Honda XR Forum

Voor de XR en alle andere Honda 1 cilinders
Het is nu wo 18 sep 2019, 21:41

Alle tijden zijn GMT




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 28 mei 2019, 20:48 
Offline

Geregistreerd: zo 19 mei 2019, 20:20
Berichten: 4
Zo, omdat ik jullie toch ook niet wil onthouden van mijn project, zal ik ook hier even posten wat er allemaal is gebeurd aan de 250 die ik ongeveer 1,5 jaar geleden kocht.
ik begon met een incomplete motor, maar wel met papieren (of kenteken zoals ze in NL zeggen ;) ), voor 75euro, na onderhandelen.

modelletje van 1990, dus best modern met een enkele carbu en schijfrem achter

Afbeelding

Afbeelding

zo kocht ik hem, met het blok erbij in erbarmelijke staat. even een korte impressie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

uitgaande as:
Afbeelding

ohja, zei ik al dat het achterste deel van frame ook rot was :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dat moest toch iets beter kunnen, dus begonnen met wat bij te lassen en te slijpen. Ik ben een echte beginner met lassen, dus we zien wel of dit houd of niet.

Afbeelding

ohja, voorvork was het verkeerde type, namelijk die van een XR600. Dat moest dus terug vervanderd worden.
vorkje bijgekocht:
Afbeelding

kroonplaat van de xr600 vork
Afbeelding

de bijgekochte vork wou ook niet direct open, vastgeroeste bouten. inbus sleutel pastte niet meer, dus creatief moeten zijn:
Afbeelding

uiteindelijk moeten uitboren
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

alles uit elkaar voor revisie:
Afbeelding

smurrie:
Afbeelding

schoongemaakt:
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29 mei 2019, 19:04 
Online

Geregistreerd: ma 02 sep 2013, 19:07
Berichten: 741
Zo..................... Jij bent niet bang:-)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 mei 2019, 05:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 14 dec 2008, 19:25
Berichten: 731
Woonplaats: Apeldoorn
Nou....je hebt nog een hoop te doen. Goed bezig !

_________________
XR200R B - 1981
XR200R C - 1982
XR200R D - 1983 (huidige project)
XR500R C - 1982 (toekomst project, ligt nog uit elkaar op zolder)

XL500R C - 1982 (Paris Dakar setje van F999.=)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 mei 2019, 16:00 
Offline

Geregistreerd: zo 19 mei 2019, 20:20
Berichten: 4
Hij is eigenlijk al klaar hoor, maar wou niet alle fotos in 1 post zetten ;).
En de enigste reden dat ik moedig ben met het blok, is dat iemand anders voor me heeft gereviseerd, een welbekende op het forum ;).


we gaan verder!!

rem voor:

Afbeelding

die is om zeep ja...
het word er niet beter op!

Afbeelding

nieuwe dichtingen:
Afbeelding

zuigertjes:

Afbeelding

dat lijkt er al meer op!!

Afbeelding


rempedaal zag er ook fris uit :lol:

Afbeelding

mmm roestig

Afbeelding


na wat schuren toch al iets frisser

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


veel andere onderdelen waren niet bij de motor, dus stilaan ben ik stukken beginnen bijkopen wanneer er dingen tweedehands te koop kwamen.
Afbeelding


de rest komt er aan ;).


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jun 2019, 22:29 
Offline

Geregistreerd: wo 21 okt 2015, 17:45
Berichten: 247
Mooi project. ik merk wel op dat het frame bij jou op precies dezelfde plaats aan beiden kanten gelast is als mijn XR 600 frame. ik vraag mij af, is dit een zwak punt of heeft dat een andere reden?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jun 2019, 18:48 
Offline

Geregistreerd: zo 19 mei 2019, 20:20
Berichten: 4
hierna maar begonnen aan het frame op te maken:

voor het vuurtje, want het was te koud anders:
Afbeelding

in de primer:
Afbeelding

witte verf 2K lak
Afbeelding

nummertjes wel netjes gehouden, verf is wat te licht, maar daar liggen we niet wakker van
Afbeelding


opkuisen van het prolink systeem;
Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

opkuisen van de kappen:
Afbeelding

Afbeelding

opkuisen van de motorsteunen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

luchtfilterhuis:

Afbeelding

Afbeelding


terugplaatsen van de eerste onderdelen:
Afbeelding

Afbeelding

het begint al wat vorm te krijgen:
Afbeelding

blokje terug:
Afbeelding

nog enkele dingen waren af te werken aan het blok, namelijk het plaatsen van enkele bouten in de kop, en de koppeling verder te onderzoeken. het blok is samengesteld uit verschillende onderdelen die we los hebben gekocht, een nieuwe krukas, en nieuwe zuigerveren. Maar met de koppeling klopte dus iets niet. Na veel onderzoek:

Afbeelding

de koppelingspen van een ouder type is korter, ten opzichte van de oudere types.

de koppelingsplaat is ook anders. door deze 2 onderdelen ontkoppelt de motor dus niet zoals het hoort:
Afbeelding


punt van aangrijpen met de oude onderdelen;

Afbeelding

punt van aangrijpen met de nieuwe onderdelen:

Afbeelding

véél beter dus.

nu kon ik de koppeling vastzetten. enigste probleem, ik had de juiste tools niet...
dus, even creatief zijn. dop gekocht en die uitgeslepen tot hij wel pastte:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

past perfect, en samen met de koppelingshouder, kunnen we nu alles vast zetten op momenten zoals het hoort:

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 jun 2019, 19:06 
Offline

Geregistreerd: zo 19 mei 2019, 20:20
Berichten: 4
en we gaan verder,

opkuisen van de uitlaat;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


dan een aantal minder standaard dingen,
de led koplamp:
Afbeelding

ik ga jullie niet vervelen met het beugeltje dat ik heb gemaakt, daarvoor, daar heb ik ook geen fotos van genomen. vrij simpel spul, past vrij goed op het standaard lamp spul van de XR.

sjabloon voor een custom dashbordje
Afbeelding

Afbeelding

in metaal gemaakt:
Afbeelding

digitaal tellertje:
Afbeelding

contactslot er op, we willen dieven het niet TE makkelijk maken;
Afbeelding

ook heb ik voor een extra gelijkrichter gezorgd, om het lichtspoel AC circuit om te zetten naar DC, zodat de led lamp ook DC krijgt.
daarvoor moest ik het laadspoel aanpassen, en een aarding weghalen en er een draad aan zetten. aan deze contacten moest ik dus een draad loshalen en er een nieuwe draad rechtstreeks aanzetten:
Afbeelding

ook wou ik een batterijtje, zodat het licht kan branden als de motor stil staat. houdertje gemaakt en de batterij onder het dashbord gemonteerd:
Afbeelding

ook wou ik een IMS tank monteren. Net iets kleiner dan een acerbis, maar groter dan een standaard tank. ik schat 18 liter ongeveer. uiteraard kwamen de beugels hier niet voor overeen, aangezien dit eigenlijk een xr650 tank is. daarvoor heb ik dan maar deze beugels gemaakt:
Afbeelding

Afbeelding

uiteraard zijn er nog 100en kleine dingen die ik veranderd en verbeterd heb, maar dit is het uiteindelijke resultaat:Afbeelding


ondertussen heeft de motor er ongeveer 1200 probleemloze km's op zitten, dus is hij goed ingereden. enkel de electra heeft nog een probleem (kapotte gelijkrichter). ik ga de gelijkrichter upgraden naar één van een XL600RM, die zijn wat robuuster. Verder doet de motor het héél goed. Zo'n 250 is toch iets bijzonder!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jay en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling