Honda XR Forum

Voor de XR en alle andere Honda 1 cilinders
Het is nu do 19 jul 2018, 07:38

Alle tijden zijn GMT

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 194 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: XR250Rk projekt
BerichtGeplaatst: vr 29 dec 2017, 16:23 

Het grote verschil zit hem in de voltage types. Met de oudere types 6 Volt valt er weinig stroom te halen. Met de modernere 12 Volt types, vanaf 1983, is het iets anders. (de XR200R D heeft wel remlicht en claxon alleen op de spoel)

Maar bij beide schema's hierboven is er geen claxon of remlicht gebruikt. "position light" met 4 watt lampje is parkeer licht.
Verder is er een achterlicht en een teller verlichting lampje, 5 watt en 3 watt.
De bovenste schema heeft en aparte regelaar voor de koplamp de andere regelaar is voor de 3 genoemde lampjes.

Het onderste schema gebruikt maar één regelaar voor zowel de koplamp als de drie andere lampjes.

Ik heb geen ervaring met de RFVC XR'en. Kan je dus niet precies vertellen hoe het bij deze types zit/werkt.

Bij de 6 Volt types is het te proberen om vanaf de roze/gele draad via de spannings regelaar maar dan niet uit de zwarte draad maar uit de rode draad ! genoeg stroom te halen voor remlicht, tellerverlichting, parkeer lampje en als je mazzel hebt , claxon.

XR500R C - 1982 (toekomst project)

XL500R C - 1982 Paris Dakar
GL1100 - 1981

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 dec 2017, 18:17 

Hoi Peter,

Dus onder andere om het remlicht bij bijvoorbeeld een 6 volt XL500 goed te laten functioneren wordt er origineel met een accuutje gewerkt?
In principe wilde ik voor mijn laatste XR project een eenvoudige bedrading gaan maken zonder accu.
Nu ik jouw bericht lees denk ik dat ik toch beter een accuutje kan plaatsen. Hopelijk kan Navo me weer een paar hightech batterijtjes adviseren waarmee ik een lichtgewicht accuutje kan fabriceren, met hopelijk ook een langer leven heeft als het originele 6 volt exemplaar:-)
Als de motor stationair loopt, moet de verlichting (en het remlicht) wel fatsoenlijk werken....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 dec 2017, 16:15 

Jay en Anton,

Ik heb in al die jaren dat ik aan XR'en en XL'en sleutel, gewerkt met originele draad bomen. Zat er een accu in, werd deze bij twijfel altijd vervangen door een nieuwe. Kosten maar €10 - 15.=

Bij sommige van mijn eigen Zondag morgen XL crossers heb ik deze voorzien van een zelf gefabriceerde XR draadboom. (Om de motor zo licht in gewicht te krijgen.) De verlichting bestond dan alleen uit dimlicht/grootlicht en achter licht. Stroom voorzien vanuit de lichtspoel, de witte draad. De laadspoel met de roze en gele draad, werd niet gebruikt of zelfs uit het blok gehaald.

Het is nog nooit in me op gekomen om deze laadspoel te gebruiken als lichtspoel, dus voor een remlicht en ev. claxon.(vond het ook niet nodig want om zes uur s'morgens kom ik in het bos geen kip tegen. Misschien een wildzwijn)
Er staat momenteel geen XL bij mij in de garage om dit uit te proberen. Mocht een van jullie dit experiment aan willen gaan met een van je XL'en, wil ik graag bij springen. Kom ik een keer naar je toe. Ben nu ook wel benieuwd of dit gaat werken.

Groet.

GL1100 - 1981

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 dec 2017, 16:50 

neem ook de mogelijkheid van LED eens meer , worden de vermogens afname sommetjes ook heeeel anders

een voorlamp 35w is dan in led maar 8w !! (jay heeft er een paar in bestelling staan/lopen )

een 21w remlicht (de nekkenbreker vermogens technisch op de laadspoel => daarom heb je die accu nodig) is in led ca 3 w dat geeft echt wel mogelijkheden zo

Toeter nog niet gevonden in LED :lol: :lol: (hoeveel W pakt die oude eigenlijk ? ) stom elektronisch piertje zitten we niet echt op te wachten ;)

Maar als in de rest led zit heb je kans dat de "oude " toeter toch wat aan geluid gaat geven , dit omdat er toch aardig "bespaart" is in vermogen

Wat voor geluid => proefondervindelijk vast stellen :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 dec 2017, 17:47 

Op zich een goed plan, om zonder accu maar mét LED lampjes te gaan werken. Hoe minder onderdelen, hoe liever ik het heb:-)
Zouden er duplex LED lampjes bestaan, geschikt om een achterlichtje mee om te bouwen?? De ruimte in het achterlichtje is, klein, ik kan daar niet veel kwijt..

Ik heb nog een paar LED lampen liggen om in de koplamp te maken. Deze heb ik een tijd geleden besteld, toen er op het XL forum geëxperimenteerd werd met deze verlichting.
Omdat ik in de veronderstelling was dat deze snel kapot gingen heb ik ze eigenlijk op de plank laten liggen. Blijven die dingen dan heel Navo?

De laatste XR die ik aan het bouwen ben, is bedoeld voor snelle boodschappen, voornamelijk verharde weg.
Daarom wil ik ook graag remlicht.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30 dec 2017, 23:33 

Peter H schreef:
Jay en Anton,

Ik heb in al die jaren dat ik aan XR'en en XL'en sleutel, gewerkt met originele draad bomen. Zat er een accu in, werd deze bij twijfel altijd vervangen door een nieuwe. Kosten maar €10 - 15.=

Bij sommige van mijn eigen Zondag morgen XL crossers heb ik deze voorzien van een zelf gefabriceerde XR draadboom. (Om de motor zo licht in gewicht te krijgen.) De verlichting bestond dan alleen uit dimlicht/grootlicht en achter licht. Stroom voorzien vanuit de lichtspoel, de witte draad. De laadspoel met de roze en gele draad, werd niet gebruikt of zelfs uit het blok gehaald.

Het is nog nooit in me op gekomen om deze laadspoel te gebruiken als lichtspoel, dus voor een remlicht en ev. claxon.(vond het ook niet nodig want om zes uur s'morgens kom ik in het bos geen kip tegen. Misschien een wildzwijn)
Er staat momenteel geen XL bij mij in de garage om dit uit te proberen. Mocht een van jullie dit experiment aan willen gaan met een van je XL'en, wil ik graag bij springen. Kom ik een keer naar je toe. Ben nu ook wel benieuwd of dit gaat werken.

Groet.

Goed te horen dat het je nieuwsgierig heeft gemaakt Peter! Of het gaat werken is een tweede, ik heb wat twijfels of de 6-volt installatie uiteindelijk voldoende spanning, op een apart te te reserveren spoel, kan leveren.
De xr250r met 12 volt werkt er in ieder geval wel op deze wijze.
Na dieper zoeken blijkt dat de xr250r in de België versie (B) om goedkeuring op de weg te verkrijgen, geheel voorzien is van alle knipperlichten, claxon en remlicht.
En alles werkt hier zonder aanwezigheid van een accu. Wellicht dat er een extra regulator bij geplaatst dient te worden?
Schema van het B type zal ik later even plaatsen.

Discussie hierover is naar aanleiding van diverse vragen hier en op het xl-forum betreft het verwijderen van de accu om uiteenlopende redenen.
Net als jij nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden;)

Persoonlijk maakt het mij niet zoveel uit, op mijn motoren, het wel of niet aanwezig zijn van een accu met een draadje meer of minder.
Ik pas mij aan aan de motorfiets eigenlijk, de xr250r is zonder accu en vind ik prima. Loop ik tegen problemen aan als iets niet wil werken dan is het mij vroeg genoeg er echt diep in te duiken.

Maar ben helemaal met je eens dat, als er een gegadigde is die het graag zou willen uitproberen/testen, er toch een leuke uitdaging in zit;)

We wachten dan maar af of er serieus op je aanbod wordt ingegaan... Op mijn eventuele bijdrage mag je altijd een beroep doen.

Groet, Anton.

:mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 dec 2017, 10:39 

Hey Anton, ik ga er zo wie zo mee bezig. Over een paar maanden wil ik aan een nieuw XR500 project beginnen met een 6 Volt XL blok. Als er eerder iemand reageert, des te beter.

Bedenk wel, dat de spoelen belangrijker zijn dan de regelaars. Zie hier het verschil tussen de eerste XR250 6 volt spoel en één van de laatste 12 volt types. Deze levert zeker meer stroom om r.a.w. en claxon zonder accu te laten werken.

Bijlage:
XR250-1979.jpg
XR250-1979.jpg [ 50.61 KiB | 246 keer bekeken ]

Bijlage:
XR250R-2001.jpg
XR250R-2001.jpg [ 71.64 KiB | 246 keer bekeken ]

GL1100 - 1981

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 dec 2017, 13:50 

Als je dan een XL500 stator plaatst dan zou de laadspoel (accu) de voeding worden voor de claxon en het remachterlicht.

Levert deze dan te weinig spanning is het misschien nog een optie om onderling de 3 spoelen uit te wisselen. (lichtspoel omwisselen met laadspoel)?

Wellicht dat er dan een optie boven komt drijven met een werkende combinatie van de drie spoelen.

Wil het dan niet werken, blijft wellicht over om de 'laadspoel' (wordt spoel tbv claxon-remlicht) opnieuw te laten wikkelen naar een juiste spanning met bijhorend wattage ? Of een van de andere spoelen..

Ik zet wel een vraagteken bij de huidige locatie laadspoel XL stator, hij is niet voor niets omkleed met een of ander materiaal, om onderling de elektromagnetische velden enigszins te scheiden.

Mooier zou zijn om aan de linkerzijde de vrije ruimte in te vullen met de spoel, om een betere werking te krijgen. Is een technische uitdaging natuurlijk om dit te realiseren ivm de beperkte ruimte.

De XR250rk B versie draadboom plus remlicht en claxon, is zonder knipperlichten....zie ik nu. De U versie (Australië) draadboom heeft extra de knipperlichten. Maar dan weer een spoel minder...en een regulator minder :?

Bijlagen:
IMG_1746.JPG
IMG_1746.JPG [ 236.98 KiB | 237 keer bekeken ]

Laatst bijgewerkt door Anton op zo 31 dec 2017, 15:13, in totaal 4 keer bewerkt.
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 dec 2017, 13:52 

De Australië U versie draadboom.

Zie bij CMS 15 pagina's maal ongeveer 20 types xr250r, gemaakt tot op heden vanaf 1979. De Japanse types nog niet meegeteld.

Tsja, en dan elk jaar bijna de draadboom weer net iets anders gemaakt door die honda mannetjes...

De zoektocht/uitdaging blijft dan voorlopig :mrgreen:

300 tot 400 types...........xr250r in omloop.

Bijlagen:
IMG_1747.jpg
IMG_1747.jpg [ 225.59 KiB | 237 keer bekeken ]

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31 dec 2017, 16:58 

Wat me opvalt is dat de spanningregelaar/gelijkrichter bij deze modernere XR'en 4 draden hebben. De XL'en , 6 of 12 V, hebben er 5.

Ik moet maar eens op zoek naar een 6 Volt regelaar met 4 draden. Misschien vindt ik iets in de brommer wereld.

To be continued.

GL1100 - 1981

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 194 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20  Volgende

Alle tijden zijn GMT