Honda XR Forum

Voor de XR en alle andere Honda 1 cilinders
Het is nu ma 18 maart 2019, 15:55

Alle tijden zijn GMT

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 234 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: XR250Rk projekt
BerichtGeplaatst: ma 31 dec 2018, 12:52 

Hij geeft nu voldoende druk Jay.

De leidingen, koeler, oliefilter en interne assen wil ik eerst gevuld hebben met olie voordat we hem starten en warmdraaien. En de lucht(bellen) in het leidingen systeem eruit hebben.

Bij dit motortje als volgt;
olie in carter/oliepomp - olieleiding 80cm naar oliekoeler - vullen oliekoeler(200cc) - olieleiding naar oliefilter 80cm - vullen oliefilter(200cc) - olieleidingen naar assen 50cm - olieleiding naar cilinderkop 30cm - vullen oliepockets en intern de nokkenas .

Dit is toch nogal een traject als alles nieuw word opgebouwd. Bij het oppompen vloeit de olie volop uit de nog aan te zetten banjo bouten etc.
Uiteindelijk na vrij lange tijd oppompen vloeit er meer dan voldoende olie naar de kleppendeksel ruimte.
En voor ik het in de gaten had zat het nodige, buitenkant blok, onder de olie;)

Ik ben er blij mee en nu een goed gevoel erover :mrgreen:

PS. het is bij dit blokje wellicht makkelijk om de liters per minuut te berekenen, de olieleidingen liggen voldoende extern om af te tappen;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 01 jan 2019, 18:19 

OK, daar geen zorgen over gelukkig.

Anton schreef:
Hij geeft nu voldoende druk Jay.

De leidingen, koeler, oliefilter en interne assen wil ik eerst gevuld hebben met olie voordat we hem starten en warmdraaien. En de lucht(bellen) in het leidingen systeem eruit hebben.

Bij dit motortje als volgt;
olie in carter/oliepomp - olieleiding 80cm naar oliekoeler - vullen oliekoeler(200cc) - olieleiding naar oliefilter 80cm - vullen oliefilter(200cc) - olieleidingen naar assen 50cm - olieleiding naar cilinderkop 30cm - vullen oliepockets en intern de nokkenas .

Dit is toch nogal een traject als alles nieuw word opgebouwd. Bij het oppompen vloeit de olie volop uit de nog aan te zetten banjo bouten etc.
Uiteindelijk na vrij lange tijd oppompen vloeit er meer dan voldoende olie naar de kleppendeksel ruimte.
En voor ik het in de gaten had zat het nodige, buitenkant blok, onder de olie;)

Ik ben er blij mee en nu een goed gevoel erover :mrgreen:

PS. het is bij dit blokje wellicht makkelijk om de liters per minuut te berekenen, de olieleidingen liggen voldoende extern om af te tappen;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2019, 00:08 

Anton schreef:
Alles past maar net bij dit fietsje, af en toe vervloek ik die kleine mannetjes;)

Het oliecircuit met de oliekoeler gaf mij wat vragen, na wat zoekwerk kwam er info boven dat bij heropbouw bij een aantal sleutelaars na het opstarten en laten draaien het blokje veel herrie veroorzaakte. Met de nodige schade aan de kleppen (nieuw)

Besloten uit voorzorg het blokje 'koud' te laten lopen en een via de banjo bouten de leidingen/traject te ontluchten.
Boormachine op de krukas en toch behoorlijk verbaasd hoe lang het duurt voor de olie in het kleppendeksel is. En is het er eenmaal dan duurt het ook nog eens vrij lang voor het echt voldoende begint te spetteren.

We zijn hier al met al een tien minuten mee bezig geweest...met onderbreking. Ik schat in dat als je niet ontlucht het 2-3 minuten duurt voor je voldoende smering/olie boven in de kop verkrijgt.
Dit is veels te lang in mijn optiek, het zou maximaal tussen de 10 en 30 seconden mogen duren.

Spettert nu voldoende, de brilglazen zijn geolied;)

Wat ziet dat er op de foto's strak uit Anton! Heel erg netjes. Wat ga je met het plastic doen? Zelf opknappen of heb je NOS liggen?

Grt Joker

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 jan 2019, 13:43 

De tank, achterspatbord en luchtfilter cover heb ik NOS liggen. Maar NOS wil niet zeggen dat ze perfect zijn, de nodige krasjes en beschadigingen van het jaren verplaatsen zijn dan aanwezig. Dit kost nog het nodige poets en buffering werk.

Het voorspatbord en de rechter cover ben ik in 4 jaar niet meer NOS tegengekomen. Deze twee waren vrij zwaar beschadigd, en uiteindelijk opgestuurd naar Plastic Renovations in de US.
Phil heeft deze gerepareerd (weg gesmolten/gebroken pennen) en na een heel dikke rekening zijn ze weer terug. In beter dan nieuwstaat dat wel. Hoe hij het voor elkaar krijgt is mij een raadsel;)

Tsja en nu is het opeens een uitdaging om de NOS delen hetzelfde te krijgen als die van Phil :roll:

Bijlagen:
sidecover.jpg
sidecover.jpg [ 46.74 KiB | 306 keer bekeken ]
side cover.jpg
side cover.jpg [ 49.13 KiB | 306 keer bekeken ]
aa.jpg
aa.jpg [ 67.64 KiB | 306 keer bekeken ]
$_85 (1).JPG
$_85 (1).JPG [ 33.42 KiB | 306 keer bekeken ]

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 jan 2019, 19:30 

Wow, hoe krijgt hij dat voor elkaar...
Je zou bijna zeggen smelten en met een pers weer drukken zoals het hoort..? Geen kijkje in de keuken daar?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jan 2019, 19:52 

Mijn altijd grootste zorg bij opbouw, zeker omdat dit motortje in losse onderdelen en onbekend is/was, is de vraag vonkt tie nu wel of niet;)

En tot mijn verbazing is er vonk! Lekker makkelijk zo zonder een accu en contactslot. Mooie wit-blauwe vonk.
De weerstand van de pulse generator/pulsgever is 490 Ohm, en dus boven de waarde 360-440 vermeld in het WPB. Gelukkig dus (nog) geen probleem hiermee.

De resistor/weerstand in de bougiedop is verwijderd en vervangen door een stalen 4mm dikke stift van dezelfde lengte.
Dit naar aanleiding van diverse adviezen op het internet.

De Iridium bougie heeft een ingebouwde resistor en dus ik ga ervan uit dat dit voldoende is.
De bijhorende bougie ga ik als hij binnen is meten of er een weerstand in zit.

De verlichting is nog niet getest en dat komt t.z.t. wel weer.

Ik ben er blij mee en slaap vast een stuk beter;)

Alle tijd nu om dit voorjaar rustig het motortje verder op te bouwen.

Bijlagen:
IMG_2819.JPG
IMG_2819.JPG [ 244.16 KiB | 267 keer bekeken ]
IMG_2821.JPG
IMG_2821.JPG [ 238.61 KiB | 267 keer bekeken ]
IMG_2822.JPG
IMG_2822.JPG [ 247.66 KiB | 267 keer bekeken ]

Laatst bijgewerkt door Anton op zo 13 jan 2019, 10:57, in totaal 2 keer bewerkt.
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 jan 2019, 20:24 

Het blok ophangpunt aan het kleppendeksel blijft voor mij nog steeds iets van tsja...

Het boorgat kleppendeksel 10mm opgeruimd naar 11mm. De 10mm bout vervangen door een 8mm, hier overheen een rubber tule geschoven, met de nodige moeite. Ook door de gaten van de bevestigingsbeugeltjes.

Nu is het in mijn ogen de juiste oplossing voor dit aandachtspunt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 feb 2019, 13:06 

Om enigszins in de buurt te komen van Phil Cox, genoodzaakt om het ook eens te gaan proberen;)

Eerst met polijstmiddel super fijn, tweede maal in de was, en goed laten drogen. Voorzichtig met de hand uitpoetsen en dan een half uurtje met de schapenvacht bufferen.

Derde maal ga ik, net als Peter, als alles op de motor zit nogmaals met een geheel nieuwe schapenvacht het zaakje afronden.

:mrgreen:

Bijlagen:
IMG_0513.JPG
IMG_0513.JPG [ 128.5 KiB | 134 keer bekeken ]
IMG_0515.JPG
IMG_0515.JPG [ 146.74 KiB | 134 keer bekeken ]

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 feb 2019, 16:42 

Ziet er geweldig uit !! Gaat wel een hoop tijd in zitten maar dan heb je ook wat.

XR500R C - 1982 (toekomst project, ligt nog uit elkaar op zolder)

XL500R C - 1982 (Paris Dakar setje van F999.=)
GL1100 - 1981 (met de vrouw toeren)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 feb 2019, 17:37 

Inderdaad zo mooi als nieuw...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 234 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24  Volgende

Alle tijden zijn GMT