Honda XR Forum

Voor de XR en alle andere Honda 1 cilinders
Het is nu ma 19 nov 2018, 17:58

Alle tijden zijn GMT




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 363 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 37  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 07 okt 2013, 15:48 
Offline

Geregistreerd: ma 02 sep 2013, 19:07
Berichten: 650
Beste XR liefhebbers,

Hierbij enkele foto's van mijn nieuwe aanwinst.
Deze motor wordt de basis van mijn nieuwe winterproject:-)
Mijn bedoeling is om een goed sturende twinshocker te gaan bouwen, een beetje in de trant van een Yamaha HL500. Maar dan iets minder extreem, en wel met kenteken.
Ik ben al een eind op weg met het opbouwen van een vers motorblok.
Wordt vervolgt,

Gr. Jay


Bijlagen:
XR500 3.JPG
XR500 3.JPG [ 149.67 KiB | 9100 keer bekeken ]
XR500 2 (2).JPG
XR500 2 (2).JPG [ 158.99 KiB | 9091 keer bekeken ]
XR500 2 (1).JPG
XR500 2 (1).JPG [ 167.56 KiB | 9087 keer bekeken ]


Laatst bijgewerkt door Jay op di 17 feb 2015, 19:04, in totaal 1 keer bewerkt.
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Project XR500 1982
BerichtGeplaatst: di 08 okt 2013, 15:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 14 dec 2008, 19:25
Berichten: 701
Woonplaats: Apeldoorn
Hallo Jay, leuke XR500RC. Ver van origineel maar met jou plannen zal dat niet veel uitmaken. Ben benieuwd. Ga dit project zeker volgen.

_________________
XR200R B - 1981
XR200R C - 1982
XR200R D - 1983 (2018 project)
XR500R C - 1982 (toekomst project)

XL500R C - 1982 Paris Dakar
GL1100 - 1981


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Project XR500 1982
BerichtGeplaatst: wo 16 okt 2013, 14:25 
Offline

Geregistreerd: ma 02 sep 2013, 19:07
Berichten: 650
Beste XR liefhebbers,

Kan iemand mij vertellen hoe groot de veerweg is van de achtervering van een XR500 uit 1982?
Een tabel met technische gegevens zou ook erg welkom zijn:-)

Groeten,

Jay

Als ik me niet vergis is het 254mm, gevonden in de lijst met technische gegevens van Bennie :D
Zal volgende keer beter rondneuzen op het forum voor ik een vraag stel.. :D


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Project XR500 1982
BerichtGeplaatst: wo 16 okt 2013, 18:15 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 14 dec 2008, 19:25
Berichten: 701
Woonplaats: Apeldoorn
Jay, bij rubriek "documentatie" is een folder van de XR modellen gekopieerd. Hier staan een aantal technische gegevens voor de XR500R van 1982. oa. veerweg; 254 mm.

_________________
XR200R B - 1981
XR200R C - 1982
XR200R D - 1983 (2018 project)
XR500R C - 1982 (toekomst project)

XL500R C - 1982 Paris Dakar
GL1100 - 1981


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Project XR500 1982
BerichtGeplaatst: ma 06 jan 2014, 21:57 
Offline

Geregistreerd: ma 02 sep 2013, 19:07
Berichten: 650
Inmiddels de meeste onderdelen verzameld, ben bij Leo in Vaassen wezen shoppen :mrgreen:
Ik heb een mooie voorvork van een XR 600 uit "98, een aluminium achterbrug van een KTM EXC uit '05, een achterwiel met een kleine remtrommel van een XR volgens mij van "97. Verder heb ik een stalen tankje van een XL250s gevonden bij Leo, net een slag kleiner dan van een 500. Ook een aluminium uitlaatdemper van een KTM 4 takt, nieuwe crossbanden, een hoop blokdelen en ander spul kunnen bemachtigen daar, voor een nette totaal prijs :D

Heb de motorfiets grotendeels gedemonteerd nu, en de nieuwe voorvork er voorlopig even in gezet. Deze lijkt vrij makkelijk pas te maken in het balhoofd van de XR500. Verder heb ik al een kilo of 5 staal van het frame gezaagd en geslepen. Er blijft niet veel van over :shock:
Ik zit dus voorlopig nog lekker in de zaag en slijp fase....

Het blok is bijna klaar, het betreft een XL500R blok 12 volt. Inwendig houd ik het blok voorlopig standaard, met een lage zuiger er in. Ook heb ik weer een kop met bronzen nokkenaslagers gemaakt, en honderdduizend nieuwe schroefdraadvoeringen:-) (is trouwens slecht te zien op fotootje...) Als het blok klaar is, ga ik het voorlopig in het frame hangen, zodat het frame stabiel blijft bij het verwijderen van de laatste (rechtse) buis van het achterframe.

Daarna komt het moment dat ik de aluminium achterbrug in het XR frame moet gaan pasmaken. Dat zal nog wel wat voeten in aarde hebben omdat de KTM achterbrug óók zo'n 12 cm ingekort zal moeten worden..

Wordt vervolgt,

Gr. Jay


Bijlagen:
DSC02142.JPG
DSC02142.JPG [ 141.98 KiB | 8758 keer bekeken ]
DSC02143.JPG
DSC02143.JPG [ 143.14 KiB | 8763 keer bekeken ]
DSC02144.JPG
DSC02144.JPG [ 142.5 KiB | 8753 keer bekeken ]
DSC02145.JPG
DSC02145.JPG [ 141.17 KiB | 8751 keer bekeken ]


Laatst bijgewerkt door Jay op do 30 jan 2014, 19:58, in totaal 2 keer bewerkt.
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Project XR500 1982
BerichtGeplaatst: di 07 jan 2014, 14:14 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 14 dec 2008, 19:25
Berichten: 701
Woonplaats: Apeldoorn
Zoo, je bent flink bezig, blijft niet veel XR500R meer over. Heb nu een idee waar je naar toe wilt n.a.v. de foto's op het andere rubriek. Eind jaren 70, begin 80, voor de prolink tijdperk, waren deze populaire ombouw kits. Zijn gave crossers, maar of het beter rijdt dan een mono shock??

Ik zou nog op zoek gaan naar een net XR500R voorwiel, die heb je nu niet meer nodig zeker met een XR600R voorvork?

Jay, btw, de originele XR500R onderdelen die je overhoud, daar wil ik wel een plekje voor vrij maken bij mij op zolder. (tank met bevestiging, a-wiel...enz.)

Succes met de verdere verloop van je project.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Project XR500 1982
BerichtGeplaatst: di 07 jan 2014, 17:22 
Offline

Geregistreerd: ma 02 sep 2013, 19:07
Berichten: 650
Peter H schreef:
Zoo, je bent flink bezig, blijft niet veel XR500R meer over. Heb nu een idee waar je naar toe wilt n.a.v. de foto's op het andere rubriek. Eind jaren 70, begin 80, voor de prolink tijdperk, waren deze populaire ombouw kits. Zijn gave crossers, maar of het beter rijdt dan een mono shock??

Het is niet mijn bedoeling om het achter veersysteem te verbeteren, maar ik wil graag een fiets bouwen met een knipoog naar het einde van het twinshok tijdperk :mrgreen:

Ik zou nog op zoek gaan naar een net XR500R voorwiel, die heb je nu niet meer nodig zeker met een XR600R voorvork?

Jawel, :-) Ik wilde het voorwiel uit mijn eigen XR500 gaan gebruiken, maar deze heeft veel roest op spaken en nippels, en dus eigenlijk niet goed genoeg om te gebruiken.. Later wil ik misschien nieuwe spaken en velgen doen, maar voorlopig wil ik de motorfiets eerst met gebruikte wielen opbouwen.

Jay, btw, de originele XR500R onderdelen die je overhoud, daar wil ik wel een plekje voor vrij maken bij mij op zolder. (tank met bevestiging, a-wiel...enz.)

Dat is goed. Alles wat ik over houd, bewaar ik voor je. Zoals het er nu uitziet heb ik het volgende over: Voorvork, achtervork, monodemper, tank, achterwiel, luchtfilterbox, uitlaatdemper, en nog wat klein spul.. Misschien kunnen we een beetje ruilen??

Succes met de verdere verloop van je project.


Laatst bijgewerkt door Jay op di 07 jan 2014, 19:20, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Project XR500 1982
BerichtGeplaatst: di 07 jan 2014, 17:24 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan 2009, 18:06
Berichten: 158
Hé Jay,
Leuk projekt!
Ga ik volgen.
Succes!

_________________
XR500RB 1981 (restauratie projekt)
XR500RC 1982
---------------
Happy met Honda


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Project XR500 1982
BerichtGeplaatst: ma 13 jan 2014, 21:22 
Offline

Geregistreerd: zo 12 jan 2014, 19:19
Berichten: 60
Gedurfd! Maar dat zeiden we ook over je nokkenaslagering ;)
Hopelijk binnenkort meer foto's en uitleg

Succes
Grt Joker


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Project XR500 1982
BerichtGeplaatst: wo 22 jan 2014, 17:36 
Offline

Geregistreerd: ma 02 sep 2013, 19:07
Berichten: 650
Eerste tegenvaller.....

Mijn plan is om naast de twinshock een modernere voorvork te gebruiken, maar wel gecombineerd met trommelremmen voor de stijlzuiverheid van de machine.
Om een trommelrem in de XR vork van '97 te kunnen maken, heb ik de originele bevestiging van de remtang verwijderd, en een verankering gelast waarmee de ankerplaat van de remtrommel wordt vast gehouden. (zie fotootjes) Op zich prima gelukt, alleen is de onderpoot enigszins vervormd door het lassen, waardoor de binnenpoot nu aanloopt in de aluminium buitenpoot :shock: :shock:
Ik weet nog niet of ik dit opgelost krijg, en hoop er op dat ik de onderpoot nog kan uithohnen.... Maar ik vrees dat ik de prachtige vork die ik bij Offroad Ceter Vaassen heb gekocht naar de kl. heb gehaald... Wellicht moet ik binnenkort dus op zoek naar een andere linker onderpoot..

Het RVS uitlaatspruitstuk is beter gelukt :mrgreen:

Jay


Bijlagen:
DSC02161.JPG
DSC02161.JPG [ 135.22 KiB | 8627 keer bekeken ]
DSC02160.JPG
DSC02160.JPG [ 135.01 KiB | 8628 keer bekeken ]


Laatst bijgewerkt door Jay op do 30 jan 2014, 20:04, in totaal 1 keer bewerkt.
Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 363 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 37  Volgende

Alle tijden zijn GMT


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling