Honda XR Forum

Voor de XR en alle andere Honda 1 cilinders
Het is nu do 27 jun 2019, 09:58

Alle tijden zijn GMT

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 02 apr 2019, 18:22 

Ik heb uitgevonden dat de originele XR droog 108kg weegt.
Omdat ik er vrij eenvoudig toch al weer een aantal kilo's heb afgesloopt, verwacht ik wel onder de 105kg uit te kunnen komen.
Misschien ga ik de grondplaat voor het nieuwe zadel wel van aluminium maken, dit wordt een lastig werkstuk vermoed ik.
Inmiddels heb ik de XR voorzien van een voorwiel met trommelrem, heb bij Leo in Vaassen weer een 21 inch voorwiel met double leading shoes op de kop kunnen tikken. Is nog niet helemaal klaar, ik moet ook nog een verankering aan de vorkpoot maken..

Peter H schreef:
Leuke motor ! eigenlijk zonde om die te slopen maar, je zult er een hoop plezier aan beleven met de eigenbouw ideeën.

Hoeveel is het gewicht nu ?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 mei 2019, 18:27 

De kleur van deze XR gaat rood worden zoals is te zien.
Nieuw voorspatbord van UFO, achterspatbord en achterlichtje van Maier.
Achterspatbordje wil ik nog een beetje laten zakken aan de achterkant nu ik de foto bekijk..

Voor het koplamphuis ben ik bevestigingsbeugeltjes aan het maken, onderkant klaar, bovenkant bijna.

De XR heeft inmiddels vóór en achter trommelremmen en een nieuw Renthal stuurtje.

Om de positie van de achterschokbrekers te kunnen bepalen, heb ik provisorisch een stevig stuk multiplex aan het frame gemonteerd. Hierop ga ik het bovenste bevestigingspunt voor de schokbreker maken. Zo wil ik onder andere kunnen bekijken hoe de zaak er uit ziet als de schokbreker maximaal is ingeveerd. Ben er al lang over na aan het denken hoe ik dit het beste kan gaan maken, maar het plan begint langzaam vorm te krijgen.
M'n op maat gemaakte YSS shocks van 390mm lang verwacht ik komende week. Als ik deze binnen heb, kan ik echt aan de slag.
De (extreme) positie van de achterschokbrekers op de witte Husky uit 1983 houd ik als voorbeeld, dit is wat ik min of meer probeer te kopiëren...

Bijlagen:
abd4b9bfc8e7d4d41c0b7ee4cc5f5dd6[1].jpg
abd4b9bfc8e7d4d41c0b7ee4cc5f5dd6[1].jpg [ 102.16 KiB | 246 keer bekeken ]
IMG_2973.JPG
IMG_2973.JPG [ 118.01 KiB | 246 keer bekeken ]
IMG_2975.JPG
IMG_2975.JPG [ 115.67 KiB | 246 keer bekeken ]
IMG_2977.JPG
IMG_2977.JPG [ 92.05 KiB | 246 keer bekeken ]
IMG_2979.JPG
IMG_2979.JPG [ 142.86 KiB | 246 keer bekeken ]

Laatst bijgewerkt door Jay op za 18 mei 2019, 20:26, in totaal 1 keer bewerkt.
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 mei 2019, 20:13 

Stukje citaat: M'n op maat gemaakte YSS shocks van 390mm lang verwacht ik komende week. Als ik deze binnen heb, kan ik echt aan de slag.

Harry weer aan het werk gezet?

Goeie keuze trouwens, om het lijnenspel van de eerste viertakt Husqvarna over te nemen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 mei 2019, 17:27 

Ik moet de positie van mijn achterwiel in de achterbrug eens goed controleren, ik heb het idee dat het wiel niet helemaal in lijn staat. Als ik er vanaf de achterkant tegen aan kijk, lijkt het wiel een beetje schuin te staan..
Het bijgevoegde fotootje is van Anton's fiets. Hij denkt (samen met zijn laserstraal) mee over betrouwbare meet methode...
Tevens is het plaatsen van zijn foto een testje om er achter te komen waarom de door mij geplaatste foto's op het forum zo slecht van kwaliteit zijn...

Bijlagen:
IMG_0780.JPG
IMG_0780.JPG [ 129.02 KiB | 218 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 mei 2019, 22:05 

Jay schreef:
Ik moet de positie van mijn achterwiel in de achterbrug eens goed controleren, ik heb het idee dat het wiel niet helemaal in lijn staat. Als ik er vanaf de achterkant tegen aan kijk, lijkt het wiel een beetje schuin te staan..
Het bijgevoegde fotootje is van Anton's fiets. Hij denkt (samen met zijn laserstraal) mee over betrouwbare meet methode...
Tevens is het plaatsen van zijn foto een testje om er achter te komen waarom de door mij geplaatste foto's op het forum zo slecht van kwaliteit zijn...

He Jay!

Hoe bedoel je? Jouw foto's zijn goed toch? Enige wat ik als foto- en videomannetje in het dagelijks leven (iets met tv en camera's enz) kan zien is dat sommige foto's soms net niet helemaal scherp zijn..of hooguit iets bewogen zijn...maar zeker duidelijk genoeg voor mij om het te volgen!
Maar buiten dat heb ik oog voor jouw werk en juist niet of het beeldtechnisch klopt. Keep it up! Kun je nog meer foto's maken? Mijn mechanic en ik genieten daar echt van. Vakwerk van een bijna-niet-meer-te-vinden ambacht.

2 tips: Zorg voor genoeg licht, en anders even de flits gebruiken of de sluitertijd aanpassen als je die kunt aanpassen. Korter is beter, maar dat zorgt wel minder belichting op de beeldchip. Vandaar de opmerking wat meer licht in de werkplaats. Is ook wat beter voor je eigen ogen :) .

Mijn mechanic en ik hebben in elk geval geen enkel probleem om de foto's van jou prachtige projecten te bekijken!

Grt Joker

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 mei 2019, 14:47 

Hoi Joker:-)

De verlichting van m'n hok moet ik sowieso verbeteren, er hangen een paar defecte TL's in...
Daar ga ik op korte termijn mee beginnen:-)
Ik maak mijn foto's met een I-padje. Daarop bekeken zijn de foto's hartstikke scherp... Maar als ik ze op m'n computer zet, en vervolgens op het forum plaats, schiet er niks van de kwaliteit over...
Ik moet er eens iemand bij halen die daar verstand van heeft, ik ben nog van de vorige eeuw :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 mei 2019, 16:26 

Ik heb twee zuivere assen geplaats in plaats van de achterbrug as, en de achterwiel as.
Zo kan ik meten of het zaakje in lijn staat of niet.......

Ik heb de lange achterwiel as secuur gemonteerd met de kettingspanners op hetzelfde getal tegen de aanslag aan.
Tot mijn verbazing staan de twee assen perfect in lijn, is zo trefzeker te meten, en ook goed visueel te controleren.
Als ik achter de fiets ga staan, kan ik de twee assen op het oog exact in lijn leggen, geen afwijking te zien...
Er is dus iets anders wat mijn timmermansoog voor de gek houdt..
De aluminium achterbrug is asymmetrisch, en daardoor extra lastig te bepalen of deze in lijn staat met het achterwiel..
Op de foto van Anton's fiets is ook te zien dat de monoshock uit het midden staat. Weinig aan dit fietsje is symmetrisch, alles is heel nauwkeurig, doordacht en compact gebouwd.....
Ik kom er bijvoorbeeld ook achter de de rempook alleen gedemonteerd kan worden als het blok er uit is:-)
Dat achterbrug en achterwiel in lijn staan scheelt me een hoop gedoe.. Ik kan mijn achterwiel nu gewoon monteren met behulp van de markering op de kettingspanners, met de wetenschap dat dit ook klopt..
De speling tussen de velgrand en de achterbrug verschilt links en rechts. Bij deze fietsjes moet je dus de markering op de kettingspanners aanhouden, ondanks dat het achterwiel dan totaal niet in het midden van de achterbrug staat..
Hier moest ik even aan wennen, maar nu ik het weet kan ik er mee verder:-)
Het achterframe met daaraan het achterspatbord gemonteerd staat waarschijnlijk niet goed in lijn met achterbrug en achterwiel. Daar zal ik dus de afwijking moeten gaan zoeken die ik op het oog gezien denk te hebben:-)

Bijlagen:
IMG_2987.JPG
IMG_2987.JPG [ 127.31 KiB | 178 keer bekeken ]
IMG_2984.JPG
IMG_2984.JPG [ 93.65 KiB | 178 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 mei 2019, 19:40 

Voor de trommelrem:
Foto's in een groter formaat geplaats nu, volgens mij is het beter zo:-)

Bijlagen:
2 - kopie.jpg
2 - kopie.jpg [ 253.16 KiB | 155 keer bekeken ]
1 - kopie.jpg
1 - kopie.jpg [ 238.23 KiB | 155 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 jun 2019, 14:55 

Hey Jay, het is opnieuw geen half werk dat je gaat leveren. Niets wordt aan het toeval overgelaten. Sinds een paar jaar is het forum ontzettend boeiend, mede dankzij jouw projecten.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT