Begin 2012 heb ik een 1983 XR500RD gekocht van iemand hier op het forum.
De XR liep goed. Geen getik uit het blok. Alleen flink roken bij de start.
Wat dat allemaal kan zijn, laten we in het midden. Er zou gehoond zijn en een nieuwe zuiger in zitten. Klopt ook.
Mijn eerste ritje verliep ook goed, nadat ik de gaskabels even goed had afgesteld.
Echter, een paar dagen later geheel onverwacht: extreme rookpluimen. Niet blijven lopen, etcetera.
Jammer, want ik had gehoopt dat ik hem de komende maanden gewoon zou kunnen gebruiken.
Het plan was om hem in het laatste kwartaal van 2012 te restaureren.
Dus daar ga ik nu maar meteen aan beginnen. En ik laat me er (nog) niet over uit in wat voor stappen of ik dat ga doen, want eigenlijk heb ik hem vanaf begin april gewoon nodig....
Een XR500RD (eerste model met RFVC en alleen in 1983 gemaakt) is een zeldzame verschijning.
Dus hij is alle moeite voor deze restauratie zeker wel waard.
Bijlage:
xr500r_02-600.jpg [ 69.73 KiB | 29669 keer bekeken ]
Ik heb dus meteen maar de motor geheel gedemonteerd.
...en er is veel te doen.
Ten eerste is het subframe behoorlijk krom. En er is een aantal keren aan gelast. Dat is onherstelbaar, dus ik moet op zoek naar een ander frame.
De motor is verder behoorlijk compleet. Maar hij is wel gebruikt en dat is ook goed te zien. Het is veel plastic, dus hier ligt een uitdaging.
Voorvork en achterbrug zijn in behoorlijk goede staat. Meevaller.
Stuur is iets krom. Ik twijfel of het wel een origineel stuur is.
Buddy heeft altijd verkeerd gemonteerd gezeten (komt vaak voor), dus middelste kunststof "lip" is ingeslten, verbogen en onbruikbaar geworden.
Luchtfilterkast: hier is het e.e.a. aan schroefdraadgaten stuk.
Uitlaat is niet lekvrij bij bocht en de noise-killer zit erin vastgelast.
Het motorblok is aardig versleuteld. Kleine kettingtandwiel beschermer is afgebroken. Lassen is m.i. geen optie, dus vervangende blokdelen zoeken.
Daarover later meer.