Honda XR Forum

Voor de XR en alle andere Honda 1 cilinders
Het is nu wo 12 dec 2018, 11:29

Alle tijden zijn GMT




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 508 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 46, 47, 48, 49, 50, 51  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 22 dec 2017, 15:02 
Offline

Geregistreerd: ma 15 dec 2014, 20:10
Berichten: 605
Maar een stuk of 4 van gemaakt ooit...achterbrug.


Bijlagen:
s-l1600a.jpg
s-l1600a.jpg [ 197.42 KiB | 525 keer bekeken ]

_________________
SAME OLD DIRT, SAME OLD BIKES, SAME OLD FUN.
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 dec 2017, 16:26 
Offline

Geregistreerd: ma 15 dec 2014, 20:10
Berichten: 605
Altijd weer goed gevoel om met top materialen te mogen werken!

Tsja, die verf op die klepveren.. :lol: :roll: :lol:


Bijlagen:
WhatsApp Image 2017-12-22 at 16.41.23.jpeg
WhatsApp Image 2017-12-22 at 16.41.23.jpeg [ 175.44 KiB | 524 keer bekeken ]

_________________
SAME OLD DIRT, SAME OLD BIKES, SAME OLD FUN.


Laatst bijgewerkt door Anton op za 23 dec 2017, 20:33, in totaal 5 keer bewerkt.
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22 dec 2017, 19:58 
Offline

Geregistreerd: ma 02 sep 2013, 19:07
Berichten: 655
Anton schreef:
Maar een stuk of 4 van gemaakt ooit...achterbrug.



Mooi Motortje, mooie verhoudingen..


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 dec 2017, 20:31 
Offline

Geregistreerd: ma 15 dec 2014, 20:10
Berichten: 605
In het Common Workshop Manual 1988 staat dan ook de dichtste twisting richting cilinderkop.
Gelijk aan de veren op de xr250r 1989, zag ik.

Dus altijd de dichtste twistingen van alle jaren motoren/klepveren maar richting de cilinderkop.
Is hetzelfde eigenlijk als met progressieve voorvering. (dichte twisting boven is wat luidruchtiger)

Reden is in grote lijnen de krachten/harmonica-effect op de kleppen wat verminderen, en het zweven van de kleppen op hoog toeren voorkomen.

Onze twinshock blokjes blijven zonder vernieuwen klepveren (de kracht is eruit na al die jaren) lekker rumoerig doortikken, zelfs na regelmatig kleppen te stellen....zweven wat sneller na al die jaren. Honda heeft haar kennis dus aangepast naar/in tijd, kennis en leergeld;)

:lol: :roll: :lol:

_________________
SAME OLD DIRT, SAME OLD BIKES, SAME OLD FUN.


Laatst bijgewerkt door Anton op ma 25 dec 2017, 12:33, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 dec 2017, 21:09 
Offline

Geregistreerd: zo 12 jan 2014, 19:19
Berichten: 60
He anton,

Is die kop van een XL500 of van een XR met die groeven? Ik heb zelf nog een XR500s kop, met dezelfde groeven in de lagerschalen van de nokkenas.

Grt


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 dec 2017, 23:33 
Offline

Geregistreerd: ma 15 dec 2014, 20:10
Berichten: 605
Joker schreef:
He anton,

Is die kop van een XL500 of van een XR met die groeven? Ik heb zelf nog een XR500s kop, met dezelfde groeven in de lagerschalen van de nokkenas.

Grt


Blijft wat onduidelijk de historie van de koppen met de oliegroeven in de lagerschaal.
Voor zover mijn info en inschatting zijn de koppen met groeven ontwikkeld in de loop van 1980, en zo geplaatst in de 1981 xl500sb type (sporadisch wellicht in een gedeelte 1980). Die 1981, met het slabbetje koplampkapje :roll: , hebben ze eigenlijk allen.

Een verbetering van Honda, dus de gebruikers ervaringen spelen toch een grote rol bij honda in die jaren. Wat eigenlijk nog steeds zo is denk ik.

Reviseer je er eentje zonder groeven, zou ik zeker de groeven nieuw aanbrengen. De klepveren verfje naar boven...en twisting checken.

:mrgreen:

_________________
SAME OLD DIRT, SAME OLD BIKES, SAME OLD FUN.


Laatst bijgewerkt door Anton op ma 25 dec 2017, 13:06, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 dec 2017, 11:17 
Offline

Geregistreerd: ma 02 sep 2013, 19:07
Berichten: 655
Anton schreef:
Altijd weer goed gevoel om met top materialen te mogen werken!

Tsja, die verf op die klepveren.. :lol: :roll: :lol:



Vertel eens Anton, hoe zit dat dan met de verf op de klepveren??


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 dec 2017, 12:54 
Offline

Geregistreerd: ma 15 dec 2014, 20:10
Berichten: 605
Verfje is niets meer dan een merkteken om aan te geven bij montage, de geverfde kant onder de klepschotel.
Dit omdat het progressieve klepveren zijn;)

Maar wel altijd controleren of het verfje altijd aan de juiste kant aangebracht is, heel af en toe gaat het daar ook bij honda eens fout heb ik ervaren.

Waar de twisting het dichtst is, dat is de kant die richting cilinderkop hoort te zitten.
Die kant geeft de meeste weerstand, en plaats je dan aan de minst bewegende zijde om het zo nu even te zeggen.
De geverfde kant met minste weerstand, plaats men dan aan de meest bewegende zijde.

Veren zonder progressie zijn dan natuurlijk niet gemerkt. Verder zijn er nog de bee-hive veren.

Wel belangrijk is bij monteren nieuwe veren is het 'inlopen' van de veren om een juiste veerspanning te verkrijgen. Dit gebeurd door het motortje +/- 8 minuten op ongeveer 2000 toeren te laten draaien. Motortje geheel af laten koelen en dan is het zaakje op juiste spanning.

Jammer dat je dit weinig ziet gebeuren bij revisie, kleppen slijpen en zuigertje vervangen vinden de meeste voldoende. En dan na revisie verbaasd zijn dat hij eigenlijk toch nog steeds vrij luidruchtig is... :roll:
Vaak zelfs nog luidruchtiger... Bestaande kleppen inslijpen is materiaal verwijderen, hoe weinig dan ook. Klep valt dus wat dieper in zijn zitting en zal de klepveer spanning zeker niet strakker zetten;)
En wellicht een en ander mbt het gaan zweven zelfs kunnen versterken..

Nieuwe klepveren dragen zorg voor de juiste opening/timing van de kleppen en nokkenas. En zijn in verhouding een lage kosten investering.

In de witte xl500s en de xr500 zitten nu die R&D high performance klepveren, zijn normale veren zonder progressie en beide motoren zijn hoorbaar stiller.
En reageren sneller op het handgas, ook een merkbaar verschil als er nieuwe klepveren worden geplaatst.

Het verfje is en blijft gewoon het merkteken bovenzijde dus, alleen voor de zekerheid altijd de twisting checken;)

:mrgreen:

_________________
SAME OLD DIRT, SAME OLD BIKES, SAME OLD FUN.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 jan 2018, 16:46 
Offline

Geregistreerd: ma 15 dec 2014, 20:10
Berichten: 605
Wellicht een idee voor 6 volt naar 12 volt conversie ?

XL250r type KB7 kap, dynamo en vliegwiel. (als de kap past?)

cdi + regelaar erbij, en een oem honda oplossing wellicht zonder ... AliBahBa delen?

:mrgreen:


Bijlagen:
s-l640.jpg
s-l640.jpg [ 55.68 KiB | 439 keer bekeken ]
kap.jpg
kap.jpg [ 70.46 KiB | 439 keer bekeken ]
31120-kb7-415-stator-comp_big31120KB7004-01_8b7e.jpg
31120-kb7-415-stator-comp_big31120KB7004-01_8b7e.jpg [ 97.09 KiB | 439 keer bekeken ]

_________________
SAME OLD DIRT, SAME OLD BIKES, SAME OLD FUN.
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jan 2018, 09:08 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart 2009, 19:13
Berichten: 382
Woonplaats: Bollenstreek
Opmerkelijk detail: 6 versnellingen te zien op dit deksel. Dat aantal hoort bij een XR 250 R uit 1982.
Dus, XL250r type KB7 kap??? XL deksels zijn toch altijd zilvergrijs in die tijd? Dit is zomaar een tussendoorvraag. Het blijft ontzettend interessant om de diverse XR projecten op dit forum te volgen.

(nooit geweten trouwens, dat er 6 bakken waren in het oudste type XR blok, kom ik vandaag achter na www bezoek)

_________________
Rij ik voor een keer door het zand, is er van alles aan de hand.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 508 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 46, 47, 48, 49, 50, 51  Volgende

Alle tijden zijn GMT


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling