Honda XR Forum

Voor de XR en alle andere Honda 1 cilinders
Het is nu zo 03 maart 2024, 22:01

Alle tijden zijn GMT

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 110 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 02 dec 2023, 17:11 

Peter H schreef:
Dat was dus een goede zet van jou. Heb je er nu al weer mee gereden ? Reed de XR anders ? Kan haast niet anders.
Tot een andere keer.

Nee, nog niet mee gereden! In het weekend ga ik hier niet het bos in, ze proberen je dood te schieten..
Misschien morgen een rondje om de kerk, ik ben ook erg benieuwd of ie ook écht anders aanvoelt nu.
Zou er voor dit blokje een iets pittigere nokkenas bestaan??

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 dec 2023, 20:17 

Vandaag einde dag nog een klein rondje gereden, ook een stukje mountainbike route gedaan, en niemand tegen gekomen...
Het motortje loopt nu veel beter. Het blok loopt lekker smeuïg door op toeren, maar ik moet toch even wennen aan zo'n stap terug in vermogen ten opzichte van een 500;-) ,
Ik zie op EBay wel snellere nokkenassen, maar die zijn voor latere motorblokken. Niet dat ik meteen de nokkenas wil gaan vervangen, maar ik ben wel nieuwsgierig naar de mogelijkheden..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 dec 2023, 21:48 

Veel extra ga je niet uit dit blokje halen schat ik in.

Wellicht overwegen een (moderner) blok plaatsen van een xr400r, trx400, GB500 of XBR500. Betreft overeenkomsten met een xr250r liggen deze blokken dicht bij elkaar.

Gezien je las kennis en werkzaamheden mbt tot passende maken in je frame zou het een idee kunnen zijn..

Een blok vinden verwacht ik dat een XBR blok het makkelijkste en goedkoopste te verkrijgen is. XR400 zeldzaam te vinden.

TRX400ex daar zijn ontzettend veel onderdelen aftermarket sets mbt cilinders, koppen en hogere cc uitvoeringen te vinden. En een gratis achteruit versnelling;)

Hier vrij zeldzaam maar in bv Spanje volop aangeboden alsook de xr400r, deze quad's zonder kenteken zie ik voor 1/3 van de prijs alhier daar regelmatig aangeboden.

Succes;)

XR400R-2 2002
NX650L Dominator 1990
CB500XA 2018
VT500F Ascot 1983

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 dec 2023, 20:58 

Nee Anton, geen ander motorblok, dat gaat veel te ver;-) Dit blokje loopt mooi, ik wil het handhaven en hoogstens verbeteren.
Klopt het dat een nokkenas voor dit blok ('86) niet te vinden is?
Ik vind wel van alles voor latere XR250 blokjes...
Het gewicht van de XR is trouwens met olie en benzine erin 113kg heb ik gewogen. Een kilo of 5 benzine en een kilo voor de motorolie?

Anton schreef:
Veel extra ga je niet uit dit blokje halen schat ik in.

Wellicht overwegen een (moderner) blok plaatsen van een xr400r, trx400, GB500 of XBR500. Betreft overeenkomsten met een xr250r liggen deze blokken dicht bij elkaar.

Gezien je las kennis en werkzaamheden mbt tot passende maken in je frame zou het een idee kunnen zijn..

Een blok vinden verwacht ik dat een XBR blok het makkelijkste en goedkoopste te verkrijgen is. XR400 zeldzaam te vinden.

TRX400ex daar zijn ontzettend veel onderdelen aftermarket sets mbt cilinders, koppen en hogere cc uitvoeringen te vinden. En een gratis achteruit versnelling;)

Hier vrij zeldzaam maar in bv Spanje volop aangeboden alsook de xr400r, deze quad's zonder kenteken zie ik voor 1/3 van de prijs alhier daar regelmatig aangeboden.

Succes;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 dec 2023, 21:59 

Helaas zijn er geen aftermarket te vinden.

Na wat info op https://www.thumpertalk.com/forums/topi ... -xr-250rs/

kom ik op de link waar een van die mannen hem opnieuw heeft laten bewerken in de US https://www.oregoncamshaft.com/

Mijn adres uit het verleden en waar ik van weet dat zij ook de xr500 twinshock cam aanpassen is https://www.newman-cams.com/

Geen goedkope grap verwacht ik, waarbij je ook nog eens +/_ 25% inklaringskosten zal moeten afdragen.

-------------------------------

Voor de rest kun je de kop en poorten bewerken voor een betere/meer airflow. Is goed te doen, is een secuur werkje.
Eventueel stuur je de kop maar naar mij toe.

XR400R-2 2002
NX650L Dominator 1990
CB500XA 2018
VT500F Ascot 1983

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 dec 2023, 17:53 

OK, bedankt Anton.
Ik laat het blokje voorlopig dicht dan.. Mocht je toch nog eens een gepeperd nokkenasje tegenkomen, dan zou dat een reden zijn om het blokje alsnog open te maken.
Nu ga ik me richten op het maken van polyester zijkappen.
De zijkapjes die ik eerder heb gemaakt functioneren niet goed.
Tijdens het offroad rijden zit het schokbrekeroog of een framebuis een beetje vervelend bij of boven m'n cross laars.
Ik moet een gladde oppervlakte zien te creëren rondom het schokbrekeroog, daar waar je de motorfiets tussen je benen hebt..
Met polyester verwacht ik een mooie vorm te kunnen maken, aluminium zou ook kunnen, ik twijfel nog.
Polyester gaat weer een vieze boel worden, en is veel werk om een mal te maken,
Wel weer een uitdaging voor de hobbyist, én heel bepalend voor de "look" van deze XR;-)

Anton schreef:
Helaas zijn er geen aftermarket te vinden.

Na wat info op https://www.thumpertalk.com/forums/topi ... -xr-250rs/

kom ik op de link waar een van die mannen hem opnieuw heeft laten bewerken in de US https://www.oregoncamshaft.com/

Mijn adres uit het verleden en waar ik van weet dat zij ook de xr500 twinshock cam aanpassen is https://www.newman-cams.com/

Geen goedkope grap verwacht ik, waarbij je ook nog eens +/_ 25% inklaringskosten zal moeten afdragen.

-------------------------------

Voor de rest kun je de kop en poorten bewerken voor een betere/meer airflow. Is goed te doen, is een secuur werkje.
Eventueel stuur je de kop maar naar mij toe.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 dec 2023, 15:51 

Honda XR 250 R RFVC (1996-2004) ; Honda XR 250 RFVC (1984-1995) SOHC 4v
Hardweld Camshaft #402
This cam does not have a Tach Drive. Powerful mid range for off-road riding. Requires Performance Valve Spring Kit. Core Charge is Additional.
(55-501) Qty Available: 1
$183.00

Prijzen nu vanaf 325 dollar excl spring set...

Gevonden bij https://www.webcamshafts.com/pages_misc/clearance.html

----------------------

Newman cams is wellicht een goedkopere optie, de bestaande nieuw laten bewerken.

XR400R-2 2002
NX650L Dominator 1990
CB500XA 2018
VT500F Ascot 1983

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2023, 19:17 

Sodeju... Dus je hebt er toch een gevonden;-)
Dat kost wel een lieve duit.....
Wat betekent "Core charge is additional"

Anton schreef:
Honda XR 250 R RFVC (1996-2004) ; Honda XR 250 RFVC (1984-1995) SOHC 4v
Hardweld Camshaft #402
This cam does not have a Tach Drive. Powerful mid range for off-road riding. Requires Performance Valve Spring Kit. Core Charge is Additional.
(55-501) Qty Available: 1
$183.00

Prijzen nu vanaf 325 dollar excl spring set...

Gevonden bij https://www.webcamshafts.com/pages_misc/clearance.html

----------------------

Newman cams is wellicht een goedkopere optie, de bestaande nieuw laten bewerken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 dec 2023, 22:30 

Uhhhh ik dacht te maken met de oude/bestaande uitwisselen..

Maar of dat dit er al bij inzit of dat je korting krijgt is mij nog effe onduidelijk....

XR400R-2 2002
NX650L Dominator 1990
CB500XA 2018
VT500F Ascot 1983

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12 dec 2023, 14:47 

Naar aanleiding van een zoektocht kwam ik tegen;

De tuimelaar armpjes inlaat zijn iets verlengt door honda om een langere opening inlaat klep te verkrijgen bij dit blokje, wat een getuned 27 pk oem xl250s blokje is. Dit blokje heeft tevens een hogere compressie, 12 volt versie en grotere diameter klepzetels. Helaas hierdoor wel bijna allemaal scheurtjes bij het bougie gat.

In het verleden heb ik bij Newman-Cams een aantal 500 tuimelaars de vlakken opnieuw laten bekleden/lassen plaatje wegens compleet uitgesleten.

Bij terugkomst viel mij op dat het plaatje nieuw, wat langer was dan de honda uitvoering, wat langere opening van de klep in tijd..?

Honda heeft twee versies gemaakt waarvan de laatste versie twinshock 500, daar is tevens een apart plaatje in gelast.

Nu kom ik wellicht tot een ander idee en dat is je tuimelaar vlakken opnieuw laten bekleden, een langere en hogere om tot een grotere lift te komen.

Het is maar een idee maar toch wellicht een redelijk goede oplossing...

Het is natuurlijk wel werk om een en ander kwa metingen en meetwerk in tienden/honderdsten te verrichten..

Maar in goed overleg met Newman-cams zeker te overwegen. Zij hebben de juiste kennis in mijn optiek.

Het prijsplaatje daar waag ik mij maar niet aan;)
---------------------------

EGU in Duitsland slijpt bestaande tuimelaar vlakken, waar de chrome laag van kapot is opnieuw en nitreert het staal, wat eigenlijk onder de chrome laag na slijpen bloot komt te liggen.

XR400R-2 2002
NX650L Dominator 1990
CB500XA 2018
VT500F Ascot 1983

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 110 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11

Alle tijden zijn GMT