Honda XR Forum

Voor de XR en alle andere Honda 1 cilinders
Het is nu do 15 nov 2018, 17:02

Alle tijden zijn GMT

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: XR250r 1987 bijgeluid
BerichtGeplaatst: zo 24 jan 2016, 15:02 

Hallo technici.

Een vraag over het blok van een 87er XR250. Het blok heeft altijd goed gelopen, maar voor de winter liep het big-end lager eruit. Krukas is weer voor elkaar gemaakt en hij loopt op zich weer goed. Wat alleen opvalt is een bijgeluid uit het blok. Omdat het blok uit elkaar is geweest let je er extra op, misschien deed hij dit voor dat het big-end stuk liep ook wel. Met de stethoscoop vastgesteld dat het geluid uit de omgeving links voor in het blok, dus de balans-as vandaan komt. Het blok is weer opengemaakt en als je nu de krukas met de hand draait valt alleen op dat de vertanding van de krukas naar de balans-as verre van geruisloos is. Verder valt er niets aan te ontdekken. Weten jullie of dit een bekend iets is bij deze blokken, of heb je tips? Ik weet zo niet wat ik er nog aan kan doen.
Overigens zitten de nokkenas ketting en de zuiger er pas sinds afgelopen zomer nieuw in.

Alvast bedankt voor jullie reacties en groeten, Dirk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 jan 2016, 16:12 

Hallo Dirk,

Ik krijg de indruk dat een van de lagers krukas en/of van de balansas het geluid veroorzaakt.....wellicht het oor op een schroevendraaier proberen tegen/op de lagers en uitsluiten....of het een lager is.

Anton.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 jan 2016, 16:38 

Anton, bedankt voor je reactie. Naar mijn idee zijn de lagers wel goed. Ik heb de beschikking over een stethoscoop en kan wel aardig goed luisteren. In tussentijd dat ik het bericht heb geplaatst ben ik nog gaan denken aan de mogelijkheid dat de krukas niet goed genoeg is uitgeklokt. Als daardoor de krukas zeg maar een beetje krom is zou dat ook van invloed kunnen zijn op de afstand tussen het tandwiel van de krukas en dat van de balansas. De afstand zou dan in de ene helft van de omwenteling groter kunnen zijn dan in de andere helft en zou dus in de helft van de omwenteling waarin de tandspeling groter is lawaai kunnen maken. (?)
( ik zeg er nog even bij dat Tom ( jr. ) het big-end er zelf in heeft gezet en ook zelf heeft uitgeklokt ) Dus mocht hij krom zijn, dan kunnen we daar niemand de schuld van geven ;) )

Groeten Dirk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 jan 2016, 17:05 

Zou goed mogelijk zijn. Het is wellicht dmv van 'wormpjes' kinderklei tussen de vertandingen van tandwiel krukas na te meten.....adhv de indrukkingen balansas tandwiel.
Succes in ieder geval, Anton.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 jan 2016, 11:57 

Ervan uitgaande dat de krukas goed is uitgeklokt, denk ik aan een kleine beschadiging aan het krukastandwiel, dat ie heeft opgelopen bij het verwijderen.
Anton's XR 250 krukas is gelijksoortig van opbouw. Met veel kracht is het tandwiel verwijderd, moest ivm persen, heeft ondanks de voorzorg toch bij drie tanden lichte braampjes opgelopen. Misschien is dit bij jullie krukas de oorzaak, van het extra geluid?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 jan 2016, 19:31 

Anton en Kees, bedankt voor jullie reacties.

Omdat het blok momenteel in elkaar zit hebben we gisteravond een meetklok op het vliegwiel gezet. ( Naar mijn idee moet als de krukas niet goed is uitgeklokt het vliegwiel ook licht slingeren ) Het vliegwiel heeft in het midden tussen de 2- en 3 honderdste mm hoogteslag. Ik heb hier geen ervaring mee, maar het lijkt mij niet echt veel. ( of denken jullie hier anders over? )
Het plan op dit moment is er eerst maar eens mee te rijden en af te wachten hoe het zich verder ontwikkelt.

Groeten, Dirk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 jan 2016, 00:53 

Wees gerust Dirk. Zo weinig slingering is de moeite niet, om je druk over te maken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 10 feb 2016, 22:15 

Hallo XR-ers.

Bedankt voor jullie reacties. Even een update-je. Het blok is opnieuw open geweest. Waarschijnlijk was de vertanding van de krukas en de balansas door de metaaldelen van het defecte big-end lager beschadigd geraakt, en werd daardoor het bijgeluid veroorzaakt.
Tom heeft besloten de balansas er uit te laten en inmiddels loopt de motor weer. Het bijgeluid is helemaal weg en verder loopt de motor ook mooi. Lastig om achteraf te vergelijken, maar naar mijn idee trilt het blok niet veel. Volgens Tom pakt hij onbelast iets vlotter op bij gas geven, maar jullie zullen begrijpen dat er vanwege de weersomstandigheden nog niet serieus mee gereden is.

Groeten Dirk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT