Honda XR Forum

Voor de XR en alle andere Honda 1 cilinders
Het is nu wo 19 sep 2018, 09:57

Alle tijden zijn GMT

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: olie peil XR600 mistery
BerichtGeplaatst: di 25 apr 2017, 11:39 

Gisteren middag mijn XR uit de schuur gepakt en wilde hem eens starten .dus eerst de olie gecheckt en ik schrok ervan .er was geen olie te bekennen op de peilstok??? dus ik om een litertje olie

nu had ik de ontstekingsdeksel een paar keer los gehad om te spuiten en de motor niet goed schuin gezet zodat er wat olie was uitgelopen maar ik kon een liter bijvullen en toen stond hij nog maar op minium.. en zoveel kon er niet uit zijn wist ik zeker

dus toen maar eens gestart en toen zat er ineens weer teveel olie in??? boven het maxium

dus er maar weer wat uitgehaald. ik snap echter niet hoe dit kan maar nu zit er volgens mij 3 liter olie in totaal. de olie komt er ook niet uit via de ontluchting .

hoe moet ik nu precies de olie op peil krijgen? moet dat nadat de motor heeft gedraaid?

mij lijkt dat de olie toch altijd op peil moet staan .ook al staat hij een jaar stil??

maar het lijkt wel of de olie was weggezakt in het blok ofzo. stel je koopt een XR die een half jaar stil staat en je ziet geen olie..is toch raar.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 apr 2017, 14:03 

Johan, de olie zakt na een tijdje uit het frame naar onder in het blok. Dit is zo bij alle RFVC type blokken. Dus wil je olie peilen; eerst de motor 5 min laten lopen en dan peilen.

XR500R C - 1982 (toekomst project)

XL500R C - 1982 Paris Dakar
GL1100 - 1981

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 apr 2017, 16:50 

Dit wist ik niet, maar zit er nu dan teveel olie in? als de motor draait dan zie ik nergens geen olie uitkomen, maar ik had vorig jaar de olie ververst en het oliefilter en toen ging er al bijna 3 liter in,

en nu dus weer bijna een liter bij gevuld ,maar 300ml eruit gehaald. volgens de peilstok staat de olie nu net onder het maxium.is dat goed?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 apr 2017, 18:12 

De juiste manier is als volgt; Motor 5 min laten lopen, uitzetten, olie peilstok er uit, schoon vegen, motor rechtop houden en peilstok in het frame drukken, er niet in draaien. Nu moet het olie peil net onder het max zitten.
Als het olie peil al net onder het max zat, zit je goed.

XR500R C - 1982 (toekomst project)

XL500R C - 1982 Paris Dakar
GL1100 - 1981

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 apr 2017, 07:48 

Ik heb de motor inderdaad eerst laten draaien maar daarna niet gelijk de olie gepeild. ik kwam er de andere dag pas achter dat hij net onder het maxium stond.dit uiteraard met de motor rechtop en de peilstok er niet ingedraaid,

zal hem vandaag nog eens laten draaien en daarna gelijk peilen. staat hij dan nog net onder het maxium dan is het dus goed.

bedankt voor je uitleg :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT