Honda XR Forum

Voor de XR en alle andere Honda 1 cilinders
Het is nu zo 16 feb 2020, 20:19

Alle tijden zijn GMT

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: XR500 Flattrack
BerichtGeplaatst: wo 15 jan 2020, 09:24 

Johan w schreef:
Ok bedankt alvast.. er staat trouwens tubeless op de band ,maar kan ik dan toch een binnenband monteren? waarschijnlijk gaat de spaak velg lucht lekken.

Uiteraard.

Heb nog even voor jou gemeten Johan: De (130) voorband op de velg gemonteerd meet 126mm breed, en de (140) achterband meet op de velg gemonteerd 136mm breed.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan 2020, 10:46 

Jay, dank je voor de meting. maar is dat beiden op een 2.15 velg? 136mm is best behoorlijk breed . heb je dan nog voldoende ruimte tussen de ketting? dat zou betekenen als de achter band bij mij 140 zou zijn dat tussen de band en ketting maar 3mm zit en vermoed ik hierbij dat dit wel eens kan gaan raken ,en ook als je bv nog een slingering in de band hebt.

Laatst bijgewerkt door Johan w op vr 17 jan 2020, 12:14, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan 2020, 11:54 

Johan w schreef:
Jay, dank je voor de meting. maar is dat beiden op een 2.15 velg? 136mm is best behoorlijk breed . heb je dan nog voldoende ruimte tussen de ketting? dat zou betekenen als de achter band bij mij 140 zou zijn dat tussen de band en ketting maar 3mm zit en vermoed ik hierbij dat dit wel eens kan gaan raken...

Ja, op smalle velg gemonteerd, zelfde breedte als van onze offroad machines.
3mm is weinig, maar ik zou er gewoon voor gaan, en kijken wat het effect is..
Je hebt toch geen 140 band? Dus van die 3mm is toch helemaal geen sprake?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan 2020, 12:22 

Klopt ik heb geen 140 band maar was zomaar wel eens benieuwd daarnaar hoe het bij jou dan is...of je geen afslijtplekken links op de rand van je band hebt zitten. als een 130 band 126mm meet op een 2.15 velg dan is er naar verwachting geen enkel probleem met de ketting. dan zal er 8mm tussen zitten. eigenlijk hetzelfde als nu met mijn noppenband.

misschien wel interessant deze foto van ruimte tussen ketting en band van 5mm en daar is 3 mm van weg. een band zet ook uit als die warm word. de oplossing schijnt te zijn om de tandwielen verder naar buiten te zetten..
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 feb 2020, 17:42 

Heb het onderblok inmiddels terug van Peter, en ben het verder aan het opbouwen.
Ik hoop ook dat het blok net zo goed wordt als het er uit ziet:-)
Tot nu toe gaat het in ieders geval goed, en zijn er geen onverwachte problemen.....

De cilinder, de kop en het kleppendeksel heb ik bewust niet laten poedercoaten, deze zijn gestraald met een heel fijn straalmiddel waardoor het aluminium helemaal glad is geworden en naar mijn idee niet zo besmettelijk voor vuil.
Ook heb ik achteraf bekeken het idee dat het poedercoaten de cilinder en kop min of meer isoleren, waardoor de warmte afdracht minder goed is.

De nieuwe kickstarter is er een van een XL500R, die van een S is achteraf bekeken ook niet meer leverbaar.
Deze starter heeft een iets grotere vertanding, en de as is ook iets dikker uitgevoerd.
Is trouwens toeval (puur geluk) dat er een R kickstarter as in mijn blok zit, en ook dat ik van Japparts een R kickstarter heb ontvangen :ugeek:
Nu alles passend in elkaar zit, ben ik er wel blij mee:-)

Nog aan het wachten op wat kleine onderdeeltjes, en dan kan het blok afgebouwd worden.
Als ik het blok in het frame kan hangen, kan ik weer de vaart in het project brengen:-)

Bijlagen:
IMG_0840.JPG
IMG_0840.JPG [ 131.05 KiB | 364 keer bekeken ]
IMG_0839.JPG
IMG_0839.JPG [ 138 KiB | 364 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 feb 2020, 15:27 

Het blok kan bijna dicht nu.
Ben een beetje "droog" aan het oefenen met het monteren van de nokkenas.
Dit is best een lastig klusje, omdat alles in een keer goed moet gaan dadelijk bij het monteren. Ik moet even door krijgen welke volgorde ik aan moet houden, het kan allemaal nét, maar de juiste volgorde is dus belangrijk:-)
De buitenste bronzen glijlagers moeten met een fractie siliconenpakking worden gemonteerd, en ook de axiale speling van de nokkenas wordt bij het monteren bepaald.
Omdat ik met siliconenpakking werk, moet ik aan het klusje beginnen, en het op dat moment ook afmaken voor dat de pakking uit begint te harden..

Bijlagen:
IMG_0848.JPG
IMG_0848.JPG [ 113.2 KiB | 331 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 feb 2020, 20:11 

Ziet er geweldig uit Jay ! Goed bezig.

Nokken van de nokken-as wel naar beneden bij monteren.

XL500R C - 1982 (Paris Dakar setje van f 999.=)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 feb 2020, 18:21 

Heb ik gedaan:-) Blok zit dicht.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 feb 2020, 18:23 

Nu even zoeken of ik de montage beugels om het blok in het frame te hangen allemaal heb, en dan kan het blok in het frame.
Dat is het moment waarop duidelijker wordt hoe dit gedrongen fietsje er uit zal gaan zien:-)

Bijlagen:
IMG_0871.JPG
IMG_0871.JPG [ 156.89 KiB | 276 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 feb 2020, 19:05 

Vandaag weer even aan het rommelen geweest, hier wat fotootjes van wat dit fietsje gaat worden:-)
Vanaf nu is er weer een hele berg werk te verrichten..
Ik kan het uitlaatsysteem nu gaan maken wat me een leuke klus lijkt, ik heb hier een specifiek idee over.
Een zadel moet ik nu ook gaan bedenken, ik ben van plan om de bodemplaat van polyester te gaan maken. Dit is nieuw voor mij, maar een maatje gaat hierbij helpen:-)
Ook het aanbrengen van voetsteunen wordt weer een klusje. De rechtse voetsteun moet wat lager komen voor relaxte zithouding tijdens het driften. In die stand moet moet het rempedaal onder de zool van de laars zitten, zodat je voet niet hoeft te verplaatsen als er geremd moet worden. Althans, dat is de theorie:-)
De echte flattrack rijders remmen hun motor vóór de bocht dwars, waarna ze vloeiend over gaan in een drift, de bocht rond.
Mijn fiets moet daar op voorbereid zijn, ikzelf ga daarna proberen te volgen:-)

Bijlagen:
IMG_0893.JPG
IMG_0893.JPG [ 138 KiB | 4 keer bekeken ]
IMG_0891.JPG
IMG_0891.JPG [ 143.1 KiB | 4 keer bekeken ]
IMG_0890.JPG
IMG_0890.JPG [ 171.2 KiB | 4 keer bekeken ]
IMG_0885.JPG
IMG_0885.JPG [ 156.98 KiB | 4 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Alle tijden zijn GMT