Honda XR Forum

Voor de XR en alle andere Honda 1 cilinders
Het is nu ma 16 dec 2019, 12:58

Alle tijden zijn GMT

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 07 jul 2019, 12:32 

Nee Johan. De ketting slijt veel sneller als de spanner...
Dus logies is dat je eerst de ketting vernieuwt bij slijtage.
Maar bij die ouwe fietsjes waar Ik mee werk (40 jaar oud) is de ketting misschien al wel 3x vernieuwd......
Uiteindelijk slijten spanner en geleider dan ook.. Ik wil alleen maar zeggen, dat je naast de ketting ook de spanner en geleider moet checken! Mijn blok was voorzien van een nieuwe ketting, maar bleef rumoerig..
Achteraf bleken spanner en geleider ook "op" te zijn, waardoor ik die uiteindelijk ook heb moeten vernieuwen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jul 2019, 13:45 

Ok dat wist ik dan niet. er valt nog een hoop aan 4 takt te leren voor mij..

hoeveel keer de ketting bij mijn XR 600 is vervangen kan ik dus niet nagaan. ik ben de 5de eigenaar er staat 11.000 op de teller maar dat zegt waarschijnlijk ook niks. alles wat ik weet is dat die 1mm is uitgerekt en in zijwaartse buiging 26mm is.

ik vraag mij af wat de vervanging limiet daarvan is? op internet kan ik weinig info erover vinden. wel deze info, https://www.diymotofix.com/blog/cam-cha ... ment-tips1 van iemand die ketting slijtage aantoont en gebogen legt naast een nieuwe en veel verder buigt dan bij mijn ketting. zijn ketting was ook 5mm langer uitgerekt. die was dus echt op.

nog een foto van de lengte vergelijk met nieuwe ketting .de onderste is mijn oude ketting,

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jul 2019, 14:54 

Eén millimeter uitrek is hartstikke weinig, waarschijnlijk is die ketting hooguit duizend kilometer oud schat ik zo....
Die zijwaartse beweging zegt volgens mij weinig, de uitgerekte lengte bepaalt van hoeveel slijtage sprake is, en of je moet vervangen ja of nee.
En ja, het liefste originele onderdelen, maar die keuze is er niet altijd meer:-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jul 2019, 16:04 

Het zou best mogelijk zijn dat de ketting nog maar 1000km heeft gedaan. dus als ik jou zo hoor gewoon lekker erop houden?

je had wel al eerder in een bericht aangevenen maar toen schreef je erachter denk ik. dus klonk voor mij niet echt zeker.

Sorry dat ik naar wat meer bevestiging zoek voor de ketting ,vandaar ook foto`s etc .. ik wil gewoon het beste voor mijn motor maar ook weer niet onnodig geld gaan uitgeven. winkels praten altijd makkelijk met kan je uit voorzorg beter vervangen want een kettinkje kost niet veel. maar dan kan je elk onderdeel wel gaan vervangen en bij elkaar opgeteld kom gaat het dan wel serieus geld kosten. ik heb nu al bijna 3000 euro in de motor zitten. d eoliepomp heb ik ook al vervangen omdat de winkel zei nieuw is altijd beter. maar achteraf had ik ook enkel de rotors kunnen kopen. was de helft goedkoper geweest en waarschijnlijk net zo goed...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jul 2019, 16:24 

Jij beslist natuurlijk zelf, ik denk alleen maar mee!
Maar bij maar één mm uitrek, zou de ketting gewoon weer in mijn blok gaan:-)
Ik neem aan dat je de ketting ophangt aan een dunne pen, en dan het verschil in uitrek lengte meet t.o.v. een nieuwe......

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jul 2019, 17:20 

Nee ik heb het anders gemeten. ik heb de ketting om de tandwielen gedaan op een stuk karton zo de nokkenas in geprikt dat het tandwiel vlak met het karton kwam en ik de ketting strak kon spannen op het karton en vlak erop kon trekken en dan afgetekend waar het kleine tandwiel kwam als de ketting er rond zat en ik hem strak hield. dit scheelde dus precies tussen beiden 1 mm.. maar ik heb ze idd ook al aan een schroevendraaier gehangen en was minimaal verschil op het zicht

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jul 2019, 18:20 

Hang ze beide (naast elkaar) aan een dunne metalen pen.
Meet zó het lengte verschil. Op die manier is één millimeter weinig.
Op een andere manier meten geeft een andere maat.....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jul 2019, 19:17 

Ok dit heb ik gedaan. op een dunne schroevendraaier. de oude ketting (linkse) op de schroevendraaier komt een randje hoger omdat de plaatjes 1mm hoger zijn. moet je daar dan geen rekening mee houden met vergelijken? want de ketting valt wel dieper op de tandwielen daardoor want zo te zien zijn ze nu tot onderen dus even lang?

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jul 2019, 19:44 

Foto is duidelijk, ik zou er gerust voor durven gaan..
Maar bij twijfel stop je toch gewoon die nieuwe ketting er in die er naast hangt?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 jul 2019, 20:13 

De nieuwe ketting kan ik kosten loos terug sturen. hiervoor heb ik een retourlabel dus ja. als jij zegt dat je de oude ketting er gerust zou durven terug erin stoppen dan is het misschien zonde hem niet meer te gebruiken en onnodig geld uit te geven aan een nieuwe ketting..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT