Honda XR Forum

Voor de XR en alle andere Honda 1 cilinders
Het is nu ma 16 dec 2019, 13:03

Alle tijden zijn GMT

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 06 jun 2019, 11:41 

Ik heb 2 jaar geleden een ouwe Honda XR 600 uit 1987 gekocht. helaas natuurlijk teveel betaald want zo bleek later dat er nog al wat mis mee was. heb toen oa verschillende topics geopend om erachter te komen waarom mijn XR nu zo trilde .

velen dachten dat de balansas niet op tijd stond. maar op een gegeven moment begon mijn xr ook steeds meer te roken en moeilijker te starten .roken vooral als hij koud stond. moeilijker starten kon wel eens aan de stator liggen. dus nieuwe stator erop en hij startte iets makkelijker maar op sommige dagen toch weer niet. dan kon je blijven kicken.
het vreemde was als hij eenmaal warm stond best aardig reed. ik kon hem nog makkelijk dootrekken tot over de 100 en zat zo op zijn top ook. trilde wel een beetje meer in hogere toeren en maakte lawaai in de 2de versnelling maar die sloeg ik dan al snel over want door het hoge koppel hoef je een xr niet lang te laten doortrekken .je kunt zo naar de 5de en vanuit daar naar top.

enfin. ik wist toch dat er iets niet klopte en heb toch maar besloten het blok eens open te halen. hier kreeg ik al snel spijt van. bij het afhalen van de cilinder kop viel de onderste zuigerveer er al kapot uit. het kon eigenlijk niet anders maar deze zat er waarschijnlijk al gebroken in. (later vond ik nog stukjes zuigerveer in het carter terug)

nu wilde ik gelijk dan maar alles aanpakken dus het hele blok open gemaakt en bleek dat de 2de versnelling helemaal aan gort met stukken eraf was en de derde veel pitting had en dogs en gaten van andere tandwielen ook niet meer zo fris waren.en veel lagers draaiden schokkerig rond. dus ja dan maar een ander bakje kopen en alle bak lagers vernieuwen omdat er ijzer door de lagers was gegaan.

zo gezegd zo gedaan. toen een tuner gevonden die er wel een bigbore van de cilinder wilde maken met JE zuiger want ik houd wel van iets meer vermogen. nog wat extra opties genomen voor de nokkenas aan te laten passen .deze is opgestuurd naar een bedrijf in Duitsland en heeft nu een andere timing gekregen zodat hij in de hoge toeren ook nog lekker doorgaat. dan nog de cilinderkop inlaat groter gemaakt en laten flowen voor betere doorstroming. al met al een aardig kostenplaatje maar zou zeker alles bij elkaar zo´n 10 pk erbij moeten pakken is mij belooft.

ik wil dus van mijn ouwe xr dan maar gelijk een race monster maken.

ook optisch gaat er wat aan veranderen. al wil ik hem wel zo dicht mogelijk bij het originele uiterlijk terug brengen maar met een beetje meer crossmotor look. het lompe er wat vanaf halen. het achterspatbord word van een CR 1987 want het moet er wat sneller uit komen te zien. het frame heb ik laten stralen en coaten en man wat een werk om al het straalgrid er weer uit te krijgen en om de coating op de plaatsen af te krijgen waar je het niet hebben wil.

maar goed ik ben lekker bezig. de motoronderdelen zijn inmiddels al terug van de tuner. de krukaslager kwam er in 6 stukken uit wat waarschijnlijk het trillen heeft veroorzaakt. en ik heb daar nog zo 500km mee doorgereden eigenlijk zonder verdere problemen . je vraagt je af hoe het mogelijk is.. toen ik de motor kocht zei de vorige eigenaar ook al dat hij trilde toen hij hem kocht en die heeft er 1000km mee gereden. bovenste blok ophanging stond toen goed los zag ik dus ik dacht dat dat het trillen misschien wel veroorzaakte anders had ik hem helemaal niet gekocht denk ik want je bent zo 3000 euro verder...
hier wat foto´s .. ordeel zelf,

toen ik de xr 600 kocht zag hij er zo uit,

Afbeelding

het uit elkaar halen met krik onder het blok gezet,
Afbeelding

cilinderkop was gelukkig niet gescheurd van klepzitting naar bougiegat,
Afbeelding

kapotte krukaslager,
Afbeelding

stukken af van 2de versnellingtandwiel primaire as. pitting 3de tandwiel
Afbeelding

ander bakje bij gekocht en samenstellen,
Afbeelding

deze is het geworden,
Afbeelding

Allemaal nieuwe lagers erin gezet, carters netjes opnieuw gespoten ,plus 2x helicoils gezet voor de oliepomp
Afbeelding
Afbeelding

pakking erop,
Afbeelding

onderblok dicht,

Afbeelding
Afbeelding

carterkappen gespoten,

Afbeelding

Plastic kap Zelf opnieuw geschuurd en gesmolten .ziet er weer als nieuw uit. sticker ook zelf gemaakt en geknipt uit een stuk stickerfolie van 5 euro..

Afbeelding

een impressie,
Afbeelding

cilinder vandaag 7 juni 2019 gespoten,
Afbeelding
Afbeelding

voorpoten opnieuw gepolijst. tot nu toe zover gekomen me thet frame,
Afbeelding
Afbeelding

10 Juni 2019 kleppendeksel ook klaar

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door Johan w op ma 10 jun 2019, 10:32, in totaal 3 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jun 2019, 14:25 

Heel netjes hoor!

Goede en vakkundige aanpak mag weer eens gezegd en gezien worden;)

Succes met het vervolg.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jun 2019, 16:39 

Ja, zeker heel mooi werk!
Alleen krijg ik jouw foto's op mijn laptop maar voor een deel te zien.
Ook je tekst is lastig te lezen, weet je wat ik bedoel??

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jun 2019, 16:47 
Beheerder

komt door het enorme formaat van de foto's ...

ik zal ze verwijderen , dan graag in een reactie even de foto's verkleinen naar 800x600 en opnieuw plaatsen .

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jun 2019, 22:41 

Bedankt voor de complimenten. ik heb de foto´s nu aangepast zodat het wat overzichtelijker is.

ik probeer elke dag iets te doen aan de xr. dus er zullen snel meer updates met foto´s volgen..

vanmiddag de cilinder gespoten. en als het weer het toelaat morgen het kleppendeksel,

ik doe altijd mijn projecten in de zomer vanwege het betere weer en dat ik buiten kan werken.

mijn vorige xr 600 die ik volledig heb opgeknapt is zo geworden,

Afbeelding

Afbeelding

en mijn Honda MT 125cc 6 bak zelf van allemaal aparte gekochte onderdelen in elkaar gezet dus niks hoort bij elkaar,

ik kocht en frame met kenteken en heb er dus alles bij gezocht en volledig opgebouwd

Afbeelding
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jun 2019, 23:12 

Mooi werk!
Nu ook goed te lezen en te zien :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 jun 2019, 14:51 

Hoi Johan, spoel alsjeblieft ontzettend goed je frame uit, voordat je het blok laat draaien.
Je bent niet de eerste die een hagelnieuw binnenwerk verspeelt door achtergebleven straalmiddel dat als slijppasta gaat werken!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jun 2019, 10:44 

kees colijn schreef:
Hoi Johan, spoel alsjeblieft ontzettend goed je frame uit, voordat je het blok laat draaien.
Je bent niet de eerste die een hagelnieuw binnenwerk verspeelt door achtergebleven straalmiddel dat als slijppasta gaat werken!

Vertel mij wat, ik ben weken lang bezig geweest met het frame schoonspoelen.heb zelfs tot 3 keer toe de tuinslang erin gestopt en een keer met de hogedruk erin minuten lang doorgespoeld. daarna met wasbenzine .wd 40 en extra olie om het water eruit te halen. en ook nog met de compressor erdoor blazen en toen nog dagenlang alleen met wasbenzine spoelen. wasbenzine erin gieten .schudden met het frame en telkens weer omkeren om het eruit te laten lopen .plus steeds een teiltje eronder gehouden om te kunnen zien wat eruit kwam .dat straalmiddel was er zeer moeilijk uit te krijgen en ik ben pas gestopt toen ik helemaal niks meer zag. volgende keer schuur ik gewoon weer zelf het frame af met een staalborstel op de boormachine zoals bij mijn andere xr. is veel minder werk en minder tijdrovend dan straalmiddel verwijderen.. wat is dat een troep zeg.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jun 2019, 15:16 

Goed gedaan jongen. Zie ook geen verborgen tussenfilter over het hoofd!
Een frame dat olie bevat stralen, dat kan best wel. Alleen ontzettend goed alles afdoppen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jun 2019, 19:54 

De coater had de olietank afgedopt waar ik bij stond maar toch kwam het er nog door. dat straalmiddel kruipt overal in en is echt rotzooi.

ook heb ik veel werk gehad aan de coating .alle draad met de tap erdoor en er stonden op sommige plaatsen opstaande randen die ik eraf heb moeten snijden met een scherp hobby mesje. er zit een rond zeefje onder de olietank aan het frame en een plat zeefje in het blok zelf .beiden filters heb ik goed schoongemaakt en met compressor door geblazen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT