Honda XR Forum

Voor de XR en alle andere Honda 1 cilinders
Het is nu do 15 nov 2018, 16:29

Alle tijden zijn GMT

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 26 aug 2017, 15:12 

Het kan zoveel zijn.
Koppeling klinkt het meest logisch. En die hoeft ook niks te doen wanneer die stationair draait. Dus daarom trilt die dan ook niet.

Anders complete aandrijflijn controleren. Van af het voortandwiel wat op de spi-baan zit t/m het achtertand wiel hoe deze aan het wiel zit. Misschien bv de rubber blokken versleten die de stoten tussen het achtertandwiel en de wielnaaf opvangen.

Als derde stap zou ik het frame/ wielen controleren. Zit de motor goéd in het frame bevestigd. Geen doorgeroest frame aan de onderzijde. Speling ophanging achterbrug, enz enz.

Misschien eens een keer tijdens een afdaling de motor uitzetten. Trilt die dan nog dan kun je stap 1 al afvinken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 aug 2017, 18:46 

het ziet er naar uit, ik heb dikke koppelingsproblemen.. als ik nu wil wegrijden en in de eerste versnelling zet dan slaat hij gelijk uit omdat de koppeling niet meer werkt,kortom hij ontkoppelt dus niet meer goed
pas in zijn 3 en hogere versnellingen werkt de koppeling wel een beetje,dan ontkoppelt hij nog iets. ik hadde hevel in begin iets opgespannen en een stuk gereden toen ging het wel redelijk maar nu ineens niet meer dus..als ik de hevel helemaal strak opdraai dan geeft hij zijn 1 en 2de versnelling nog niet vrij maar vanaf 3 t/m 5de wel .dan kan je schakelen in zijn 3,4 en 5 zonder handel in te knijpen, zijn dit de platen of iets anders?

bovenste motorsteun stond ook helemaal los op 3 punten waren de moeren er al helemaal af.de 2 bovenste hingen nog in het rubber kapje en de onderste was ik kwijt .en de helemaal onderste motorophanging met dat busje ertussen was de bout ook los..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 aug 2017, 21:01 

Dan heb je denk ik geluk setje nieuwe koppelingsplaten er in en klaar. Controleer wel meteen even de koppelingskorf op inkepingen.

Zorg wel even dat je blokje weer goed vast in het frame komt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 26 aug 2017, 21:50 

Ok dat zou kunnen dat er nieuwe platen in moeten maar versleten platen moet hij toch ook kunnen liften als alles verder goed is? kan het dan niet de stift of de clutch lifter zijn? en vreemd dat het dan zo ineens is dat hij gisteren nog wel ontkoppelde en ik kon wegrijden in de eerste versnelling,daarna afgezet heb en vandaag start en het ineens dan niet meer gaat..en ook merkte ik niet dat hij slipte?? de kabel die ik strakker had opgespannen stond wel weer losser zonder dat ik eraan geweest ben zag ik..

maar zal het koppelingsdeksel er dan maar af gaan halen.of zou het toch kunnen dat enkel de platen plakken?? warvan weet ik niet want heb intussentijd niks gedaan...

en moet ik dan de oliepomp gaan ontluchten als ik de koppeling ga vervangen want alle olie moet eruit neem ik aan?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 aug 2017, 08:07 

Ik snap toch iets niet. leg mij dat eens uit?

waarom zouden versleten platen niet meer of onvoldoende ontkoppelen?
ik dacht juist als platen versleten zijn ze dunner worden en dan juist makkelijker ontkoppelen?

nieuwe platen zijn dikker en moeten dan toch verder opgedrukt worden?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 aug 2017, 08:32 

Gewoon even rechter deksel koppelings zijde demonteren. Dan zie je in één oog opslag wat er aan de hand is.

Stelt echt niet veel voor. Ik denk zelf versleten platen in combinatie met een ingeslagen koppelinghuis.

Let op een setje platen aanschaffen is niet duur, maar evt een koppelingshuis aanschaffen is wel iets prijziger.

En heb je eigenlijk wel een vrije slag op de koppelingshandel?
Niet dat je hem te strak hebt afgesteld.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 aug 2017, 08:52 

heb al vaker koppelingen uit elkaar gehaald maar alleen van Honda MT brommers en nooit van XR600,

ingeslagen korf ben ik ook bang voor.deze kan je wel iets uitvijlen maar dan krijg je alleen maar meer speling waardoor de platen nog meer in zullen slaan. kan ook misschien nog de verkeerde olie zijn? dan plakken de platen vaak. ik heb hem net gekocht en weet niet welke olie erin zit. . er is voldoende druk als ik de koppelingshandel inknijp en de slag van de hevel is ook goed, ik had hem eerst iets strakker opgedraait maar wel zodanig dat er nog voldoende slag was. eigenlijk alleen net de speling eraf gedraaid en met de hand dus niet met een sleutel erop en zonder dat het te strak kwam te staan. na een stukje rijden is er vanzelf dus weer speling ontstaan? kan dit ergens op duiden??

ga het zaakje dan maar eens opengooien .zit niet veel anders op ben ik bang. en gelijk nieuwe olie erin

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 aug 2017, 11:10 

ik heb net nog eens geprobeerd, koppelingskabel los gezet zodat hij ruim voldoende speling heeft
, als ik hem in zijn 1ste zet met koppeling in dan blokkeerd het wiel.duw ik hem erdoor dan loopt hij ineens wel vrij.zodra ik de koppeling dus weer loslaat en weer inknijp dan blokkeerd het wiel weer, als ik hem er dan doorduw is hij weer helemaal vrij. maar kan dus niet wegrijden in de versnelling omdat hij eerst blokkeerd bij het opnieuw inknijpen van de koppelingshandel. en in zijn 2 als ik hem met koppeling in vooruit duw hoor ik een geluid en hem ergens aanlopen op een bepaald punt, vraag mij af wat dit kan zijn?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 aug 2017, 15:18 

ik heb hem uit elkaar. heel de korf is flink ingeslagen en in de drukplaten zitten diepe groeven.vooral de onderste.niet meer normaal. in de plaat die daarop komt zitten ook groeven,van geen wonder dat de koppeling het niet meer goed deed..

ik krijg alleen de moer niet los om de korf eraf te halen.weet ook niet of dit linkse of rechtse draad is? ik dacht gewoon rechts.? nu had ik een soort sleutel gemaakt op de onderste drukplaat zodat ik kon tegenhouden voor de moer eraf te draaien. breekt er een steun af waar de drukveer op vast komt. dus die kan ik vaarwel zeggen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 27 aug 2017, 15:52 

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT