Honda XR Forum

Voor de XR en alle andere Honda 1 cilinders
Het is nu wo 19 sep 2018, 12:45

Alle tijden zijn GMT

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 345 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 31, 32, 33, 34, 35  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 04 aug 2016, 20:32 

Hallo Jay.

Een vraag over de ombouw naar de XR600 voorvork. Is dat goed te doen, of is het lastig. De XR600 voorvork, is de demping daarvan instelbaar? Ik weet niet hoe oud de vork van jou is, maar ik kan me voorstellen dat de vorken van de vroegere XR600's niet gelijk zijn aan de latere. Weet je misschien of er verschil is? ( instel mogelijkheden? )

Al vast bedankt voor je antwoord.

Groeten Dirk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2016, 13:04 

Hoi Dirk,

Leuke plaatjes trouwens van jullie op het XL forum:-)
Lekker blijven verbeteren die XR, is ook een leuk tijdverdrijf..

Nee, de demping van mijn XR600 voorvork is niet van buitenaf afstelbaar.
Ik heb bij Leo in Vaassen een laatste type XR600 vork gekocht, en die in mijn XR500R frame gemaakt.
Dat paste vrij gemakkelijk, maar het balhoofd van een XL500S is volgens mij anders..
Ik heb bij mijn nieuwe project een vork van een NX650 in het frame van een XL500S gebouwd, en daar moest ik wel het een en ander voor aanpassen..
Ik verwacht dat je de balhoofdpen van je originele vork in de kroonplaten van de nieuwe vork zult moeten pas maken. Zo kun je de balhoofdlagers hergebruiken, en heb je dat probleem alvast getackeld...
Ik heb bij mijn andere project hier op het XR forum beschreven hoe ik dat gedaan heb.

De XR600 vork doet het goed in mijn fiets, al moet ik bekennen dat ik nog niet echt het klapzand in ben geweest.. Toen de motor klaar was ben ik er mee naar Promax in Schijndel geweest. Daar heeft Harry Essens de voorvork uitvoerig bekeken en mij geadviseerd om er in plaats van 800cc per poot (als ik me niet vergis) 700cc per poot in te doen. Ook heeft hij me andere olie meegegeven, weet zo niet welke uit m'n hoofd. Verder adviseerde hij om geen druk op poten te zetten, maar dat hangt ook van het gewicht van de berijder af natuurlijk..
Ik heb wel het idee dat de XR600 vork aan de zware kant is, zeker in vergelijking met moderne voorvorken...
Beter nog zou een mooie WP vork van het type right side up zijn, maar die zijn al uitverkocht:-)

Succes met hobbyen,

Gr. Jay

Dutchspit schreef:
Hallo Jay.

Een vraag over de ombouw naar de XR600 voorvork. Is dat goed te doen, of is het lastig. De XR600 voorvork, is de demping daarvan instelbaar? Ik weet niet hoe oud de vork van jou is, maar ik kan me voorstellen dat de vorken van de vroegere XR600's niet gelijk zijn aan de latere. Weet je misschien of er verschil is? ( instel mogelijkheden? )

Al vast bedankt voor je antwoord.

Groeten Dirk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 aug 2016, 19:34 

Bedankt voor de info Jay.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 feb 2017, 18:32 

De XR staat al weer een tijdje stil.
Een paar maanden geleden heb ik een andere carburateur gemonteerd, een met choke bediening op de carburateur zelf. Op de vorige carburateur moest de choke met een kabeltje naar het stuur toe aangesloten worden, maar dat had ik nog niet gemaakt. Tot nu toe startte ik de XR altijd zonder choke, maar met kouder weer is dat toch wat lastig, zeker als de fiets een nachtje buiten heeft gestaan..
Ook maar weer een origineel gashandel gemonteerd, zo hoop ik weer een beetje rust in de tent te krijgen:-)
Na mijn modificaties wilde de XR eigenlijk niet meer starten, wel een mooie overtuigende vonk, maar verder geen enkel teken van leven.... Automatisch verdenk ik dan de carburateur.
Door druk met allerlei andere zaken, en de lage buitentemperatuur heb ik de fiets al weer even in de hoek laten staan. Maar met het mooie weer van vandaag wil ik toch graag wielen paraat hebben staan.
Dus heb ik de zaak weer opgepikt vandaag. Keer op keer geen enkel teken van leven, en elke keer een natte bougie na een nieuwe poging starten... Eigenlijk kon ik het helemaal niet verklaren, de carburateur heb ik zorgvuldig schoongemaakt en weer opgebouwd met een complete revisie set inclusief nieuwe sproeiers.............
uiteindelijk kwam ik nog steeds niets vermoedend op het idee om de vlotterbak eens leeg te laten lopen. De 17mm aftapplug los gedraaid, en een schone witte doek onder de carburateur gelegd. Benzine kraan open, en uit de carburateur komt onmiddellijk een smerige bruine drap lopen :shock:
De XR heeft vanaf oktober stil gestaan, dus in 4 maanden tijd is deze benzine veranderd is bruine drap.. Zo snel gaat dat dus..
Ik weet van het probleem met onze huidige benzine af, zelfs met mijn moderne injectie Harley heb ik na een winterslaap ook het hele brandstof en injectie systeem moeten reinigen...
In mijn andere klassieke motorfietsjes, die voornamelijk stil staan heb ik Aspen alkylaat benzine zitten. De huidige standaard benzine is zo slecht van kwaliteit dat langer stil zetten van onze hobby auto's en motoren als een paar maanden al niet verantwoord blijkt..
Dus de "oude" benzine afgetapt, en de carburateur met schone benzine even door laten lopen zonder de aftapplug van de vlotterbak. Hoofdsproeier en gasnaaldbuis ook maar even schoon gemaakt. Nu stroomde er weer schone benzine uit de carburateur.
Voor de 10e keer weer een poging tot opstarten van de XR, en nu met één trap weer lopen:-) Even een klein stukje gereden, en daarna de luchtschroef afgesteld. De reactie van de luchtschroef is niet overtuigend, ik zal eerste eens een paar liter Aspen benzine opstoken zodat het systeem een beetje schoon gespoeld wordt..
Ik heb onderzocht dat er tegenwoordig 5% Bio Ethanol in onze benzine zit. In de praktijk blijkt dat wel 8 % te zijn, en men wil zelfs naar 10% toevoegen van Bio Ethanol gaan.. Dat is het grootste probleem van de huidige benzine. Ook zit er nog allerlei andere shit in die waarschijnlijk ook niet best is voor mens en motor....
In Shell V-Power en in BP Active Ultimate 98 zit (nog) geen Bio Ethanol. Dit is een redelijk alternatief voor onze oude voortuigen. Beter is de (dure) Aspen benzine.
Ook zijn er op een aantal plaatsen in NL tankstations van Firezone, die leveren benzine van Salland Oil van het type Competition 102. Deze benzine is ook uitstekend, maar niet overal te krijgen dus..
Ik heb het nu wel geleerd na brandstofproblemen met 2 van mijn motorfietsen.. Ben dus gewaarschuwd als je je voertuig langer stil wilt zetten als een maand of 2-3 :shock:
Affijn, de XR loopt weer nu, hij moet onderhand eens het zand in.....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 feb 2017, 11:48 

Hey Jay,

Dat geklojo zoals jij hebt met de moderne benzine, heb ik al een paar keer meegemaakt in mijn oldtimer brommers. Al minstens vijf jaar geleden.
Toen dacht ik dat de mengsmering de plaatstalen tankjes, met een wanddikte van een conservenblik, ze tijdens de winterstop zou beschermen tegen roest van binnen uit. Niets is minder waar. Na een maand of drie/vier kwam er ineens "roestwater" uit de benzinekraan. Het lege gedeelte onder de tankdop tot aan het benzineniveau in de tank had flinke roestsporen. Er zat niets anders op dan alles waar de benzine komt, te demonteren en intensief te reinigen. De tanks schud ik schoon met aquariumgrind en daarna spoelen met benzine.
Wat een armoede zo alles bij elkaar!!! Het is tegenwoordig reut die uit de pomp komt.
Daarom tank ik alle voertuigen af met V-Power als ze langere tijd worden weggezet. Tot nu toe gaat dat best. Dat houdt tot een maand of zes. Daarna starten ze weer alsof er niets aan de hand is. Vroeger deed ik petroleum in de brommers om de winter door te komen. Dat was goed bewaarspul. Het is helaas op geraakt. Waar kan je dat nog als zuivere vloeistof kopen?

Het verbaast me iedere keer weer dat onze auto (10+ jaar oud) de moderne pompbenzine wel lekker opzuipt en daarna braaf zijn werk doet. Die rijdt ongeveer drie keer per week een rit zonder problemen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 feb 2017, 13:09 

Petroleum is volgens mij makkelijk te vinden, de brandstof die in b.v. Zibrocamin kacheltjes wordt gebruikt is heel zuivere petroleum volgens mij.
Voor mijn 2 takten gebruik ik ook de 2 takt alkylaat benzine van Aspen. Deze is in rode jerrycans verkrijgbaar en heeft mengsmering van 1 op 50, naar mijn idee uitstekend voor bromfiets motortjes. Voor mijn trialmotortje meng ik deze met alkylaat 4 takt benzine bij tot een verhouding van 1 op 75.
4 takt alkylaat benzine zelf voorzien van synthetische 2 takt olie geeft problemen op de een of andere manier. Dat heb ik eens een keer gedaan, en dit mengsel ging een soort van schiften.
Hierdoor vervuilde de carburateur van mijn trialmotor....
Jouw auto wordt regelmatig gebruikt, waardoor de benzine van vandaag de dag niet de kans krijgt om te bezinken. Ook is een goeie 10 jaar niet echt oud, waarschijnlijk zijn de rubber afdichtingen en slangen van het brandstofsysteem al aangepast op de additieven van moderne benzine..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 feb 2017, 11:30 

Nu je het zo noemt, over die slangen en zo: mijn Honda scooter rijdt ook best op de goedkoopste benzine. Die maakt circa elke twee weken een rit(je) Ik hoop alleen niet ooit het injectiesysteem te moeten reinigen. :o

Dat is een goeie tip van die Zibro brandstof. Binnenkort moet ik toch naar de kampeerwinkel.

Ik had al eens gedacht om een coating aan te brengen in de stalen tanks van mijn oldtimers. Om het metaal te beschermen tegen vocht. Nou hoor ik van een kennis die dat ruim 10 jaar geleden heeft gedaan, dat zijn oude coating ondertussen oplost, omdat de raffinaderijen de samenstelling van de benzine door de loop van de jaren heen steeds een beetje wijzigen.
Het schijnt dat een drupje aceton in de tank het aanwezige water opneemt en dat je dat dan zo meteen wegwerkt door je lopende motor heen.
Het blijft zoeken naar een bepaalde, goed betaalbare oplossing. Ha ha, hadden we maar de tijd om elke week een tank leeg te rijden. Als laatste wil ik pas overschakelen op Aspen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 feb 2017, 17:00 

Voor op de plank:
Op EBay kwam dit nieuwe nokkenasje tegen, van Japanse makelij.
Niet speciaal voor deze fiets, maar voor een nieuw project of als er eens gerepareerd moet worden.
De laatste tijd zie ik regelmatig nieuwe nokkenasjes voorbij komen op EBay, ook nog voor een redelijke prijs..

Voor wat betreft het beschermen van de binnenkant van je tank: Als de tank helemaal gevuld houd met goeie brandstof krijg je ook geen oxidatie. Ik weet dat sommige eigenaren van klassieke voertuigen het zo doen..

Bijlagen:
Camshaft.jpeg
Camshaft.jpeg [ 98.52 KiB | 804 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 maart 2017, 08:43 

Hey Jay, weet jij dat: Of die zwarte laag verdwijnt, als het onderdeel eenmaal gelopen heeft?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 maart 2017, 19:50 

Ja, die verdwijnt volgens mij, wat je demonteert aan oude nokkenassen ziet er altijd blank uit.
Ik denk dat zwarte kleur een koolstof laagje is, achtergebleven na het oppervlakte harden (cementeren) Maar dat weet ik niet zeker.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 345 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 31, 32, 33, 34, 35  Volgende

Alle tijden zijn GMT