Honda XR Forum

Voor de XR en alle andere Honda 1 cilinders
Het is nu zo 01 okt 2023, 15:05

Alle tijden zijn GMT

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: XR 250 RRRRRRRRRR
BerichtGeplaatst: vr 26 maart 2021, 14:52 

Beste XR-ers.

Dit is mijn eerste bericht op dit Forum. Afgelopen december een 1995-er Honda XR 250 R gekocht. Zag er redelijk uit. Beetje optisch opgeknapt; verse stuurrol, handvatten en hendels, handkappen en Honda tasje achterop. Zadel- en tak hoes zijn nog onderweg. Hoop ik... Blokje tikte een beetje, dus kleppendeksel losgemaakt. Zag dat er één tuimelaartje vervangen was, en de andere drie heb ik ook maar vervangen. Nokkenaskettingspanner en - geleider ook maar vervangen. Kwam er echter dat voor die laatste daarvoor de cilinderkop dr even af moest. Mooi, kan even naar de cilinderwand en de bovenkant van de zuiger geleken worden. Zag er allemaal goed uit. Ook niet de bekende scheuren in de cilinderkop, van de bougie naar de kleppen. Alles weer gemonteerd, klepjes netjes gesteld. Tevens even verse koppelingsplaten dr in. Verse olie, filter en zeefje uiteraard. Sommige keerringetjes meteen vervangen etc etc. Toch vind ik m wat ‘snerpen’ bij een hoger toerental. Maat van mij, die een 600 rijdt, zegt dat ik mij daarop niet zo moet letten, dat er altijd wel wat geluid is. Tja lastig. Wie heeft diezelfde ervaring? Ikzelf heb totaal geen referentie materiaal. Woont er iemand in de buurt van Zoetermeer die ook een 250 heeft? Kunnen we misschien vergelijken.

Misschien focus i mij inderdaad teveel op het geluid etc etc.
Ik vind deze 250 een erg leuke motor, en wil m graag de aandacht geven die die verdient.

Grt Fred

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XR 250 RRRRRRRRRR
BerichtGeplaatst: ma 05 apr 2021, 11:33 

Beste Fred,

Welkom op het XR forum. Lees de verhalen van Anton en Jay op de afdeling "projecten". Beiden hebben een 250 in bezit.

Groeten van Kees

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 apr 2021, 17:31 

Kees, ga ik lezen, dankjewel!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 apr 2021, 09:04 

Een herinnering komt terug. Eind jaren 80 mocht ik van een jongen een ritje maken op zijn bijna nieuwe, rode XL 250 R met RFVC blok. Het reed leuk, al zat er weinig vermogen in. Zelfs in vergelijking met het oudere type 250 van omstreeks 1982. Ik zei, hij zit goed, veert goed en die schijfrem is echt veel beter dan de oude trommelrem. Alleen.....eh, beetje futloos blok. Oooh, zei die: je laat 'm niet genoeg toeren maken. De naald van de toerenteller moet IN het rode gebied zitten! Dan rijdt ie lekker.

Dus ik opnieuw een ronde gemaakt en 'flink doorgetrokken'. Wat een verschil! Echt krachtig! Vraag me nu af: of die toerenteller gaf te veel aan en het blok zat in werkelijkheid dus niet aan zijn toptoerental net voor het rode gebied, of de toerenteller klopt wel en de Honda kan er goed tegen , dus niet te benauwd zijn.

Belangrijkste is altijd oliepeil in de gaten houden, vullen met de juiste olie en netjes warm rijden. Dan gaat er weinig stuk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 okt 2021, 06:39 

Vooral dat warm rijden is belangrijk. Gisteren na een lange tijd de XR weer even gestart. Maakt koud wat meer geluid dan op temperatuur. Ik rijd altijd zeer rustig de wijk hier uit, en laat m rustig op temperatuur komen.

Grt Fred

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT