Honda XR Forum

Voor de XR en alle andere Honda 1 cilinders
Het is nu wo 19 sep 2018, 09:27

Alle tijden zijn GMT

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 28 aug 2017, 17:26 

[quote="Johan w"]We kunnen verder want de moer is los, heb er wel een stuk gereedschap voor moeten maken en 3 tussenplaten voor moeten opofferen maar je moet wat want dit zat zo vast niet meer normaal gewoon.

met 1 tussenplaat ging de plaat gewoon krom, met 2 ging het wel,

heb een stalen pijp van wel een meter moeten gebruiken als hefboom en dan lukte het ook nog maar net met veel kracht erop. de moer krakte eraf zo vast zat die. ik vraag mij af of dat wel zo vast moet zitten. moet hij dan weer zo vast er terug op?? nee toch hoop ik? in ieder geval heb ik nu ook gelijk gereedschap om hem er weer op te kunnen draaien zonder schade,

en dan nog eens iets. moet er tussen oliepomp en koppelingsdeksel naar het filter toe een busje of zoiets zitten? bij mij zit er niks en het lijkt dat er iets tussen moet zitten?

binnenhuis maakt ook niet meer uit dat er een steun vanaf is gebroken.
deze inslag kan je toch nooit meer wegvijlen, als je het mij vraagt hebben ze hele dagen wheelies getrokken ,kan toch anders nooit zo ingeslagen zijn?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Die afgebroken steun is te repareren, door er een verzonken inbusbout in te maken vanaf de andere kant. Dat doe je dan meteen bij alle vier die steunen om de balancering zo goed mogelijk te houden.
Maar dit koppelingshart is te slecht om te redden. Het inslaan van de platen komt door bruusk op- en terugschakelen terwijl je de koppeling niet doseert. Eigenlijk koop je juist daar een XR voor, om bruut mee te spelen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 aug 2017, 18:15 

Zo die is behoorlijk ingeslagen. Geen twijfel over dat dit een reden is dat de motor slecht koppelt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 aug 2017, 19:16 

Hurbie schreef:
die is inderdaad lekker ingeslagen , tussen de oliepomp en het deksel hoort inderdaad een klein busje met een o-ring, mischien eruit gevallen met demonteren !

in ieder geval niet bij mij gebeurd dan...
maar heb nu een compleet andere koppeling besteld bij iemand ,wel ook een gebruikte maar zou er beter uitzien dan die ik heb. en hij doet er een ander busje met O ring bij. echt top dus,

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 aug 2017, 19:52 

dit moet ook wel de reden zijn van niet meer goed ontkoppelen, waarschijnlijk konden de platen niet meer zo goed schuiven vanwege de inslag, ik wist niet dat de steun van het binnenhuis nog te repareren was maar gezien de inslag en er niet bij kunnen met de vijl zeker een weggooiertje,

hier trouwens nog een foto van de inslag van de korf, zou deze na vijlen niet te veel speling hebben voor eventueel op reserve te houden? of kan ik die beter ook maar weggooien...

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 aug 2017, 20:17 

Ligt aan je budget :mrgreen:
Heb je al een andere dan? Weggooien kan altijd nog. Zou hem voorlopig zeker even bewaren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2017, 08:27 

Er is er eentje onderweg als het goed is. :)

ik zat net nog eens de antwoorden op mijn vragen in de mail terug te lezen van de verkoper voordat ik deze motor ging kopen,
echt belachelijk eigenlijk...zo werd er geschreven

1.Hij zweet ergens bij de kleppendeksel, en het zijn niet de tuimelaarkapjes want daar heb ik al nieuwe originele o-ringen in gestopt.

2.motorisch is hij verder echt in topstaat

3.en niet verpest, geheel origineel

Zou niet verpest zijn...maak je hem open is de koppeling totaal versleten en ontbreekt het busje bij de oliepomp en ik ben bang voor meer van die grappen. deze winter gaat het blok dus helemaal uit elkaar en word volgens schema van cmnsl honda weer volledig opgebouwd en alles wat versleten is vervangen.

tevens vraag ik mij af wie er nu nieuwe O ringen gaat steken bij de kleppendeksel doppen als hij bij het kleppendeksel lekt?

en geheel origineel...kom je daar zitten er allemaal verschillende boutjes in het kleppendeksel.het deksel zit overigens muurvast gedraaid dus ik durf de boutjes nog niet los te draaien want dan weet ik zeker dat ik de draad ermee uit draai en gelijk nieuw draad kan gaan tappen...

daarover heb ik gelijk een vraag. kan je daar nieuw draad tappen zonder de kop eraf te halen? anders smeer ik er nog wat high temp gasket op om lekken voorlopig tegen te gaan. ik heb namelijk nu geen zin omdat het nog laatste maand mooi weer is het blok er al vanonder te halen.daar is het nu ook veels te warm voor en ik wil eerst nog wat rijden en dan in de winter alles uit elkaar halen. motor zit in de kwart regeling dus mag vanaf december tot eind februari toch niet rijden op de openbaren weg.dus lekker sleutelen dan..

ik heb ook al adresjes om de kop te laten reviseren, kleppen laten inslijpen enz. misschien laat ik de cilinder wel gelijk overmaats opboren met een nieuwe prox zuiger erin .ik wil een xr die voor de zomer 2018 helemaal perfect is tot in de puntjes. gelukkig heb ik niet overdreven veel betaald en na lang onderhandelen veel van de prijs afgekregen, de motor ziet er op het zicht er erg leuk uit, dit is hem ,zie foto´s ..ik heb de hele uitlaat al gespoten want het spul moet er weer mooi uitzien en ik wil nergens geen roestbak,

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2017, 12:39 

Nette fiets geworden

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2017, 13:04 

Dank je, ik heb inmiddels de nieuwe koppeling binnen met de post,

alleen met dezelfde inslag, dus ben ik lekker mee :evil:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2017, 15:16 

Is natuurlijk een probleem aan het worden die xl en xr-tjes. De mooie reserve onderdelen raken op. En de fietsen zijn zo vaak van eigenaren gewisseld dat er niks meer orgineel en/of erg versleuteld is.

Je kunt de koppelingskorf wel weer glad vijlen, maar zoals je zelf al hebt gezegd. De speling wordt groter, dus de klappen harder.
Aan de andere kant... Wanneer je een beetje normaal rijd en niet teveel wheelies oefent kun je er weer zo een paar jaar plezier van hebben.

Een kleine tip. Ik zou gaan voor een moment sleutel. Bv voor het vastdraaien van je klepdeksel boutjes en de borgmoer van je koppelingshuis. Te vast aan draaien levert vaak ook de nodige schades en ergenissen op.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 aug 2017, 15:53 

Daar heb je zeker wel gelijk in,gewoon momentsleutel erop , en waarschijnlijk kan je nergens meer een niet ingeslagen koppeling vinden, ik heb 60 euro betaald inclusief verzending voor een complete koppeling met alle frictie en tussenplaten en heb gelijk het busje met O ring voor de pomp erbij gekregen. .bij offroad centrum vroegen ze 100 euro exl verzenden voor enkel de korf en binnenhuis en daar werd ook al gelijk bij verteld dat je aan inslag niet ontkomt bij gebruikt spul,

nu heb ik verschillende topic doorgelezen op motorforum waarbij de koppeling flink was ingeslagen en bleek het toch aan iets anders te liggen. iedereen denkt meestal gelijk dat inslag de oorzaak is van koppelingsproblemen maar dat blijkt dus niet altijd zo te zijn.

bij mij zaten er wel 2 schimringen onder de drukveren .misschien dat daarom de drukplaten zo erg ingesleten zijn?

van de nieuwe koppeling zien de drukplaten er nog erg goed uit. dat is dan weel een pluspunt. ik ga het dus gewoon maar proberen...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT