Honda XR Forum

Voor de XR en alle andere Honda 1 cilinders
Het is nu za 22 sep 2018, 07:47

Alle tijden zijn GMT

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: defect stator
BerichtGeplaatst: zo 25 sep 2016, 20:40 

hallo
ik ben op zoek naar een defect dynamostator van een xr 350/600 bj circa 1984.
waarom een defect stator,omdat ik nergens aan de wikkelgegevens van een origineel stator kan komen
en het stator dat ik nu heb al ooit gewikkeld is met de verkeerde draaddikte. dus als iemand nog iets in de weg heeft liggen dan hoor ik dat graag.
het gaat om een stator met 2 ontstekingsspoelen en aan beide zijde 2 lichtspoelen.
mvg
montuo63 / jan

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: defect stator
BerichtGeplaatst: wo 28 sep 2016, 18:17 

Ik kan je helaas niet helpen aan de stator want ik heb maar 1 ontstekingsspoel erop.
Maar wat ik zou willen vragen is hoe je die harde hars ervan verwijderd om hem af te wikkelen?
Zou dit bij mijn kapotte spoel ook graag doen namelijk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 sep 2016, 19:19 

hallo jeroen
leg je stator op een dubbelgevouwen handdoek bv en gebruik een houtbeitel om haaks op de draadrichting een snee in de spoel te slaan, doe aan de andere kant hetzelfde, nu kan je er telkens een laag afhalen, ben wel voorzichtig met de isolatie vh spoelhuis hou die intact. je zult zien
hoe verder je komt hoe makkelijker het gaat.
let op : er loopt een koperdraad vd 2 lichtspoelen li naar de 2 re beschadig deze niet. maak het spoelhuis schoon en controleer of de isolatie nog intact is,repareer dit indien nodig. nu neem je een stuk vd oude koperdraad en brand je de laklaag vd draad ,doe dit voorzichtig en laat de draad niet gloeien, haal de verkoolde lak vd draad met een doekje en meet de draaddikte op met een micrometer of een digitale schuifmaat. dit is de draaddikte die je nodig hebt voor de nieuwe spoel.
bij een enkele spoel is de weerstand ongeveer 300 ohm ,dit ga je met handmatig wikkelen niet halen omdat een machinale spoel veel netter gewikkeld is ,en dan automatisch meer slagen heeft, dus je nieuwe spoel word uiteindelijk groter en de weerstand hoger dan de oude.
het aantal slagen is belangrijk voor het vermogen en dus uiteindelijk de sterkte vd vonk
kijk ook eens op circuits online pagina weerstand koperdraadtabel ,dit zal veel duidelijk maken.
ik hoop dat je hier wat aan hebt .
veel succes!
mvg jan

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 sep 2016, 19:19 

hallo jeroen
leg je stator op een dubbelgevouwen handdoek bv en gebruik een houtbeitel om haaks op de draadrichting een snee in de spoel te slaan, doe aan de andere kant hetzelfde, nu kan je er telkens een laag afhalen, ben wel voorzichtig met de isolatie vh spoelhuis hou die intact. je zult zien
hoe verder je komt hoe makkelijker het gaat.
let op : er loopt een koperdraad vd 2 lichtspoelen li naar de 2 re beschadig deze niet. maak het spoelhuis schoon en controleer of de isolatie nog intact is,repareer dit indien nodig. nu neem je een stuk vd oude koperdraad en brand je de laklaag vd draad ,doe dit voorzichtig en laat de draad niet gloeien, haal de verkoolde lak vd draad met een doekje en meet de draaddikte op met een micrometer of een digitale schuifmaat. dit is de draaddikte die je nodig hebt voor de nieuwe spoel.
bij een enkele spoel is de weerstand ongeveer 300 ohm ,dit ga je met handmatig wikkelen niet halen omdat een machinale spoel veel netter gewikkeld is ,en dan automatisch meer slagen heeft, dus je nieuwe spoel word uiteindelijk groter en de weerstand hoger dan de oude.
het aantal slagen is belangrijk voor het vermogen en dus uiteindelijk de sterkte vd vonk
kijk ook eens op circuits online pagina weerstand koperdraadtabel ,dit zal veel duidelijk maken.
ik hoop dat je hier wat aan hebt .
veel succes!
mvg jan

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 sep 2016, 20:38 

Hallo Jan, bedankt voor de uitleg. Het is zeer verhelderend.
Maar laat u de spoel dan wikkelen bij een bedrijf of zo?
groet Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 01 okt 2016, 08:13 

hallo jeroen
ik ben sinds 30 jr werkzaam in reparatie /revisie/wikkelen van oa electromotoren,vandaar mijn kennis op dit gebied.
je begrijpt dat materiaal om te wikkelen voor mij geen probleem is en dat ik het dus zelf doe. als je nog vragen hebt,dan hoor ik het graag.
mvg jan

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT