Honda XR Forum

Voor de XR en alle andere Honda 1 cilinders
Het is nu vr 16 nov 2018, 01:17

Alle tijden zijn GMT

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 25 mei 2015, 19:09 

Anton, die witte 'troep' onderin de carb lijkt mij ook alu aanslag welke nu opgelost is door de benzine. Je kunt voor de zekerheid de vlotterbak eraf halen en ev. meer schoonmaken. Als de sproeiers schoon zijn, er verder niks aan doen. (de motor loopt nu toch goed?)
Wat de kleur van de bougie betreft is die idd aan de donkere kant. Eigenlijk is het beter om een bougiesleutel mee te nemen tijdens een proefrit zodat je na 15km, na een flink stuk recht uit rijden op bijna vol gas de XL in de berm zet en dan de bougie er uit draait om de kleur te kunnen bepalen.
Waar ik ook nog aan denk is de luchtfilter setup. Je hebt een XR carb en uitlaat gemonteerd, het is wellicht verstandig, (ook van wegen de donkere bougie) om het lucht filter wat meer open te maken. Begin hierbij bij het weghalen van de inlaat rubber welk boven op de airbox zit. Is dit nog afdoende, is het een idee om een twin-air element te monteren. Deze laten wat meer lucht door.

XR500R C - 1982 (toekomst project)

XL500R C - 1982 Paris Dakar
GL1100 - 1981

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 mei 2015, 20:04 

Alvast mijn dank Jay en Peter voor het meedenken 8-)

Het klopt dat de carb een tijdje 'droog' heeft gestaan afgelopen winter, na het vervangen van de vlotternaald en vlotternaaldhouder (wegens overlopen benzine) heeft de carb een week of drie vol gestaan met de kraan open.
De oorzaak van de slurrie is dan ook zoals jullie beschrijven.

De motor loopt verder goed, er is het vierkante inlaatrubber van de xr500 in het huis geplaatst. Deze heb ik liggen van de originele lengte, 1 van een halve lengte(ingekort) en 1 alleen met het bovenste randje (zoals de opvoerset van honda)

De bougie was bij aanvang van de rit gitzwart en heeft nog wat km's nodig om geheel schoon te branden, denk ik.

De eerste 30% gasstand staat hij gevoelsmatig wat te rijk, wellicht is de stationaire sproeier wat uitgewoont.

De carb was versleten en de naald - naaldjet zijn vorig jaar reeds vervangen, zoals ook de vlotternaald e.d.
Het zou een logisch vervolg zijn om ook de stationaire sproeier dus te vervangen.
Zeker nu bekend is hoe deze te verwijderen en waar deze nieuw te verkrijgen is (op het xl forum geloof ik al besproken)

Momenteel heeft de motor na revisie 650 km erop zitten, en is op de 'harde' manier ingereden.
Tot op heden, tot mijn verbazing blijft alles heel, zeker daar ik de veren verkeerd hebt geplaatst blijkt achteraf :oops:
met enige schaamte...

Voor de zekerheid de benzine vervangen en de tank goed gereinigd, we gaan het vandaag of morgen weer een keer proberen :mrgreen:

Ik stel het zeer op prijs dat jullie op dit xr forum een en ander zo gedetailleerd mogelijk overleggen, zonder enige schroom.

Groet en dank, Anton.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 mei 2015, 09:34 

you are not out off the woods jet ;) ;)

Als je opnieuw ga rijden , brand je bougie schoon mbv een gasbrandertje en een staal borstel (NIET roodgloeiend !!)
heb je een goed beginpunt.
tis wat Peter zegt neem bougie sleutel mee voor check tijdens rijden.
blijft wel een "raadsel" die witte troep, misschien een reactie op al die "magische" schoonmaak middeltjes van je :lol: :lol:
Rij jij met loodvervanging / toevoeging ?

grafiek helpt bij het zoeken in welk toeren-gebied zie
http://www.honda-xl.nl/forum/viewtopic. ... it=grafiek

Denk wel dat die 650 km die je nu heb gereden toch nog even "te wijnig" is om te zeggen dat ie "klaar is" voor de optimale situatie
die zal pas over nog eens 1000 km erop bereikt worden.

Maak je ook geen zorgen over die veer die verkeerd zit, dat is nu al niet meer waar te nemen, en trouwens, die gekke Honda's van ons lopen ook nog als er maar één veer op zit (had er laatst één met maar 1 veer :mrgreen: )

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jun 2015, 17:55 

Oorzaak vervuiling is waarschijnlijk het gebruik van wat Locktite, gaat een chemische reactie aan met benzine. 2 gaatjes naaldbuis zaten dicht. Niet meer doen dus. :roll:

Opzet mengschroef 1/4 verder dicht, 158 sproeier met xr500 vierkant rubber. zie foto bougie na 750 km.

Loopt voor mijn 'gevoel' wat minder fijn dan met de 160 sproeier.

Eerst kettingspanner, nokkenas en kleppenspeling inspecteren.

Probeer binnenkort de volgende opzet, 160 zonder vierkant rubber.

Bijlagen:
IMG_1821.jpg
IMG_1821.jpg [ 81.67 KiB | 3095 keer bekeken ]

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 jun 2015, 20:17 

Anton schreef:
Oorzaak vervuiling is waarschijnlijk het gebruik van wat Locktite, gaat een chemische reactie aan met benzine. 2 gaatjes naaldbuis zaten dicht. Niet meer doen dus. :roll:

Opzet mengschroef 1/4 verder dicht, 158 sproeier met xr500 vierkant rubber. zie foto bougie na 750 km.

Loopt voor mijn 'gevoel' wat minder fijn dan met de 160 sproeier.

Eerst kettingspanner, nokkenas en kleppenspeling inspecteren.
Uitlaatkleppen te strak en opnieuw afgesteld 0.12 .
Nok inlaat is perfect, nok uitlaat aan afgaande zijde lichte kras.
Een bout kleppendeksel los.
Blok-cilinder bouten 1/4 aangezet op gevoel.

Probeer binnenkort de volgende opzet, 160 zonder vierkant rubber.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 06 jun 2015, 19:22 

Ritje van 75km met passagier(e) :roll: voor het eerst na +/- 30 jaar.
Redelijk doorgereden en zo nu en dan vol gas.

Loopt fijner met de 160 sproeier en alleen de rubber ring in het filterhuis geplaatst.
Wacht even een ritje zonder passagier af, maar mijn gevoel zegt niets meer aan veranderen.

Bijlagen:
IMG_1827.jpg
IMG_1827.jpg [ 86.98 KiB | 3072 keer bekeken ]
IMG_1822.jpg
IMG_1822.jpg [ 152.45 KiB | 3072 keer bekeken ]

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 06 maart 2017, 22:04 

Vandaag een andere uitlaat onderhanden genomen.

Deuk in de bocht eruit gehaald, 3cm ingekort en weer opgeruimd om hem over de uitlaatbocht te krijgen.

Past het eenmaal en dan komt het knipperlicht er weer tegenaan :cry:

Ophangbeugel zit dan weer precies waar de sparing van de zadelpan komt :roll:

Eenmaal klaar nog even een lange boor er doorheen gehaald. Hopelijk raakt hij zijn gas en prut dan weer wat makkelijker kwijt.

Eens maar nooit meer.......hopeloos ontwerp.
Een BSM, heel gevecht geweest om hem naar het zin te krijgen. Uiteindelijk ziet het er toch nog redelijk strak uit. Schrale troost............

:mrgreen:

Bijlagen:
IMG_0430.JPG
IMG_0430.JPG [ 140.49 KiB | 621 keer bekeken ]

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 maart 2017, 08:48 

Tis idd nooit helemaal naar je zin met die BSM uitlaten, één groot compromis, geef mij maar origineel, zit het allemaal net even beter en mooier ;)

Wat mij opviel op je foto's is dat rij rijdt ZONDER binnen spatbord achter :shock:
Alle vieze-geit wordt zo wel direct je filterbox in gekieperd , zeker met dat rubber wat je nu heb ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 maart 2017, 12:09 

Naar mijn weten hebben al mijn motoren een binnenspatbord, of iets wat er op lijkt.

Luchtfilter rubbers daar heb ik een stuk of 7 verschillende rondslingeren, voor testdoeleinden ;)

Degene die je bedoeld op het plaatje, is degene die dus niet lekker werkt, te weinig luchtsnelheid......

Bij elke oliewissel hoort het schoonwassen van het luchtfilter, en het opnieuw in de sae 80/90 drenken.

Vraag me af hoe vaak dat uitgevoerd wordt...............

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 07 maart 2017, 15:32 

Op dat plaatje van je luchtinlaat zie ik duidelijk geen binnenscherm ;)
en die van je uitlaat, daar kijk ik ook zo naar je achterwiel :roll:

Die sluit perfect aan op dat "frame dwars spant" die met de grote gaten , en daar bovenop het zadel met een goede afdichting naar dat spant, als dit geheel niet klopt en je rijd in het terrein wordt al het zand bovenop je filterbox gekieperd :!:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT