Honda XR Forum

Voor de XR en alle andere Honda 1 cilinders
Het is nu di 24 apr 2018, 08:33

Alle tijden zijn GMT

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 109 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Project XR500s
BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2017, 21:24 

Op de 1e foto het kilometertellertje wat ik lang geleden bij Leo in Vaassen op de kop tikte. Ik ben een dashboard beugeltje aan het maken waarmee o.a. het koplamhuis wordt gemonteerd. Ook worden hiermee de kilometerteller en het contactslot geplaatst. Ik heb naast / onder het contactslot nog ruimte voor de de choke kabel. Zo zitten deze componenten compact gemonteerd aan één beugel op de bovenste kroonplaat van de voorvork. Aan het stuur heb ik een klein aluminium lichtschakelaartje gemonteerd. Alle functies zitten er zo op als ik me niet vergis.. Knipperlichten doe ik niet aan.

Het maken van een trommelrem in de NX vork heeft al met al ook nog wel wat voeten in aarde..
Een passende voorremkabel komt uit het assortiment van Anton, met een messing pasbusje er tussen gemaakt (foto 4) om in het begin van het stelbereik van de wartels te komen.
Voor de linker vorkpoot is een beugeltje gemaakt waarmee de remkabel op z'n plek wordt gehouden, zie foto 3.
Op de eerste foto is ook het bovenste kunststof geleide oog voor de voorremkabel te zien. Het onderste geleide oog heeft wat aanpassing nodig, maar gaat ook goedkomen. Ook deze onderdelen komen bij Anton vandaag, waarvoor weer bedankt:-)
Verder heb ik een nieuw stuurslot gemonteerd in het XL500s frame wat ik voor dit project gebruik.

Bijlagen:
3 (2).jpeg
3 (2).jpeg [ 117.84 KiB | 306 keer bekeken ]
3 (1).jpeg
3 (1).jpeg [ 134.21 KiB | 306 keer bekeken ]
5.jpeg
5.jpeg [ 115.38 KiB | 306 keer bekeken ]
6.jpeg
6.jpeg [ 100.31 KiB | 306 keer bekeken ]

Laatst bijgewerkt door Jay op vr 29 dec 2017, 18:20, in totaal 6 keer bewerkt.
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13 dec 2017, 22:04 

Op dit fotootje is de aangepaste stuuraanslag te zien, het beugeltje op de onderste kroonplaat waarmee het koplamphuis aan de onderkant wordt gemonteerd, en de 4 aluminium ringen waarmee het nieuwe voorspatbord in rubbers zit gemonteerd.
Veel kleine friemelklusjes, echt hobbywerk :mrgreen:

Bijlagen:
4 (2).jpeg
4 (2).jpeg [ 103.73 KiB | 305 keer bekeken ]

Laatst bijgewerkt door Jay op vr 29 dec 2017, 18:22, in totaal 1 keer bewerkt.
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14 dec 2017, 22:32 

Zeker mooi hobbywerk !

Goed om te zien dat er weer wat beweging begint te komen hier;)

En leuk al die selfmade onderdelen en oplossingen :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 dec 2017, 00:43 

Sjezus Jay wat een topic. Heel erg gaaf.
Durf het bijna niet te vragen maar komt dit model in productie? ;)

Grt Joker

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15 dec 2017, 13:58 

Productiemodel? Volgens mij is er (nog) niet heel veel belangstelling voor oude XR's....
Wel is het mijn bedoeling dat deze fiets er onopvallend en voor een leek "origineel" uit gaat zien:-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 dec 2017, 15:28 

Vandaag aan het worstellen met omkleden van het zadeltje.
Niet perfect maar wel weer een heel stuk beter.
Hopelijk is de vorm van het schuimrubber, het model van het zadel, niet al te veel vervormd door de spanning van de bekleding.
Morgen maar eens even passen...
Het zadel heeft nu in ieders geval een model, en is geen slappe zak meer (of broodtrommel) zoals eerder wel het geval was.
Blijft wel een lastige klus voor de hobbyist....

Bijlagen:
IMG_1956.JPG
IMG_1956.JPG [ 80.88 KiB | 259 keer bekeken ]
IMG_1955.JPG
IMG_1955.JPG [ 66.84 KiB | 259 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 dec 2017, 17:08 

Ben de XR weer aan het strippen. De onderdelen die aluminium kleurig moeten worden zijn al weer gestraald.
Het zadeltje is nog net te zien voordat ik het frame verder kaal ga maken.
In het nieuwe jaar alle onderdelen naar de poedercoater, en dan alles definitief opbouwen.
Dat is ook een leuke klus, alle schone onderdelen weer als een bouwpakket in elkaar zetten:-)
Bij CMS nieuwe keringen en glijbussen besteld voor de voorvork, de Showa voorvork van de NX650 is een mooie korte en stabiele voorvork met z'n 41mm dikke binnenpoten.
Zal een lekker boodschappen fietsje worden denk ik :mrgreen: Ik verwacht deze XR komend voorjaar weer de sporen te kunnen geven:-)

Bijlagen:
image5.jpeg
image5.jpeg [ 97.19 KiB | 243 keer bekeken ]
image4.jpeg
image4.jpeg [ 111.1 KiB | 243 keer bekeken ]
image1 (2).jpeg
image1 (2).jpeg [ 110.96 KiB | 243 keer bekeken ]
image3.jpeg
image3.jpeg [ 154.49 KiB | 243 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 feb 2018, 18:00 

Frame en andere delen weer gestraald en gepoedercoat.
Gaat niet snel, maar er is weer een begin:-)

Bijlagen:
image1.jpeg
image1.jpeg [ 128.11 KiB | 190 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 feb 2018, 17:08 

1e foto: Het stalen schetsplaatje waarmee de remtrommel verankerd wordt.
2e foto: De verankering voor de achterremtrommel en de hevel waar de remkabel in wordt geplaatst.
3e foto: De roestvrijstalen kettingspanners en de zijstandaard kort tegen de achterbrug aan.
4e foto: Het balhoofd gemonteerd. Aan de onderkant het beugeltje voor montage van het koplamphuis, en een nieuw stuurslotje. Met de zwarte beugel op de bovenste kroonplaat worden het contactslot, de km teller en de choke gemonteerd. Deze beugel zorgt ook voor de bovenste bevestiging van het koplamhuis. Lekker multifunctioneel ding dus. De stuurklemmen van de NX650 voorvork zitten origineel in rubber bussen gemonteerd voor wat meer comfort. Deze heb ik vervangen voor nylon bussen, ik heb liever een star gemonteerd stuur zodat je goed voelt wat er gebeurd. Ik weet dat het gemonteerde XL500S blok vrij van trillingen is, gaat een fijn motortje worden:-) Het blok van mijn andere XR500 met XL500R blok, voelt heel anders aan, ook met iets meer trillingen vanuit het blok. Ook heb ik weer zwarte harmonica rubbers om de vorkpoten gemonteerd, ik vond het zonder toch geen mooie look.
5e foto: Het licht uitgevoerde standaardje, de kop van de bevestigingsbout heb ik aan de binnenkant van het frame gemaakt. Zo heeft de spiraalveer een mooie loop, en zit de boutkop niet meer in de weg. Een nieuwe rubberen kettinggeleider gemonteerd, lang naar gezocht en toch wel een paar euries voor achter moeten laten... (Anton gevonden natuurlijk:-) Voor de kettingspanner een nylon blokje gemaakt, ben benieuwd hoe lang dat mee gaat.
Laatste foto: Benzinekraantje voorzien van nieuw binnenwerk, te zien aan de M3 bolkop inbusboutjes. Heb ik een tijdje terug een paar revisiesetjes voor gekocht, was een goeie tip Peter:-)

Nu ik de XR aan het opbouwen ben valt het me op hoe weinig onderdelen, boutjes en moeren er eigenlijk nog maar in de doosjes zitten, waarin ik alle gedemonteerde spulletjes heb verzameld toen ik de fiets uit elkaar heb gehaald. Het is een heel simpel motorfietsje aan het worden met weinig onderdelen er aan:-)

Bijlagen:
image6.jpeg
image6.jpeg [ 103.68 KiB | 166 keer bekeken ]
image5.jpeg
image5.jpeg [ 82.57 KiB | 166 keer bekeken ]
image4.jpeg
image4.jpeg [ 97.84 KiB | 166 keer bekeken ]
image3.jpeg
image3.jpeg [ 106.46 KiB | 166 keer bekeken ]
image2.jpeg
image2.jpeg [ 103.31 KiB | 166 keer bekeken ]
image1.jpeg
image1.jpeg [ 111.1 KiB | 166 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 feb 2018, 18:43 

Geweldig!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 109 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT