Honda XR Forum

Voor de XR en alle andere Honda 1 cilinders
Het is nu ma 11 dec 2017, 05:48

Alle tijden zijn GMT

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Project XR500s
BerichtGeplaatst: zo 06 aug 2017, 20:46 

Hey Jay, het is zoals bij jou gewoonlijk is, een "moeilijk om het hoekje heen gegaan uitlaatdemper". Het zag er in den beginne zo simpel uit. Totdat je je realiseert dat de hoek verandert bij inveren. Je zal dit belangrijke feit vergeten en na een ferme sprong er achter komen dat één van de twee onderdelen de onderlinge ruzie niet overleeft heeft....
Elk onderdeel, handgemaakt en doordacht in elk detail. Bewonderenswaardig hoor.

De doorstroming groot houden en toch vrijheid voor de schokdemper creëren lijkt me een bijna zware opgave. Laat nog eens wat meer zien van jouw motorfiets. Duim omhoog!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 aug 2017, 00:16 

Hoi Kees,

Ik zal meer plaatjes maken, vind ik zelf ook leuk om te laten zien:-)
Nu even op vakantie, maar binnenkort pik ik het hobbywerk weer op.
Omdat er al aardig wat werk in zat, en omdat niet te koop is wat ik voor ogen heb, ga ik er mee verder totdat ik er tevreden over ben:-)
Nu ik bezig ben met maken van de benodigde ruimte realiseer ik me dat mijn XR500A met Kiwi demper misschien ook wel hetzelfde probleem heeft. Die XR komt ook nog aan de beurt als ik er tijd voor heb.
Voorlopig is m'n agenda met hobbyprojecten nog gevuld :mrgreen:

kees colijn schreef:
Hey Jay, het is zoals bij jou gewoonlijk is, een "moeilijk om het hoekje heen gegaan uitlaatdemper". Het zag er in den beginne zo simpel uit. Totdat je je realiseert dat de hoek verandert bij inveren. Je zal dit belangrijke feit vergeten en na een ferme sprong er achter komen dat één van de twee onderdelen de onderlinge ruzie niet overleeft heeft....
Elk onderdeel, handgemaakt en doordacht in elk detail. Bewonderenswaardig hoor.

De doorstroming groot houden en toch vrijheid voor de schokdemper creëren lijkt me een bijna zware opgave. Laat nog eens wat meer zien van jouw motorfiets. Duim omhoog!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 aug 2017, 19:54 

Nog een paar plaatjes van de uitlaatdemper:

Voor de eindkap van de demper heb ik een aluminium ring gedraaid, en die in de kap gelast (Japie gelast eigenlijk:-)
Hierin kan ik het einddempertje monteren wat ook te zien is op de foto's. Aan de binnenkant van de alu ring heb ik een "zoek rand" gemaakt zodat ik de demper kan monteren als het dempingsmateriaal geplaatst is. Je kunt bij monteren niet zien of het zaakje "voorgaats" zit. De zoekrand drukt zo de demperbuis in het gelid.
Of ik het einddempertje nodig heb weet ik nog niet. Als het geluid binnen de perken blijft zónder, dan gebruik ik het dempertje liever niet. Maar bij een te grote mond, gaat de prop er in:-)
Allemaal nog oud werk van vóór de vakantie, binnenkort hopelijk tijd om weer verder te gaan.

Bijlagen:
IMG_1867.JPG
IMG_1867.JPG [ 21.74 KiB | 145 keer bekeken ]
5.jpeg
5.jpeg [ 81.28 KiB | 146 keer bekeken ]
4.jpeg
4.jpeg [ 74.62 KiB | 146 keer bekeken ]
3.jpeg
3.jpeg [ 77.07 KiB | 146 keer bekeken ]
2.jpeg
2.jpeg [ 71.4 KiB | 146 keer bekeken ]

Laatst bijgewerkt door Jay op zo 03 sep 2017, 11:18, in totaal 1 keer bewerkt.
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 sep 2017, 19:07 

Dempertje in elkaar gezet:
Op Discovery zag ik laatst een programma over een bedrijf in Engeland wat absorptie uitlaatdempers voor sportauto's maakte.
Hier zag ik dat ze de demperbuis eerst met een dunne laag roestvrijstaalwol omwikkelde, waarna pas het keramische dempingmateriaal werd aangebracht.
Ik heb in het verleden de dempers van mijn enduro motoren vaker voorzien van nieuw keramisch dempingsmateriaal. Het moet niet te vast worden aangedrukt, want dan is de dempende werking minimaal. Als je het er lekker los in stopt is de demping prima, maar wordt het dempingmateriaal snel uit de demper geblazen... Bleef altijd een beetje lastig om dat goed aan te pakken. Daarom vond ik het verassend om te zien dat dit bedrijf RVS staalwol gebruikte als eerste laagje. Op internet vond ik de RVS staalwol vrij gemakkelijk. Met een beetje papieren afplakband heb ik de staalwol om de demperbuis geplakt, dat fikt er gaandeweg wel weer vanaf. Nu maar afwachten hoe het geluid zal zijn wat de demper produceert, en hoe lang hij het uit houdt:-)
Goeie reden om het klussen aan de XR weer op te pakken....

Bijlagen:
IMG_1869.JPG
IMG_1869.JPG [ 83.26 KiB | 116 keer bekeken ]
IMG_1868.JPG
IMG_1868.JPG [ 79.99 KiB | 116 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 sep 2017, 09:52 

Slim bedacht, zo een conische "vanger" voor het simpel monteren van het binnenwerk. Je moet er maar net opkomen. Ook zo met de eerste laag dempend materiaal van RVS. Ik ben benieuwd hoe echte wol zich houdt in een uitlaat. Schapenschaamhaar is toch behoorlijk brandwerend?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 nov 2017, 19:57 

Het zadel voor de XR is al weer een hele tijd klaar.
Ik heb het samen met het zadeltje van m'n andere XR laten vormgeven omkleden bij de zadelmaker.
Op het eerste gezicht ziet het er aardig uit, maar bij nader inzien ben ik er toch niet tevreden over.
Helaas is dat ook het geval met het XR zadel van m'n 1e project motor wat ik nu voor de 2e keer heb laten vormgeven en omkleden..
Ondanks mijn uitgebreide beschrijving (en het aanleveren van de motorfiets zelf) is het niet geworden wat ik had verwacht.
Het schuimrubber is te zacht, en het model is niet mooi. Het zadel is ook niet goed symmetrisch zoals op de laatste foto te zien. De aansluiting met het tankje (bovenaanzicht) ziet er ook niet uit, mijn broek is er al een tijd van afgezakt.
Er zit niets anders op dan de hele bende te slopen en weer overnieuw te beginnen :geek: Deze keer ga ik het zelf doen, blijkbaar is dat de enige manier om te krijgen wat ik wil hebben.
Het zal er aan liggen dat ik te kritisch ben, ik had er toch meer van verwacht.
Dit akkefietje heeft me niet echt aangespoord om de XR hobby weer op te pakken de afgelopen maanden....
Inmiddels heb ik een heel assortiment compact schuimrubber verzameld, voor een deel van Anton gehad wat hij nog over had van van zijn eigen XR zadel.
Ik denk dat ik inmiddels voldoende moed heb verzameld, en ga er maar eens aan beginnen binnekort :shock:

Bijlagen:
image4.jpeg
image4.jpeg [ 140.58 KiB | 64 keer bekeken ]
image3.jpeg
image3.jpeg [ 122.33 KiB | 64 keer bekeken ]
image2.jpeg
image2.jpeg [ 136.2 KiB | 64 keer bekeken ]
image1.jpeg
image1.jpeg [ 100.29 KiB | 64 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 nov 2017, 14:38 

Hé Jay,

Je bent niet te kritisch. Dat zadeldek zit er aan de achterzijde als een losse postzak omheen en vergalt zo het hele uiterlijk.
Resultaat: Portemonnee leeg, inspiratie beneden alle peil gezakt.
Er zit maar één ding op: Zelf doen! Al weet ik uit eigen ervaring dat het om de drommel niet meevalt.
Om me heen in de kennissenkring genoeg strakke zadeldekjes bespeurd. Soms ook volledig nieuw gemaakt, naar wens in een aparte kleur. Dat feit bewijst dat het wel degelijk mogelijk is om superwerk voor een normale prijs af te leveren.

Sterkte

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 nov 2017, 19:03 

kees colijn schreef:
Hé Jay,

Je bent niet te kritisch. Dat zadeldek zit er aan de achterzijde als een losse postzak omheen en vergalt zo het hele uiterlijk.
Er zit maar één ding op: Zelf doen! Al weet ik uit eigen ervaring dat het om de drommel niet meevalt.
Om me heen in de kennissenkring genoeg strakke zadeldekjes bespeurd. Soms ook volledig nieuw gemaakt, naar wens in een aparte kleur. Dat feit bewijst dat het wel degelijk mogelijk is om superwerk voor een normale prijs af te leveren.

Sterkte

Ben het met Kees eens, je ben zeker niet te kritisch. Jammer dat het schuim te zacht is, anders was het met wat lijm en extra schuim uit te vullen geweest.

Wij wachten maar even 'met kloppend hart' af wat je ervan gaat bakken. ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 nov 2017, 21:09 

Anton schreef:
kees colijn schreef:
Hé Jay,

Sterkte

Ben het met Kees eens, je ben zeker niet te kritisch. Jammer dat het schuim te zacht is, anders was het met wat lijm en extra schuim uit te vullen geweest.
Schiet me net te binnen dat ik de zgan oem zadel van mijn xr500 special elders te koop heb gezet een tijdje terug....zo af en toe schiet ik mezelf....leeftijd :oops: maar nog steeds te koop...

Wij wachten maar even 'met kloppend hart' af wat je ervan gaat bakken. ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 89 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9

Alle tijden zijn GMT