Honda XR Forum

Voor de XR en alle andere Honda 1 cilinders
Het is nu za 21 jul 2018, 13:37

Alle tijden zijn GMT

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: XR500A 1980
BerichtGeplaatst: zo 08 mei 2016, 15:03 

Ik moet bekennen dat ik inmiddels toch wel ernstig ben besmet met het XL en vooral het XR virus...
Deze XR500A uit 1980 met NL kenteken in redelijke staat kocht ik via een advertentie op dit forum van Addie.
Het motortje start goed en loopt redelijk netjes, ondanks de forse kleppenspeling die ik later op het oog constateerde..
Deze XR wil ik helemaal terug brengen in originele staat, maar ga hem zeker niet restaureren. Ik wil hem laten zoals hij uit het zand is gekomen..
De fiets is niet verprutst, en grotendeels origineel. De bovenste bevestiging van de achterschokbrekers was door een van de vorige eigenaars "verbeterd" maar ik heb de schokbreker bevestiging weer terug gebracht naar de originele staat.. Daarvoor moest ik nieuwe bevestigings pennen maken, welke door en door gemonteerd zitten in het achterframe. Aan binnen en buitenkant worden deze weer vast gelast, net zoals in originele toestand. De originele maten heb ik opgemeten bij mijn witte XL500s. Hopelijk komt Jaap de pennen binnenkort weer netjes vast tiggen:-)

Inmiddels is de XR, zoals te zien op de foto's, voorzien van een nette tank, een gaaf zadeltje met originele hoes, en een origineel koplamphuis.
Deze spulletjes heb ik in de loop van de tijd verzamelt, en komen nu heel goed van pas..

Anton attendeerde me er op dat op de remnaven "magnesium" is te lezen. Dit schijnt alleen bij de XR modellen het geval te zijn. Zo komen we steeds meer originele details tegen, waardoor de machine eigenlijk toch nog heel netjes origineel blijkt te zijn.. Ook zit het originele blok er nog in, met het juiste motornummer.

Bijlagen:
image5.jpeg
image5.jpeg [ 137.68 KiB | 1929 keer bekeken ]
image4.jpeg
image4.jpeg [ 140.16 KiB | 1929 keer bekeken ]
image3.jpeg
image3.jpeg [ 132.09 KiB | 1929 keer bekeken ]
image2.jpeg
image2.jpeg [ 143.51 KiB | 1929 keer bekeken ]
image1.jpeg
image1.jpeg [ 110.6 KiB | 1929 keer bekeken ]

Laatst bijgewerkt door Jay op ma 30 mei 2016, 18:52, in totaal 12 keer bewerkt.
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XR500A 1980
BerichtGeplaatst: zo 08 mei 2016, 15:06 

Op onderstaand fotootje de nieuwe bevestigingspen voor een van de schokbrekers te zien.

Inmiddels heb ik al een aantal hulptroepen van het forum ingeschakeld, en ben ik de meeste ontbrekende originele onderdelen al op het spoor :mrgreen:
Een achterspatbord, een achterlichtje en nog wat andere spulletjes zijn al onderweg..

Wat lastig gaat worden, dat is een originele uitlaatdemper... Mocht iemand een tip hebben, dan hoor ik het graag.
Ook zoek ik een 23 inch crossband, ook een lastig ding om te vinden...

Gr. Jay

Bijlagen:
image6.jpeg
image6.jpeg [ 128.99 KiB | 1928 keer bekeken ]

Laatst bijgewerkt door Jay op zo 06 nov 2016, 17:59, in totaal 2 keer bewerkt.
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XR500s 1980
BerichtGeplaatst: za 28 mei 2016, 07:52 

Inmiddels heb ik een nieuw achterspatbord gevonden bij Eddy Twinshock, en van Peter heb ik een origineel gereedschap tasje met speciale kunststof grondplaat.
Deze grondplaat past boven op het achterframe en zit precies achter het zadel.
Nu lijkt het er op dat het zadel van een XR500A zo'n 4 of 5cm korter is als dat van een XL500s.... Blijkbaar zat er geen origineel zadel op mijn XR, want het past niet in combinatie met het gereedschap tasje:-) Alles klopt dus, behalve het zadel..
Herkent iemand dit?

Laatst bijgewerkt door Jay op do 15 sep 2016, 17:55, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 mei 2016, 09:57 

Ik heb foto's van mijn oude XR bekeken. Het zadel loopt ongeveer door tot de zijdelingse bevestigingsboutjes van het achterspatbord.
Op deze foto is goed te zien hoe ver.

Bijlagen:
honda-xr-500-07 achterzijde.jpg
honda-xr-500-07 achterzijde.jpg [ 29.02 KiB | 1851 keer bekeken ]

Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 mei 2016, 10:26 

kees colijn schreef:
Ik heb foto's van mijn oude XR bekeken. Het zadel loopt ongeveer door tot de zijdelingse bevestigingsboutjes van het achterspatbord.
Op deze foto is goed te zien hoe ver.

Hoi Kees,

Dat fotootje van jou helpt me weer verder..
Zou je het eens via de mail aan mij willen toesturen? Ik wil ook de positie en het model van het achterlichtje eens beter kunnen bekijken..

Aan de onderkant van de kunststof grondplaat van gereedschap tasje zitten aan de buitenkanten twee bevestigingspunten die ik niet thuis kan brengen..
dat zegt jou zeker ook niets??

Zou voor mij heel makkelijk zijn om eens een "echte" in levende lijve te kunnen bekijken voor bepaalde details..
Is er iemand op het forum die nog een originele in zijn bezit heeft????

Gr. jay

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 mei 2016, 15:19 

Het fotootje komt van internet (https://www.google.nl/search?q=honda+xr ... MfFhd-M%3A )

De extra gaten in de grondplaat van het gereedschapstasje kunnen hebben gediend voor het bevestigen van een lus. Zo rond 1985 kwamen die lussen achterop de motor in de mode, om deze uit een spoor te kunnen tillen.
Die tasjes zijn trouwens erg handig om op te staan als je wheelie maakt. Ze bieden veel grip aan je crosslaarzen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 mei 2016, 15:23 

Achterlicht ziet er zo uit: viewtopic.php?f=19&t=204

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 mei 2016, 15:28 

Verdorie....
Dan heb ik niet het juiste model gekocht..
Heb vorige week een heel net achterlicht uit Engeland ontvangen, wat van een XR500S uit '79-'80 zou moeten zijn...
Het door mij gekochte achterlicht is toch anders van model.... Zal wel eens fotootje plaatsen, misschien herkent iemand het.....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28 mei 2016, 15:30 

kees colijn schreef:
Het fotootje komt van internet (https://www.google.nl/search?q=honda+xr ... MfFhd-M%3A )

De extra gaten in de grondplaat van het gereedschapstasje kunnen hebben gediend voor het bevestigen van een lus. Zo rond 1985 kwamen die lussen achterop de motor in de mode, om deze uit een spoor te kunnen tillen.
Die tasjes zijn trouwens erg handig om op te staan als je wheelie maakt. Ze bieden veel grip aan je crosslaarzen.

Ja ja... Dat was vroeger misschien zo, maar de mijne gaat zo niet meer verslijten :mrgreen:
Aleen Adje schijnt dat nog steeds te doen, net zo als 30 jaar geleden....:mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: XR500A 1980
BerichtGeplaatst: di 31 mei 2016, 08:18 

Gaaf !
Uitlaat nog goed ?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT