Honda XR Forum

Voor de XR en alle andere Honda 1 cilinders
Het is nu ma 16 dec 2019, 14:01

Alle tijden zijn GMT

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 30 aug 2019, 19:29 

Zeker een mooie fiets geworden, het achterspatbord is mooi zo, beter als het originele vind ik.
Bougietje er uit als je de krukas met de boormachine rond wilt laten gaan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 aug 2019, 10:29 

Die snap ik helemaal niet. met een boormachine op het vliegwiel? volgens mij krijgt een normaal boormachine dat sowieso niet rond gedraaid want het gaat best zwaar .is 654cc...

op internet even opgezocht en zie ik dat alleen bij 50cc brommertjes maar geloof nooit dat een boormachine door de druk heen kan van mijn 654cc. ik moest zelf al veel kracht zetten met de dopsleutel op het vliegwiel om hem over zijn dode punt heen te krijgen. en dat met de bougie eruit .

ik heb hem al een paar keer rond gedraaid om de kleppen te stellen en met bougie eruit al heel veel compressie. je hoort de zuiger ook duidelijk ploppen van de zuigkracht. op de Kickstarter draait hij ook mooi rond. uiteraard heb ik eerst veel olie in de kop gegoten over alle nokken van de as en zodat de bakjes vol staan en wat olie in het blok en ook in het frame voordat ik hem ging ronddraaien. maar draait prima rond zo.

van iemand een tip gekregen voor de olie pomp eerst kicken met decompressie handel ingehouden tot er olie in de leiding naar het kleppendeksel komt. bovenste banjo bout losdraaien om te kijken. als de olie blijft komen dan pas starten.

hij doet het zo altijd bij zijn gereviseerde xr's

ik heb ook een splinternieuwe pomp erop en verwacht dat deze de olie er wel goed doortrekt

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 aug 2019, 16:43 

Veel kracht op bovenste dode punt??
Check eens of je kleppen de zuiger niet hebben geraakt.

Is ook wel een flinke belasting om de zaak rond te draaien, maar we hebben het dan over een laagtoerige boormachine, een Hilti of iets dergelijks waar je de klopinrichting van uit kunt schakelen.
Dan zou de boel toch moeten kunnen draaien, met een beetje beleid natuurlijk.
Maar ik kan me ook wel voorstellen dat het voor de viegwielmoer een zware klus is, zo met een boormachine de zaak in de rondte draaien...
Jouw manier is ook een goeie, alleen dan moet je wel even trappen:-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 aug 2019, 18:31 

Klopt dat je een zware boormachine meer dan 750Watt met zijgreep dient te gebruiken. Ook bij mijn motortjes heeft de boormachine dan de nodige moeite om de eerste aanloop slag te maken.
Kost veel kracht om de boormachine goed te hanteren, hij wil graag uit je handen slaan namelijk..

Voordeel van deze methode is het checken op 'verkeerde' geluiden en het voldoende olie door het hele systeem rond te pompen. En te controleren.

Je dient met de boormachine wel met zijn tweeën te zijn wil je rustig het systeem kunnen nalopen.

Kicken vraag ik mij af of dit voldoende is om een continu flow van de olie te creëren.. Onze oliepompen geven namelijk een stroming en weinig tot geen drukopbouw van +/- 1-1.5 bar.

Dit houdt eigenlijk in grote lijnen in dat je het van het toerental moet hebben om voldoende stroming te verkrijgen. Tevens zijn de oliepompen niet geheel dicht om het zo maar te zeggen. Tbv smering/koeling van alle delen oliepomp is er een 'wegloop' door/uit de pomp zelf.

Onder de 600 toeren geeft de pomp zeer weinig en/of zeer lage doorstroming snelheid.

Dit is ook de reden dat honda bij dit type motoren een stationair toerental adviseert van rond de 1000 toeren of hoger.

Succes!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 sep 2019, 08:42 

Niet op bdp maar als de zuiger naar beneden gaat en over het odp moet zit er zuig kracht. de kleppen raken dus niet. ik hoor ook niks. het gaat gewoon soepel en je voelt de zuiger ook soepel doorschieten naar boven als die over dat punt heen is. was met originele zuiger toen ook zo alleen met wat minder kracht. ik denk ook omdat de zuiger en cilinder nog niet is ingelopen dat het nu ook nog wat zwaarder gaat.

met boormachine gaat em niet worden. ik heb geen zware Hilti en ken ook niemand die dat heeft. tevens ben ik maar alleen en heb ook niemand die mij kan helpen ondersteunen. ik ken iemand via motorforum en die heeft 4 x honda xr 600 en zijn blokken allemaal zelf gereviseerd. hij zegt 40 keer trappen met decompressie handel in tot er olie komt. dit lukt altijd bij hem.

je leest veel verhalen op internet over de olie pomp ontluchten. maar ik vraag mij af of je een goede pomp wel moet ontluchten? hoe gaat dit als de motor nieuw is..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 sep 2019, 09:01 

De olie pomp doet het. eerst bij normaal kicken kwam er geen olie. toen de compressor aangesloten op de ontluchting slang naar de olietank toe. beetje lucht druk erop gezet en bij een paar keer kicken kwam er gelijk een dot olie uit de leiding.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 sep 2019, 13:38 

Hij start niet!

Voordat ik het zadel en de tank erop ging zetten in de avond nog gekeken of de bougie vonkte en dat was het geval.

de andere dag dacht ik hem te kunnen starten en er gebeurde niks. na enige tijd een harde klap uit de uitlaat en dat was alles.

en nu heb ik helemaal geen vonk meer.

ik heb al 6 nieuwe bougies geprobeerd en een paar gebruikte. 2 bobine´s waaronder een nieuwe. de bougie dop had ik al vernieuwd en de stator vorig jaar ook .. ik heb de kil switch om de motor af te zetten los gekoppeld . de pulsgever doorgemeten en de stator spoel voor naar de CDI. deze zijn goed voor zover ik kon zien.

voor de revisie was er ook al een probleem met dan weer wel en niet vonken.
ineens vonkte die toen weer zonder iets eraan gedaan te hebben en op andere dagen weer ineens niet...

vaak ook nadat de motor werd afgezet en dan kreeg je hem niet meer terug gestart vanwege geen vonk... ook vaak niet nadat die volledig was afgekoeld. en andere keren startte hij wel weer direct met warme motor. en ik ben er nog steeds niet achter wat het nu is?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 sep 2019, 21:07 

Veel voorkomend schijnt een slecht werkende CDI te zijn bij de xr600 type's.

Bij de xr250r type's is het dan meestal de pulsgever weer.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 sep 2019, 08:35 

Gisteren avond had ik ineens weer wel een vonk. het enige wat er gebeurd is dat de stekker van de pulsgever los geweest is en de zwart/rode stekker van de stator naar de CDI ,eerst was de vonk sterk toen ik kickte en daarna werd die weer zwakker.

ik heb een beetje WD-40 in de stekkers gespoten maar ik zag niet dat deze oxidatie hadden. ook de connectoren van de CDI stekkers zagen er eigenlijk als nieuw uit.

kan dit dan de CDI zijn waardoor je vonk de ene keer sterker is dan de andere keer en je soms helemaal geen vonk meer hebt en dan weer wel?

ik ben namelijk niet zeker van dat het nu iets te maken heeft omdat de stekkers los geweest zijn dat die het daarom weer deed.
ik heb al meer gehad dat die niet meer vonkte en het ineens weer wel deed zonder de stekkers los te hebben gehad.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 sep 2019, 11:02 

Ik krijg hem helaas niet aangekickt.

met decompressie handel in krijg ik hem wel rond maar met startten trap ik hem telkens vast zodra de zuiger het onderste dode punt voorbij moet.

zo lukt het mij niet hem rond te trappen vanaf het bdp naar beneden.

ik weet echt niet wat er aan de hand is. als je hem met de hand aan de kickstarter rond draait met bougie eruit dan voel je ook dat er een zwaar punt in zit als de zuiger het onderste dode punt voorbij moet. je krijgt hem er wel makkelijker overheen als je in 1 keer kickt naar beneden maar enkel dus zonder de bougie of met decompressie handel in. met de bougie erin trap je hem dus gewoon telkens vast.. heb allemaal nieuwe baklagers en bigend lager en nieuw drijfstang. de krukas draaide in het onderblok gewoon goed rond .alleen de zuiger ging er erg strak in. zou het daar aan kunnen liggen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT