Honda XR Forum

Voor de XR en alle andere Honda 1 cilinders
Het is nu ma 16 dec 2019, 13:35

Alle tijden zijn GMT

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 05 jul 2019, 11:42 

Het is voor elkaar :D

Even bij de motorzaak in de buurt geweest en die pakte 2 kleine schroevendraaiertjes en wipte ze er zo in 2 minuten in.

hij vertelde mij dat meestal het probleem was dat bij het opboren van een cilinder de schuine kant eraf ging en daarom het moeilijker was om de veren erin te krijgen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jul 2019, 18:59 

Top dat het opgelost is;)

We wachten het vervolg van de bouw rustig af.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jul 2019, 19:01 

Bedankt Anton,

Ik ben vanmiddag aan de slag gegaan met montage van de cilinder. dit viel dus ook nog niet mee.

het positioneren ging vlotjes. alleen de circlip was moeilijk erin te krijgen .deze is vrij dikker dan origineel en stond heel erg wijd. dus heb hem iets moeten knijpen tussen de bankschroef anders kreeg ik hem er onmogelijk in. het ging geknepen al moeilijk en dan nog werken met de zuiger in de positie zoals op de foto´s maakte het er ook niet makkelijker op,

maar uiteindelijk zei die klick en zat hij zo vast als een huis.

na afloop een beetje extra olie in de cilinder gedaan bij de zuiger op advies van de motorzaak. en het gaat nog best zwaar maar hij draait soepel rond in de cilinder als je hem in beweging hebt en ik zie geen krassen in de bus. moest wel een tandwiel op de krukas zetten anders kreeg ik hem niet rond. is echt zwaar spul allemaal,

nu kunnen de cilinder bouten weer kruislings vast gezet worden met een moment sleutel. alle bouten wilde ik dan gelijk een laagje kopervet meegeven op de draad want toen ik de bouten los wilde maken bij demontage weet ik nog dat ze muur en muur vast zaten. waarschijnlijk ook door steeds uitzetten en krimpen van warm en koud en lang geleden los geweest

maar gelijk een vraagje.. op hoeveel moet ik met de moment sleutel de bouten van de cilinder vast zetten?
en op hoeveel de bouten van de cilinderkop? dit staat ook wel in het handboek van haynes maar is dat betrouwbaar??

ik heb de koppeling moer al eens eerder los gehad en toen stond er in het boek op 80 dacht ik .later bleek dat dit veel te strak was en maar op 50 moest..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zo staat het blok er dan nu bij .lekker binnen op de tafel :mrgreen:
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jul 2019, 20:59 

Clean spulletje hoor....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jul 2019, 22:31 

Dank je. het is voor mij het eerste 4 takt blok . normaal alleen 2 takt brommer blokken gedaan en probeer het altijd netjes te doen. liever wat langer erover doen dan iets over het hoofd zien.

de distributieketting van Prox was trouwens vandaag ook binnen . deze vind ik nog slechter dan de ketting van DID. er zit merkwaardig heel veel zijwaartse speling op de plaatjes en het ketting plaatjes rammelen en zitten los om de schakelpennetjes. als je de plaatjes van links naar rechts op de pennetjes beweegt dan zie je de plaatjes gewoon schuiven over de pennetjes met zichtbare speling dus zit behoorlijk los. dat hoort toch niet zo ?

best vreemd voor een nieuwe ketting zoveel speling want bij mijn oude ketting zit die speling er niet.. ook heb ik de Prox ketting opgemeten en mijn oude ketting blijft maar net 1 mm langer net zoals in vergelijking met de lengte bij de DID die ook precies 1mm korter was. ik vermoed gezien er 11.000km op mijn teller staat dat de ketting ook niet meer dan 15.000km heeft gehad. ik lees dat ze bij XL 600 vervangen worden bij 30.000 of soms bij 40.000 dus ik vermoed ook omdat ik nu mijn ketting heb vergleken met 2 nieuwe dat die nog wel zeker 10.000km mee kan? 1 mm rek lijkt niet veel toch? ook weegt mijn oude ketting 20 gram zwaarder en voelt kwalitatief veel beter aan dan de Prox. ik denk echt dat de kwaliteit veel hoger is en daarom zwaarder en van dikker staal.

ik heb hier toch nog een foto van de kettingen in gebogen toestand. een versleten distributie ketting zou ook te zien zijn als je de ketting zo zijwaarts buigt ,maar de nieuwe ketting wat de onderste op de foto is buigt eigenlijk (bijna) net zover als de oude ketting erboven

toch vind ik het moeilijk wat te doen. is het nu belangrijker een ketting te vervangen of de spanner?

Afbeelding

je ziet hier ook de verschillen. mijn oude ketting boven is iets hoger en valt net iets dieper over de tanden van het tandwiel plus de plaatjes zijn puntiger. bij de Prox stomper,

Afbeelding

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door Johan w op za 06 jul 2019, 23:16, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jul 2019, 22:47 

Puik stukje werk!

-------------------------------------
Engine Torques xl600
Engine mounting bolts 30 to 37 Nm (22 to 27 ft-lbs)
8 mm bolts 35 to 45 Nm (25 to 33 ft-lbs)
Front 10 mm mounting bracket bolts 55 to 65 Nm (40 to 47 ft-lbs)
Rear and top 10 mm mounting bolts
External oil hose and pipe nuts 40 Nm (29 ft-lbs)
Cylinder head cover bolts
6 mm small head bolt 10 Nm (84 in-lbs)
6 mm regular head bolts 12 Nm (108 in-lbs)
8 mm bolt 23 Nm (17 ft-lbs)
Cam sprocket bolts 20 Nm (14 ft-lbs)
Main rocker shafts 27 Nm (20 ft-lbs)
Sub-rocker shafts
Intake 27 Nm (20 ft-lbs)
Exhaust 23 Nm (17 ft-lbs)
Cam chain tensioner bolt Not specified
Cylinder head main bolts 27 to 32 Nm (20 to 23 ft-lbs)
Cylinder head small nuts/bolts Not specified
Cylinder main bolts 50 Nm (36 ft-lbs)
Cylinder small bolts Not specified
Intake manifold (carburetor insulator) bolts Not specified
Right and left engine cover bolts 12 Nm (108 in-lbs)
Clutch spring bolts 8 to 12 Nm (72 to 108 in-lbs)
Primary drive gear locknut 50 to Nm (36 to 43 ft-lbs)
Clutch locknut 50 to Nm (36 to 43 ft-lbs)
Shift cam plate to shift drum bolt 12 Nm (108 in-lbs)
Shift drum stopper arm bolt 25 Nm (18 ft-lbs)
Shift pedal pinch bolt 8 to 12 Nm (72 to 108 in-lbs)
Crankcase bolts 12 Nm (1 08 in-lbs)
Crankshaft bearing retainer bolt Not specified
Center shift fork-to-shaft bolt 15 Nm (132 in-lbs)
--------------------------------------------------

Interessant wellicht de filmpjes van deze xr600 herbouw https://www.youtube.com/watch?v=LpXz-tvpIPE

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jul 2019, 07:22 

Wat betreft de distributie kettingen:
Prox is toch ook een gerenommeerd merk zou je zeggen....
Ik weet alleen dat het ene model ketting minder geluid maakt in je blok dan het andere model.
Wordt op de verpakking aangeduid als "SC" als ik me niet vergis. (Silent Cam)
Ik heb (nog) geen ervaring met een RFVC, alleen met de oude blokken. Als de spanner (en geleider) er nog goed uit ziet en geen scheuren vertoont, zou ik hem wel in durven zetten. Je zou eigenlijk iemand moeten kunnen laten kijken die ervaring heeft met deze blokken.
Je bent nu zo goed op weg, dat je verder ook op "safe" moet spelen.
Gaat zeker goed komen zo te zien!!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jul 2019, 08:47 

Bedankt Anton.

@Jay .nu je het zegt . zou dat kunnen verklaren dat de Prox geen silent cam is?

op de verpakking zie ik geen SC staan maar wel OEM ref. 14401-MK4-601

de DID ketting die ik heb terug gestuurd was de DID, SCA-0412A SV dus die SCA stond dan voor Silent Cam? want die voelde veel vaster aan net zoals de oude ketting die ik heb. ik heb mijn oude ketting bij mijn weten ook nooit horen klapperen als de motor draaide. wel hoorde ik een ander geluid als die koud stond maar bij iets warme motor was het altijd snel weg,

de geleider is nog goed en de spanner zo te zien en te voelen ook. de spanner gaat maar 1 kant op en het asje wat door de spanner gaat is niet ingesleten. ik heb wel een nieuwe spanner veer gekocht. dit scheelt wel met de oude veer als ik ze vergelijk..

Laatst bijgewerkt door Johan w op zo 07 jul 2019, 11:15, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jul 2019, 11:11 

Dat de ene ketting minder geluid maakt als de andere, ligt volgens mij aan de opbouw (model) van de ketting, niet aan het fijt dat de ene "vaster" aan voelt dan de andere... Met de kwaliteit of mate van slijtage zou dat niets te maken mogen hebben..
Ik heb beide types kettingen ingebouwd in een XR500S/R en merk eigenlijk geen verschil moet ik bekennen........
Waar ik een aanzienlijk verschil merkte, was bij een versleten spanner ten opzichte van een nieuwe spanner..
Als jouw spanner en geleider in orde zijn, zal de een of de andere (nieuwe) ketting niet zo veel uitmaken denk ik.
Die gerenommeerde merken kunnen het zich niet veroorloven om rotzooi te leveren lijkt mij..

Johan w schreef:
Bedankt Anton.

@Jay .nu je het zegt . zou dat kunnen verklaren dat de Prox geen silent cam is?

op de verpakking zie ik geen SC staan maar wel OEM ref. 14401-MK4-601

de DID ketting die ik heb terug gestuurd was de DID, SCA-0412A SV dus die SCA stond dan voor Silent Cam? want die voelde veel vaster aan net zoals de oude ketting die ik heb. ik heb mijn oude ketting bij mijn weten ook nooit horen klapperen als de motor draaide. wel hoorde ik een ander geluid als die koud stond maar bij iets warme motor was het altijd snel weg,

de geleider is nog goed en de spanner zo te zien en te voelen ook. de spanner gaat maar 1 kant op en het asje wat door de spanner gaat is niet ingesleten. ik heb wel een nieuwe spanner veer gekocht. dit scheelt wel met de oude veer als ik ze vergelijk..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jul 2019, 11:28 

Dus als ik het goed begrijp is in eerste instantie de spanner eigenlijk meer belangrijker dan de ketting.

dat mijn ketting nu 1mm langer is zal dan door een goede spanner opgevangen worden?

een ander verhaal is ook ik ben nu aan het reviseren en heb een nieuwe koppakking. de oude koppakking kan misschien ook dunner zijn? is het dan niet zo dat de nokkenas dan ook iets hoger komt te liggen al is het maar minimaal? of bij kop vlakken weer lager. kan dat ook...

ik las nu ook ergens dat je een ketting alleen moest vervangen als de spanner mits in goede conditie hem niet meer kan spannen want dan krijg je meestal de distributie niet meer op tijd en heb je ook kans op verspringen van de ketting..

over de gerenommeerde merken. dit blijft natuurlijk wel ter vervanging van OEM producten en zullen volgens mij gezien de prijs ook altijd minder van kwaliteit zijn. kan het misschien zo zijn aangezien deze aftermarket kettingen 20 tot 25 gram lichter zijn ze minder staal gebruiken om de prijs te drukken? een origineel Honda kost 2x zo duur en is gewoon zwaarder en zit meer staal aan. dit is verwarrend omdat er dan verschil in ketting te zien is .je denkt dan al gauw dat je de juiste niet hebt.

trouwens iemand op het XL 600 forum gevonden met de originele ketting. het is zo te zien precies dezelfde als mijn oude ketting die ik heb. dus heb ik heb zeker weten origineel Honda ketting van 160 euro.. (uitverkocht bij cmsnl.)

er staat bij buig 21mm. dit zal dan waarschijnlijk de ketting in zijwaartse buiging mee bedoeld worden. dat is bij mijn oude ketting nu gemeten 26mm. de Prox nieuwe is in buiging al 24mm dus over verschil gesproken zal waarschijnlijk de Prox ook eerder verslijten dan een originele ketting.. hoe lang kan een ketting mee, daar zal de kwaliteit van de ketting ook een aandeel in hebben vermoed ik zelf,

Nieuwe distributieketen:
• HONDA 14401-MK4-601
• Buig NIEUW = 21 mm
• Benaming op links: "M" (Morse)
• width = 10,8 mm; Hoogte = 7,3 mm; Length = 370mm

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT