Honda XR Forum

Voor de XR en alle andere Honda 1 cilinders
Het is nu wo 07 jun 2023, 20:02

Alle tijden zijn GMT

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 20 aug 2017, 16:56 

Hallo ik heb een honda xr600 van 1987,
de motor maakt in elke versnelling best wat meer toeren dat het vooruit komt, althans zo lijkt het want hij trilt dan ook. ik weet niet of dat trillen van de koppeling kan komen?

compressie is zeer goed en hij start altijd meteen.de choke kan er ook zo af bij koude start,
ook loopt hij netjes stationair en valt niet uit tijdens rijden bij gas ineens helemaal terug.

alle versnellingen zijn ook goed. de 3 vliegt er ook niet uit,

maar wat zou het trillen en toeren maken kunnen zijn?

hoor ook geen kleppen tikken ofzo maar lekt wel iets bij kleppendeksel

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20 aug 2017, 18:21 

Gewoon setje nieuwe platen erin gooien. Kost de hoofdprijs niet.
Doet hij het dan nog dan is er wat anders aan de hand...wellicht even tussendoor;) de oude eigenaar vragen wat voor olie er de laatste beurt in is gedaan. Verkeerde (auto)olie en je hebt dezelfde klachten...

XR400R-2 2002 Spanje
XR500RB 1981 Holland in progress..
NX650L Dominator 1990 Hollland

CB500XA 2018 Spanje
CB500XA 2020 Holland

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 21 aug 2017, 21:48 

hoi Anton,

Bedankt ,kan inderdaad verkeerde olie zijn voor auto's ,die is dan niet voor natte plaat koppeling natuurlijk, maar kan hij daardoor ook gaan trillen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 aug 2017, 09:48 

Nee.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 23 aug 2017, 21:27 

inmiddels bleek ook dat de bovenste motorsteun helemaal los zat. de bouten vielen er nog net niet uit
deze heb ik weer allemaal goed vastgezet en het trillen is een heel stuk minder al trilt hij nog wel iets, in de spiegel kan je niet kijken want dan zie je niks door trillingen. de koppeling heb ik afgesteld en nog eens goed gereden maar daar lijkt toch weinig mis mee.hij schakelt goed door de versnellingen heen en trekt gewoon goed op en goed door. alleen wat trillen dus. nu had ik hiervoor ook een honda xr maar dan van 1988 en die trilde toch minder,

dus wat kan er mogelijk aan de hand zijn waardoor hij meer trilt dan mijn vorige XR???
je voelt de trillingen ook echt uit het blok komen en in je voeten via de voetsteuntjes

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 aug 2017, 00:13 

Balansas is er uit gehaald, of zit er wel in en staat een tandje verkeerd, er zit een zuiger in met een verkeerde massa. Kruktappen niet in lijn. Breuk in het frame. Dit zijn zomaar wat oorzaken die ik even snel opnoem. Er zijn er vast meer.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 aug 2017, 08:30 

balansas eruit halen .word dat vaker gedaan bij een XR600? en met welke reden?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 25 aug 2017, 09:05 

Een paar redenen: de motor reageert sneller op het gas door de verminderde roterende massa. Het werd gedaan om op het totaalgewicht van de motorfiets te kunnen besparen. Heéél belangrijk in de motorcross. Maar vooral heerste vroeger de gedachte, dat een balansas vermogen kostte.
Dan werd de krukas na verwijdering her-balanceert en het vermogen werd groter, helaas kwam je er meteen achter dat het comfort verdwenen was. Hoe groter de cilinderinhoud per cilinder van een één- of twee cilinder is, hoe moeilijker de balans voor elkaar te krijgen is. Men is niet voor niets op multi-cilinders overgestapt, op zoek naar een gecultiveerde loop. Tegenwoordig zit zowat overal een balansas in, hoe klein de cilinderinhoud ook is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 aug 2017, 08:49 

Ik dacht een xr600 altijd te zwaar was voor de cross, veel worden ze ook gebruikt voor op straat zoals die van mij ook waar wegbanden onder zitten. om dan de balansas voor op straat eruit te halen lijkt mij niet lekker rijden..

hij draait verder erg mooi zonder uitval of wat dan ook en is dus goed afgesteld,

als hij stationair draait en je geeft gas dan trilt hij niks. het is dus puur alleen als je ermee gaat rijden?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 aug 2017, 11:57 

Johan w schreef:
als hij stationair draait en je geeft gas dan trilt hij niks. het is dus puur alleen als je ermee gaat rijden?

Dat veranderd de zaak drastisch. Dan wordt het trillen waarschijnlijk veroorzaakt door onbalans in de wielen .

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT