Honda XR Forum

Voor de XR en alle andere Honda 1 cilinders
Het is nu za 20 jan 2018, 09:08

Alle tijden zijn GMT

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 490 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 49  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 30 mei 2015, 18:29 

Loop met de voorlopige plannen het xl500 blok uit luxemburg om te bouwen naar een XR500 blok getuned.

Hier post ik diverse links, ideën en materialen die mogelijk zijn.

Onderblok blijft een xl500 met een xr500 vliegwiel (aanwezig)
Zuiger honda origineel 89.50 mm 2e overmaat (aanwezig)

xr500 gelagerde nokkenas /Webcam /Megacycle ea

Opties,
-Standaard honda 429 camshaft
- De http://www.webcamshafts.com/index_blank ... earch.html
- De megacycle zie pic

Bijlagen:
Megacycle.JPG
Megacycle.JPG [ 154.06 KiB | 4073 keer bekeken ]

Laatst bijgewerkt door Anton op za 02 jul 2016, 12:18, in totaal 1 keer bewerkt.
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 mei 2015, 18:53 

De performance kleppen is wat lastiger, de enigste met standaard maat (voor dit moment) nog verkrijgbaar zijn die van Ferrea Racing.
http://www.ferrea.com/Honda-Engine-Valv ... model=2841
Maar die levert weer niet een klepveren set... maar heeft hier in Nederland een dealer die ze aanbiedt voor +/- 39 euro :)

Deze kleppen 30mm en 35mm zijn gewenst daar de klepzittingen van het blok nog in nieuwstaat zijn, en ik deze wil behouden.

De verenset is dan weer te vinden van Kibblewhite... die weer niet de kleppen kan leveren (staat wel in hun gegevens maar dit is niet correct)
http://valvetrain.kpmivalvetrain.com/it ... 84/30-4081?

En bij R/D ValveSprings, staan de 209-HC Honda 500 XR / XL / FT - CrMo - 1979-1982
http://rdvalvespring.com/honda.html

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 mei 2015, 10:05 

Citaat:Deze kleppen 30mm en 35mm zijn gewenst daar de klepzittingen van het blok nog in nieuwstaat zijn, en ik deze wil behouden.

Het wordt een heel gepuzzel, maar als je toch nieuwe kleppen gaat kopen, let dan ook op de vorm en steeldiameter.
Bij een revisiebedrijf moet je dan een paar uur investeren in het zoeken naar kleppen op juiste lengte, met 30 en 35mm diameter, inclusief veren en klepschotels in de boeken van hun leveranciers.

Tegenwoordig zijn de klepstelen zóóóó dun= minder massa. Een dunnere steel geeft relatief veel winst. Voorbeeldje: van de huidige generatie 1000cc superbikes, zijn de klepsteeldiameters slanker dan van mijn Honda 50cc kloon.

Nieuwe geleiders zijn vrij simpel te maken, om het diameterverschil op te vangen. Lukt je dat niet zelf, dan wil ik daar mijn best voor doen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 mei 2015, 10:12 

Zo'n Mega cam ziet er perfect uit met de naaldlagers. Ook de high comprension pistons en high performance valves hebben toegevoegde waarden. Ga je een paar rondjes racen op een circuit met voldoende rijwind kun je de vermogen winst gebruiken. (Deze opvoer setjes doen het blok temperatuur wel stijgen) Ben je van plan om off the road ritjes van een dag te gaan rijden, ben ik meer voorstander van een originele opbouw. Minder vermogen maar wel betrouwbaarder. Ik snap dat zo'n tune setje een uitdaging is te bouwen, maar kost wel klauwen met geld.

XR500R C - 1982 (toekomst project)

XL500R C - 1982 Paris Dakar
GL1100 - 1981 (bijna klaar)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 mei 2015, 11:29 

Een tune-set is prachtig, méér vermogen is altijd leuk. De keerzijde van meer vermogen, is meestal een verandering van het toerengebied waarin voldoende kracht wordt geleverd. Moet je steeds flink doorhalen met je XR op een plek waar je het liefste met een trialmotor zou rijden, dan hou je het inderdaad maar kort vol.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 mei 2015, 14:34 

Het word een heel gepuzzel dat ben ik met je eens Kees, voorlopig probeer ik zoveel mogelijk info te verzamelen betreft wat er allemaal mogelijk is. De uitvoering is een wens die hopelijk nog dit jaar een aanvang krijgt.

Ik zal een lijst hier posten van de kosten aanschaf materialen en uit te laten voeren werkzaamheden.

Nieuwe geleiders zijn vrij simpel te maken, om het diameterverschil op te vangen.
Inde bijlage hierboven zie ik dat R/D een set heeft met bijhorende geleiders zie nr. 210-HC
Ik zal eens daar informeren wie zij als kleppenleverancier bij hun set prefereren.
Heb hier (nog) geen honda standaard kleppen los liggen om de maatvoering op te nemen... en te vergelijken met de Ferrea maten. Wellicht dat iemand dit kan overleggen ? Dit komt wel goed denk ik.

Zijn de kleppen van titanium dan is het advies dat er bronzen klepzittingen geplaatst worden.
De huidige klepzittingen (cast iron) zijn in perfecte staat, dus zonde om te vervangen voor het moment.
Ook is het advies om performance kleppen niet in te slijpen wegens de speciale coating op de kleppen, met de huidige klepzittingen zou het niet nodig moeten zijn gezien de perfecte afsluiting van de huidige kleppen en het zgan blok.

Het kostenplaatje ga ik proberen acceptabel te houden, dus het wordt waarschijnlijk een compromis.
Met jullie hulp en adviezen komt het met de tijd allemaal wel op zijn pootjes terecht 8-)

Grt. Anton.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 mei 2015, 15:06 

Post van het kostenplaatje:
+ is voorradig
- is gewenst en/of aan te schaffen

+ vliegwiel xr500 (429) prijs € 85,-
+ WhiteBros Performance 10.5-1 zuigerset 1.00 prijs € 85,- Huidige marktprijs is 185,-
+ nokkenas xr500 (429) honda nos prijs € 89,-
+ 2x uitlaatklep honda nos prijs € 62,- 30.00mm x 6.60mm x 89.60mm
+ 2x inlaatklep honda nos prijs € 88,- 35.00mm x 6.60mm x 91.00mm
Prijzen zijn aanschaf, en/of marktprijzen om een en ander reël te houden

- balansasketting honda nos prijs ?
- klepverenset R/D prijs ?
- pakkingset kop nos honda prijs € 95,-
- viton klepseals prijs € 20,-
- time-serts kleppendeksel prijs € 100,- http://www.ebay.com/itm/Time-Sert-1610- ... 5267wt_973

- Alu clutch basket (gaat 't niet worden denk ik, kwa prijs) https://movinmikes.com/Sales.html
- Kleppen Ferrea en klepveren R/D optioneel gezien hun samenwerking. Dealer Ferrea in NL - Dealer R/D in GB

- boren en honen ?
- bewerken cilinderkop ?
- balanceren vliegwiel ?

Laatst bijgewerkt door Anton op di 02 jun 2015, 18:16, in totaal 5 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 mei 2015, 20:14 

Leuk project:-)
Ik zou kiezen voor de originele kleppen, anders wordt het ingewikkeld en kostbaar. Misschien een paar betere klepveren?
Mocht je meer vermogen willen creëren dan zou ik het zoeken in een hogere zuiger, hetere nokkenas, en een goede luchthuishouding.
Ook denk ik nog steeds dat het vliegwiel van onze blokken gebalanceerd is in gemonteerde toestand op de krukas.. Met andere woorden: Krukas en vliegwiel horen volgens mij bij elkaar:-)

Ik ben zelf erg gecharmeerd van het smeuïge karakter van de standaard XL en XR blokken..... Daarom verbeter ik bij mijn project motor alleen de ademhaling, en verder eigenlijk niets... Bij mIjn XL500s heb ik dat ook zo gedaan, en dat ding loopt echt als de duivel....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jun 2015, 09:55 

Jay schreef:
Leuk project:-)
Ik zou kiezen voor de originele kleppen, anders wordt het ingewikkeld en kostbaar. Misschien een paar betere klepveren?
Gaat het worden ga ik vanuit nu, met de R/D verenset

Mocht je meer vermogen willen creëren dan zou ik het zoeken in een hogere zuiger, hetere nokkenas, en een goede luchthuishouding.
Ook denk ik nog steeds dat het vliegwiel van onze blokken gebalanceerd is in gemonteerde toestand op de krukas.. Met andere woorden: Krukas en vliegwiel horen volgens mij bij elkaar:-)
Ben hier wat research naar aan het doen, kom er op terug...

Ik ben zelf erg gecharmeerd van het smeuïge karakter van de standaard XL en XR blokken..... Daarom verbeter ik bij mijn project motor alleen de ademhaling, en verder eigenlijk niets... Bij mIjn XL500s heb ik dat ook zo gedaan, en dat ding loopt echt als de duivel....

Kostenplaatje aangepast.
Grt. Anton.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 01 jun 2015, 17:59 

Betreft relatie vliegwiel en krukas balanceren heb ik tot nu toe niets kunnen vinden, voordeel is dat je weer andere kennis op doet. Blijf natuurlijk verder zoeken.

Wel de volgende opmerking gevonden op het Web, van iemand die een dieselmotor in een xr wilde bouwen...http://www.suckindiesel.com/thingy/view ... =31&t=2493
Quote,
A given crank, of a given material (most steels have very similar modulus), and a given cross section will have a stiffness, just like a spring.
If you put a particular weight on the spring it will have a particular resonant frequency - just like a pendulum.
If you put a lighter weight on the spring, the resonant frequency will go up.

So, if we lighten a flywheel, the resonanct frequency of the crank - flywheel pair will increase.
Now IF the resonant frequency is already higher than the upper engine rev range, then the frequency will move even further out of range so no damage will be done.
IF however the crank has a resonance below the lower engine rpm - so below idle, then lightening the flywheel may move it into the normal running range in which case it'll do damage very, very quickly.

Komt er eigenlijk op neer dat zolang de resonantie/frequentie vliegwiel icm de krukas niet op of onder de bandbreedte komt van de resonantie/frequentie motor (het toerental) er geen schade ontstaat -
Bij de dieselmotoren/stationaire motoren ligt het toerental +/- onder de 3500 rpm en dit schijnt in de buurt van de kritieke grens te komen.
Het projekt is om deze reden als ik het goed heb :roll: gelezen/begrepen gecancelled.

In de racerij balanceerd men het vliegwiel neutraal en zeer nauwkeurig tot op 0.10 gram
Bij stationaire/dieselmotoren schijnt men een en ander te vervroegen of later uit te balanceren om div. redenen.

Wellicht dat het neutraal uitbalanceren van het te plaatsen 429 vliegwiel zowieso een goede zaak is, en neem ik dus mee.
Tevens is wenselijk dat er een nieuwe balansasketting wordt geplaatst, deze rekt uiteindelijk net als de nokkenasketting uit. Hij zit momenteel bijna tegen het binnenhuis blok. Is een slijtage onderdeel en zal de specs tzt nazien.

Ik wacht betreft het plaatsen van een xr vliegwiel ook Kees XL zijn ervaring af ;)

Toevallig word er op de volgende links hetzelfde besproken,
https://plus.google.com/communities/102 ... 9064647035 ..die Eric gaat ook maar door 8-) kijk ook even bij de fotoos van Schirok, er staan bij hem ook 2 verschillende vliegwielen.

Met toeval deze link, heeft al een 250 vliegwiel geplaatst en vraagt of het nog lager in gewicht kan :shock:
http://www.kiwibiker.co.nz/forums/showt ... ice-please

Grt. Anton.

Laatst bijgewerkt door Anton op ma 01 jun 2015, 19:32, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 490 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 49  Volgende

Alle tijden zijn GMT