Honda XR Forum

Voor de XR en alle andere Honda 1 cilinders
Het is nu zo 17 nov 2019, 10:47

Alle tijden zijn GMT




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: NX 650 1990
BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2019, 18:42 
Offline

Geregistreerd: ma 15 dec 2014, 20:10
Berichten: 682
Motortje gekocht van 1e eigenaar met 15000 km die hem nieuw op zijn eerste pensioen dag heeft gekocht.
Deze meneer is nu bijna 92 jaar oud en de motor heeft een jaartje of 4 stil gestaan.

Motor loopt maar alleen boven de 2500 toeren helaas. Hieronder slaat hij onregelmatig en abrupt af.
Tevens is dan hoorbaar een soort van harde klik alsof je een relais hoort schakelen aan de rechterzijde blok.

Na wat zoekwerk op het web is het of de decompressie schakeling/onderdelen op de nokkenas of (wat ik gaat verwachten) een uitlaat klep waar de zitting van los zit.

Motorblok is identiek aan de XR650L welk nog steeds in productie is bij Honda.

Bij thuiskomst zit er toch links en rechts meer roest dan verwacht, voornamelijk op de bovenpoten voorvering en chassis delen.

Besloten de motorfiets geheel te gaan demonteren, schoonmaken en waar nodig revisie en antiroest behandelingen.

Gezien de toch heel nette staat en de historie geen restauratie maar zodanig opknappen dat hij in originele nette staat komt.

Maar of ik het restaureren kan 'loslaten' is nog even de vraag..)

:mrgreen:


Bijlagen:
WhatsApp Image 2019-07-12 at 20.03.30 (1).jpeg
WhatsApp Image 2019-07-12 at 20.03.30 (1).jpeg [ 152.68 KiB | 388 keer bekeken ]
WhatsApp Image 2019-07-12 at 20.03.31 (1).jpeg
WhatsApp Image 2019-07-12 at 20.03.31 (1).jpeg [ 149.86 KiB | 388 keer bekeken ]
WhatsApp Image 2019-07-12 at 20.03.30.jpeg
WhatsApp Image 2019-07-12 at 20.03.30.jpeg [ 243.87 KiB | 388 keer bekeken ]
WhatsApp Image 2019-07-12 at 20.03.29.jpeg
WhatsApp Image 2019-07-12 at 20.03.29.jpeg [ 203.21 KiB | 388 keer bekeken ]

_________________
SAME OLD DIRT, SAME OLD BIKES, SAME OLD FUN.


Laatst bijgewerkt door Anton op zo 18 aug 2019, 20:04, in totaal 1 keer bewerkt.
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: NX 650 1990
BerichtGeplaatst: zo 18 aug 2019, 19:51 
Offline

Geregistreerd: ma 02 sep 2013, 19:07
Berichten: 765
Je tekst is niet helemaal leesbaar Anton..

Nu wel:-)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: NX 650 1990
BerichtGeplaatst: di 20 aug 2019, 17:09 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec 2008, 22:28
Berichten: 350
en als iemand zich afvraagt waarom er soms geen ruimte meer is voor foto's ... dan komt dat omdat sommige wel erg groot zijn :-)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: NX650 1990
BerichtGeplaatst: di 20 aug 2019, 19:25 
Offline

Geregistreerd: ma 15 dec 2014, 20:10
Berichten: 682
Hurbie schreef:
en als iemand zich afvraagt waarom er soms geen ruimte meer is voor foto's ... dan komt dat omdat sommige wel erg groot zijn :-)


Oeps :oops:

Toch zijn ze ruim onder de 256kb. Maar iphone / whatsapp fotootjes nu, wel vreemd dat deze dan zo groot uitvallen;)

_________________
SAME OLD DIRT, SAME OLD BIKES, SAME OLD FUN.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: NX 650 1990
BerichtGeplaatst: vr 08 nov 2019, 20:58 
Offline

Geregistreerd: ma 15 dec 2014, 20:10
Berichten: 682
Zo af en toe kom je toch weer wat type's tegen onverwachts;)

Mooi van lelijkheid soms die kleuren.

AX1

NX250

En een XL250 Degree


Bijlagen:
big_32120264_0_800-600.jpg
big_32120264_0_800-600.jpg [ 163.79 KiB | 90 keer bekeken ]
big_32157859_0_600-419.jpg
big_32157859_0_600-419.jpg [ 68.43 KiB | 90 keer bekeken ]
xl250 degree.jpg
xl250 degree.jpg [ 171.78 KiB | 90 keer bekeken ]

_________________
SAME OLD DIRT, SAME OLD BIKES, SAME OLD FUN.
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: NX 650 1990
BerichtGeplaatst: vr 08 nov 2019, 21:18 
Offline

Geregistreerd: ma 15 dec 2014, 20:10
Berichten: 682
De nx650 wilde maar niet lekker lopen en onder de 2500 toeren al helemaal niet.

Alle electra Ohms gemeten met de Fluke. Alleen de pulsgever ligt wat boven de opgegeven waarde.

Bij op het web zoeken blijkt al snel dat er veel oorzaken kunnen zijn..teveel. Ook een falende CDI komt regelmatig voor.

Uiteindelijk de CV carburateur ultrasoon gereinigd en gereviseerd. (blijf dit nog steeds een van de leukste klusjes vinden;)

Toevallig kwam ik in China heel goedkope aftermarket CDI's tegen. Eentje had al vele positieve feedback's ontvangen, en dus de gok maar genomen voor 12 euro..

Zaakje in elkaar starten en met een luide knal loopt het blok, en erg mooi tot mijn stomme verbazing. Oude CDI erin en niks geen leven meer. Opgelost;)

Helaas veel natte olie en koolaanslag in de inlaat poorten. Hopelijk zijn het alleen de klephoedjes...


Ligt hier nog een xr650r carburateur en die gaan we proberen aan de gang te krijgen op deze motor. Is 8 mm langer dus 8 mm verwijderd;
7 mm aan de blokzijde en 1 mm aan de luchtfilterzijde.

2 latere versies inlaat en uitlaat rubbers nx650 om de carburateur passend in het frame te krijgen, en dit past tot op heden bijna perfect.
Alleen een van de gaskabels raakt net het frame...dat wordt materiaal verwijderen.

:mrgreen:

_________________
SAME OLD DIRT, SAME OLD BIKES, SAME OLD FUN.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: NX 650 1990
BerichtGeplaatst: wo 13 nov 2019, 01:18 
Offline

Geregistreerd: ma 02 sep 2013, 19:07
Berichten: 765
Probeer eerst of je de de fiets met de originele carburateur goed aan het lopen krijgt zou ik zeggen.
Eens flink rijdend met dat ding, daar zal ie ook wel van opknappen..
Bij de vorige eigenaar heeft ie misschien niet vaak voluit hoeven lopen, en daar zijn die dingen toch voor gemaakt:-)
Even voorzichtig uit zijn winterslaap halen, en dan eens flink wakker schudden dat ding:-)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: NX 650 1990
BerichtGeplaatst: za 16 nov 2019, 11:46 
Offline

Geregistreerd: ma 15 dec 2014, 20:10
Berichten: 682
Hij loopt als een zonnetje op de standaard carburateur Jay;)
De xr650r carb is nog te testen, wellicht doet hij het.. en dat geeft dan enkele PK's extra.

----------------------------

Na vele uren poetsen, repareren etc. zijn alle kunststof delen weer in zgan staat. Beter gelukt dan ik verwacht had.

De delen op de foto zijn nog niet de helft van het totaal...

Netjes op zolder opbergen en verder met demontage, afchecken en waar nodig repareren van de technische delen.

Eerst de xr650r carb effe testen :roll:

:mrgreen:


Bijlagen:
IMG_1162a.jpg
IMG_1162a.jpg [ 202.93 KiB | 11 keer bekeken ]

_________________
SAME OLD DIRT, SAME OLD BIKES, SAME OLD FUN.
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling