Honda XR Forum

Voor de XR en alle andere Honda 1 cilinders
Het is nu do 15 nov 2018, 17:42

Alle tijden zijn GMT




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: XR500RD
BerichtGeplaatst: do 28 jun 2012, 17:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 feb 2010, 21:16
Berichten: 151
Woonplaats: Friesland
De beide blokhelften zitten weer aan elkaar.
Een heel gefrummel om met van olie druipende handen beide sets tandwielen, de schakelwals en de schakelvorken in 1x goed erin te laten zakken.

Daarna kwam nog een leuke verrassing.
Ik dacht dat mijn krukas in orde was, maar het small-end ligt ietsje buiten de specs. Ook zitten er vreetplekken in.
Nog een Prox drijfstangsetje heb ik nog niet kunnen vinden.
Ik had namelijk de krukas van de RD al gereviseerd klaar liggen. Dus waarom die er niet in?
Makkelijke keuze, niet? Dacht ik.

Tot de blokhelften niet op elkaar wilden zakken. EN dat ging niet. Het asje van de balanseer ging duidelijk niet in het lager. Dus nameten dat spul:

Bij alle types is de hart-afstand tussen de assen: 82,5mm
Maar de RD heeft een balanceeras-tandwiel met diameter van 85mm en een krukastandwiel van 87,5mm
Bij de RE zijn ze beide 87mm
Kennelijk hebben ze bij Honda gekozen voor een andere tandvorm voor minder speling en/of nog stillere loop.
Ik kan zo niet een andere reden bedenken.
Wie weet het?

Wordt vervolgd.


Bijlagen:
koppeling.jpg
koppeling.jpg [ 101.83 KiB | 12255 keer bekeken ]

_________________
2000 XR650R - WR250F - CR250R - CR125R - CRF250R
http://www.classic-offroad.nl


Laatst bijgewerkt door roadrash op ma 02 jul 2012, 18:49, in totaal 1 keer bewerkt.
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XR500RD
BerichtGeplaatst: vr 29 jun 2012, 23:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 feb 2010, 21:16
Berichten: 151
Woonplaats: Friesland
Update:
Het blok zit weer netjes in elkaar met nieuwe keerringen, lagers, zuiger, drijstang, oliepomp, nokkenasketting en een heleboel meer.
Toch makkelijk als je een aantal sloopblokken kunt kannibaliseren voor originele bouten, pasbussen, etcetera.
Nu alleen nog even flink werken aan de cilinderkop revisie.

De vervanging van je oliepomp kan ik trouwens iedereen aanraden. OK, kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
De nieuwe oliepomp heeft t.o.v. de oude wel een aantal verbeteringen meegekregen. Zo zit er b.v. nu een keerring op de as bij het aandrijftandwiel. Dit scheelt weer drukverliezen.
En zo te zien zijn de rotors hardverchroomd.

Kijkje in de gehoonde cilinder op de nieuwe (orignele Honda) zuiger:
(+ nieuwe nokkenasketting + geleiders)


Bijlagen:
cylzuiger.jpg
cylzuiger.jpg [ 83.59 KiB | 12213 keer bekeken ]

_________________
2000 XR650R - WR250F - CR250R - CR125R - CRF250R
http://www.classic-offroad.nl


Laatst bijgewerkt door roadrash op ma 02 jul 2012, 18:51, in totaal 1 keer bewerkt.
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XR500RD
BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2012, 09:48 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 feb 2010, 21:16
Berichten: 151
Woonplaats: Friesland
Update.
Het blok zit weer netjes in elkaar.
Nog een detail: alle schroefdraad in de kop is OK, op 1 na. Meestal gaat die M8 draad in het centrum stuk. Maar niet hier. Er is een M6-insert in gezet. Ik hou niet van inserts in metaal, doe mij maar Helicoils. Dat is de beste oplossing. Het nadeel blijkt hier al: de insert zit er kennelijk niet helemaal recht in (niet te zien overigens), maar de 5cm lange bout draait er zwaar in.
Meer daarover: http://www.xl500r.nl/index.php?op=viewpage&page=19

Een ander probleempunt was de zijkap aan de dynamokant. Nu heb ik 5 blokken staan, maar bij elk blok mankeert er wel iets aan dit deksel (gat erin, boutgat afgebroken, koppelingskabel houder afgebroken, etcetera).
Bij CMSNL stond er nog eentje in de shop, dus die komt nu naar mij toe.
Maar intussen heb ik toch een zijkap netjes kunnen opkalefateren. Die zijdeksels zijn N.L.A. en gaan altijd stuk, dus...

Handig speciaal tooltje:
Bijlage:
spectool.jpg
spectool.jpg [ 78.9 KiB | 12241 keer bekeken ]


Blok klaar. sorry voor wazige foto:

Wordt vervolgd.


Bijlagen:
klaar.jpg
klaar.jpg [ 95.89 KiB | 12213 keer bekeken ]

_________________
2000 XR650R - WR250F - CR250R - CR125R - CRF250R
http://www.classic-offroad.nl


Laatst bijgewerkt door roadrash op ma 02 jul 2012, 18:55, in totaal 2 keer bewerkt.
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XR500RD
BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2012, 15:32 
Offline

Geregistreerd: di 19 jan 2010, 16:31
Berichten: 168
Woonplaats: Fryslân
Je hebt het er goed druk mee, ik zeg goed bezig :!:

_________________
http://sites.google.com/site/xr250rsnipes/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XR500RD
BerichtGeplaatst: ma 02 jul 2012, 19:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 feb 2010, 21:16
Berichten: 151
Woonplaats: Friesland
Snipes schreef:
Je hebt het er goed druk mee, ik zeg goed bezig :!:


Ach, heb toch niks anders te doen. :o

Voor vanavond:
Nu een nieuwe lagers in het balhoofd, want dat draait ook niet lekker.
Bovendien hebben ze er een vetnippel op gemaakt (was destijds kennelijk een populaire "verbetering") en helemaal vol gepompt met vet. Helaas, dat mocht niet baten.
Als het aan mij lag, laste ik het gaatje van die vetnippel weer dicht, maar ik heb geen lasapparaat.

Daarna kan het blok er weer in. Misschien ook vanavond nog wel, maar dat is niet zeker. Ik heb met het crossen mijn knieband verrekt.
6 weken rust, zei de huisarst. Duh.. Geen tijd voor.

_________________
2000 XR650R - WR250F - CR250R - CR125R - CRF250R
http://www.classic-offroad.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XR500RD
BerichtGeplaatst: wo 04 jul 2012, 09:10 
Offline

Geregistreerd: di 19 jan 2010, 16:31
Berichten: 168
Woonplaats: Fryslân
roadrash schreef:
6 weken rust, zei de huisarst. Duh.. Geen tijd voor.


Haha :lol:

_________________
http://sites.google.com/site/xr250rsnipes/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XR500RD
BerichtGeplaatst: wo 04 jul 2012, 20:30 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 feb 2010, 21:16
Berichten: 151
Woonplaats: Friesland
De RE loopt.

Vandaag alles afgemonteerd. Nagelopen en nog een keer gecheckt.
Benzine erin. En dan vind ik het altijd heel spannend wrden....

Bij de eerste trap al een aarzelend pufje. Dus dat is hoopgevend.
En na 7x trappen sloeg hij aan. In eerste instantie kwam er bij verhoogd toerental een soort rateltje uit het blok bij de oliepomp.
Ik vermoed ook dat dat de oliepomp was, althans de terugslagklep. Redelijk snel hield dat ook weer op.

In allerlei fora lees je horror verhalen over de oliepomp. Al die drama wordt gewoon veroorzaakt door een slechte oliepomp.
Je hoeft bij een goede pomp echt niet te ontluchten, etcetera. Die heeft opbrengst genoeg.
Er zit dikwijls veel speling op de rotors van een oude pomp en de opbrengst neemt dan snel af. Misschien wel in combinatie met het gebruik van vol-synthetische olie (dat moet je niet in je XR doen !)

Ik heb een gewoon nieuwe pomp gemonteerd (vanwege eerder drama met een XR600).
1 liter olie via de cilinderkop in het blok gieten en 1,5 liter via de vuldop. Dan even warm laten lopen.
Daarna oliefilter deksel eraf: en die zat vol olie. Dat zegt al genoeg.
Tenslotte bij draaiende motor nog even de olieleiding boven bij de cilinderkop 1 slag los draaien: de olie komt er daar ook uitlopen. Alles ok.

Het blok loopt heerlijk soepel. Pakt goed op. Geen rare geluiden. Geen getik. Geen rook. Alle verlichting werkt goed. Zelfs de claxon.
Ik heb er overigens een stator op zitten met dubbel aantal spoelen.
En wat komen er een heerlijke vette klappen uit een nieuwe originele uitlaat met DB-killer.

Morgen even wat andere puntjes afwerken en dan maar eens een proefrit.

_________________
2000 XR650R - WR250F - CR250R - CR125R - CRF250R
http://www.classic-offroad.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XR500RD
BerichtGeplaatst: ma 09 jul 2012, 17:28 
Offline

Geregistreerd: di 19 jan 2010, 16:31
Berichten: 168
Woonplaats: Fryslân
Gefeliciteerd met de geboorte van je nieuwste blaag, blijft altijd spannend.... Doet ie ut of doet ie ut niet.....

_________________
http://sites.google.com/site/xr250rsnipes/


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XR500RD
BerichtGeplaatst: wo 04 nov 2015, 19:48 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 feb 2010, 21:16
Berichten: 151
Woonplaats: Friesland
Inmiddels meer dan 3 jaar verder.
En slechts 125km gereden met de XR.
De reden: een heel vervelende combinatie van problemen.
Op een gegeven moment wilde de motor maar moeilijk starten als hij warm was.
Van alles nagezocht, uitgezocht, nagevraagd. Dingen getest. Andere bobine, CDI-kast, etc, etc.
Tenslotte de motor aan de kant gezet. Ergens anders tegenaan gelopen....en je weet hoe dat dan gaat.

Zelfs een andere carburateurset erop gezet toen. (gloednieuwe die ik nog had liggen).
En dat laatste was niet zo'n goede zet, blijkt nu achteraf.

Recent heb ik er een nieuwe stator in gezet (zie draadje: viewtopic.php?f=5&t=857&p=4335#p4335 )
En dat maakte nogal een verschil: sloeg niet meer af. Maar liep ook niet mooi.
Dus alle modificaties in omgekeerde volgorde ongedaan gemaakt.

Ook de nieuwe carburateur eraf en de oude er weer op gezet. Dat was de oplossing.

Hoor het filmpje: https://youtu.be/n0_PqkE5ZSI

Dit is het filmpje van voordat ik er de RaceTech stator/dynamo op had gezet, maar een goede gebruikte.

_________________
2000 XR650R - WR250F - CR250R - CR125R - CRF250R
http://www.classic-offroad.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XR500RD
BerichtGeplaatst: do 12 nov 2015, 11:49 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 feb 2010, 21:16
Berichten: 151
Woonplaats: Friesland
De XR is verkocht.
De nieuwe eigenaar zal zich ongetwijfeld binnenkort op dit forum melden.

_________________
2000 XR650R - WR250F - CR250R - CR125R - CRF250R
http://www.classic-offroad.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Alle tijden zijn GMT


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling