Honda XR Forum

Voor de XR en alle andere Honda 1 cilinders
Het is nu za 20 jan 2018, 09:08

Alle tijden zijn GMT




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: XR500RD
BerichtGeplaatst: do 16 feb 2012, 10:56 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 feb 2010, 21:16
Berichten: 151
Woonplaats: Friesland
Begin 2012 heb ik een 1983 XR500RD gekocht van iemand hier op het forum.

De XR liep goed. Geen getik uit het blok. Alleen flink roken bij de start.
Wat dat allemaal kan zijn, laten we in het midden. Er zou gehoond zijn en een nieuwe zuiger in zitten. Klopt ook.
Mijn eerste ritje verliep ook goed, nadat ik de gaskabels even goed had afgesteld.
Echter, een paar dagen later geheel onverwacht: extreme rookpluimen. Niet blijven lopen, etcetera.

Jammer, want ik had gehoopt dat ik hem de komende maanden gewoon zou kunnen gebruiken.
Het plan was om hem in het laatste kwartaal van 2012 te restaureren.

Dus daar ga ik nu maar meteen aan beginnen. En ik laat me er (nog) niet over uit in wat voor stappen of ik dat ga doen, want eigenlijk heb ik hem vanaf begin april gewoon nodig....

Een XR500RD (eerste model met RFVC en alleen in 1983 gemaakt) is een zeldzame verschijning.
Dus hij is alle moeite voor deze restauratie zeker wel waard.

Bijlage:
xr500r_02-600.jpg
xr500r_02-600.jpg [ 69.73 KiB | 28697 keer bekeken ]


Ik heb dus meteen maar de motor geheel gedemonteerd.
...en er is veel te doen.
Ten eerste is het subframe behoorlijk krom. En er is een aantal keren aan gelast. Dat is onherstelbaar, dus ik moet op zoek naar een ander frame.
De motor is verder behoorlijk compleet. Maar hij is wel gebruikt en dat is ook goed te zien. Het is veel plastic, dus hier ligt een uitdaging.
Voorvork en achterbrug zijn in behoorlijk goede staat. Meevaller.
Stuur is iets krom. Ik twijfel of het wel een origineel stuur is.
Buddy heeft altijd verkeerd gemonteerd gezeten (komt vaak voor), dus middelste kunststof "lip" is ingeslten, verbogen en onbruikbaar geworden.
Luchtfilterkast: hier is het e.e.a. aan schroefdraadgaten stuk.
Uitlaat is niet lekvrij bij bocht en de noise-killer zit erin vastgelast.
Het motorblok is aardig versleuteld. Kleine kettingtandwiel beschermer is afgebroken. Lassen is m.i. geen optie, dus vervangende blokdelen zoeken.
Daarover later meer.

_________________
2000 XR650R - WR250F - CR250R - CR125R - CRF250R
http://www.classic-offroad.nl


Laatst bijgewerkt door roadrash op do 10 mei 2012, 22:24, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XR500RD
BerichtGeplaatst: do 16 feb 2012, 15:31 
Offline

Geregistreerd: za 17 sep 2011, 21:40
Berichten: 67
Dat je het werk nu al om je oren krijgt is wel balen zeg :(
Maar aan de andere kant; volgens mij jeukt het toch wel een beetje om aan de slag te gaan; hoewel het eerder dan gepland is zie ik wel een vonkje overschieten in je ogen. Heb ik gelijk?

Sterkte; ik kan je in ieder geval vertellen dat je een trouwe lezer hebt, die gek is op foto's!

Ali.

_________________
Zwitsali: Honda XR600R '89


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XR500RD
BerichtGeplaatst: do 16 feb 2012, 15:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 feb 2010, 21:16
Berichten: 151
Woonplaats: Friesland
Zwitsali schreef:
Dat je het werk nu al om je oren krijgt is wel balen zeg :(
Maar aan de andere kant; volgens mij jeukt het toch wel een beetje om aan de slag te gaan; hoewel het eerder dan gepland is zie ik wel een vonkje overschieten in je ogen. Heb ik gelijk?

Sterkte; ik kan je in ieder geval vertellen dat je een trouwe lezer hebt, die gek is op foto's!

Ali.


Ja, je hebt gelijk.
Het blok ligt al voor 50% uit elkaar. Valt me tot nu to echt niet tegen.
Foto's komen eraan.

_________________
2000 XR650R - WR250F - CR250R - CR125R - CRF250R
http://www.classic-offroad.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XR500RD
BerichtGeplaatst: do 16 feb 2012, 19:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 05 nov 2011, 16:06
Berichten: 121
Wel een hele mooie basis om te restaureren wel jammer van het frame.
Ik ga dit zeker volgen ik vind het een mooi model en hoop op veel foto's.

_________________
Honda XR600R "88" project


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XR500RD
BerichtGeplaatst: do 16 feb 2012, 23:30 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 feb 2010, 21:16
Berichten: 151
Woonplaats: Friesland
Jullie willen foto's. Hier zijn er een paar:

Vandaag even helemaal gestript, voor een goed overzicht van de stand van zaken:
Bijlage:
bijnaalles.jpg
bijnaalles.jpg [ 116.32 KiB | 28334 keer bekeken ]


Carburateur nog niet gestript. Die gaat als laatste wel een keer in de ultrasoon.
Maar waarom zou ik, als ik al een splinternieuwe heb liggen?
Bijlage:
carbs-800.jpg
carbs-800.jpg [ 81.05 KiB | 28375 keer bekeken ]


De zaken onder het kleppendeksel viel mee. Het ziet er daar netjes uit:
Bijlage:
kop-800.jpg
kop-800.jpg [ 89.94 KiB | 28365 keer bekeken ]


Er had zich een oliebadje boven de gloednieuwe zuiger gevormd. Dat vereist nog nader onderzoek:
Bijlage:
zuiger-800.jpg
zuiger-800.jpg [ 71.9 KiB | 28415 keer bekeken ]


Zo haal ik de centrale moer van het koppelingshuis los. Ik heb wel zo'n universele klem, maar die moet je met 1 hand vasthouden.
Met mijn zelfgemaakte gereedschap heb ik de handen vrij:
Bijlage:
koppeling-eraf-800.jpg
koppeling-eraf-800.jpg [ 90.29 KiB | 28453 keer bekeken ]


En kijk eens goed naar deze foto. Zie je wat er allemaal onder het zeefje zat?
Bijlage:
zeef-800.jpg
zeef-800.jpg [ 84.01 KiB | 28401 keer bekeken ]


Ongelooflijk toch? Dat ringetje komt me wel bekend voor, maar ik kan het zo niet plaatsen.
Wie weet het?

_________________
2000 XR650R - WR250F - CR250R - CR125R - CRF250R
http://www.classic-offroad.nl


Laatst bijgewerkt door roadrash op do 16 feb 2012, 23:37, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XR500RD
BerichtGeplaatst: do 16 feb 2012, 23:34 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 feb 2010, 21:16
Berichten: 151
Woonplaats: Friesland
Ok, vooruit, nog 1 foto vandaag:
- Schakelas compleet vermoerd en verlast.
- Bevestigingspunten kettingbeschermer ergebroken. In de bovenste zit nog een stuk schroef vast:

Bijlage:
knoeierij-800.jpg
knoeierij-800.jpg [ 79.24 KiB | 28359 keer bekeken ]


Het is wel duidelijk dat de "motorzaak" die dit blok onderhanden heeft gehad, toch wel het predikaat "Prutser-van-het-jaar" verdient.
En hij vroeg er nog geld voor ook, want ik heb de faktuur gezien.
Ze/hij heeft wel even de cilinder gehoond en een nieuwe zuiger erin gezet. Maar dat was eigenlijk geld-aftappen van de klant, want het gat in het small-end is veels te ruim voor de pistonpen.
Ook de grote kogellagers van de krukas heben overduidelijk speling; je kan ze met de hand voelen op en neer gaan..
Bougie zat er los in. Andere bouten waren weer snoeihard aangedraaid. Zelfs een gebroken bout!
Klemmen van de carburateurs aan manifold zaten los.
Duidelijk haastwerk. Dus misschien zit de schraapveer er ook wel verkeerdom in.....
En dan zwijg ik maar over de rest.

Versnellingsbak viel me 200% mee. Ziet er allemaal als nieuw uit, zonder pitting op de tandwielen.
Alleen de gleuven van de uitgaande as zijn ietsje uitgelubberd.

Het blok splitsen was overigens wel even lastig; de helften wilden bij het onderste ophangpunt niet van elkaar. Daarin zit een stalen paspen en die gaat altijd roesten door het vocht bij het achterwiel.
Gewoon geduld hebben en maar tikken met een plastic hamer. Uiteindelijk kwam er toch nog een brede schroevendraaier aan te pas. Voorzichtigheid geboden !

Het vliegwiel liet zich gemakkelijk verwijderen:
Krukas blokkeer ik met twee aluminium blokken en een oude pistonpen.
Pulleytrekker invetten, stevig erin draaien. (ik gebruik een Bahco van 50cm)
Even verhitten.
Klap met de hamer hielp dit keer niet. Een extra zetje met de 50cm lange Bahco wel. Hij kwam er met een harde knal vanaf.

_________________
2000 XR650R - WR250F - CR250R - CR125R - CRF250R
http://www.classic-offroad.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XR500RD
BerichtGeplaatst: vr 17 feb 2012, 10:27 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 feb 2010, 21:16
Berichten: 151
Woonplaats: Friesland
Update:

Het frame is krom.
Het achterframe zit er duidelijk scheef aan.
Er is een motorsteun (achterste) slordig opnieuw gelast.
De linker framebuis is gebroken geweest en gelast. Is duidelijk iets verschoven.
Bij het eruit halen van het motorblok veerde de U-vorm van het frame (vooraan bij de oliebuis) zo'n 7 millimeter naar buiten.
Zat dus duidelijk onder spanning erin.

Dus op zoek naar een vervangend frame van hetzelfde type.

_________________
2000 XR650R - WR250F - CR250R - CR125R - CRF250R
http://www.classic-offroad.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XR500RD
BerichtGeplaatst: vr 17 feb 2012, 12:33 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec 2008, 22:28
Berichten: 340
dat busje wat in je oliezeef ligt , hoort op je oliepomp om de o-ring tussen de pomp en het rechter deksel op zijn plaats te houden.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XR500RD
BerichtGeplaatst: vr 17 feb 2012, 12:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 feb 2010, 21:16
Berichten: 151
Woonplaats: Friesland
Thanks Hurbie !

Ik meende het al te herkennen van mijn XR600, 2 jaar geleden.
En ik zie hem inderdaad op de micro fiche staan.

Lekkere prutsers, dus om zomaar even zo'n belangrijk onderdeel te vergeten.
Heb even gekeken: O-ring is ook weg. Dus de oliedruk kan nooit hoog zijn geweest.
Maar goed dat de vorige eigenaar er bijna niet mee heeft gereden na deze "revisie".

_________________
2000 XR650R - WR250F - CR250R - CR125R - CRF250R
http://www.classic-offroad.nl


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XR500RD
BerichtGeplaatst: vr 17 feb 2012, 13:39 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec 2008, 22:28
Berichten: 340
waarschijnlijk niet vergeten , maar bv bij het wisselen van een koppeling de motor rechtop laten staan , dan valt met monteren dat busje eruit .

rechterzijdeksel monteren = motor op zijn kant leggen


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 80 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], kees colijn en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling