Honda XR Forum

Voor de XR en alle andere Honda 1 cilinders
Het is nu do 19 jul 2018, 07:38

Alle tijden zijn GMT

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: XR500A 1980
BerichtGeplaatst: zo 18 dec 2016, 16:01 

Voorwiel aangepakt:
Ook deze spaken stonden te los, en zaten hier en daar vast geroest zodat ik de spaken niet meer kon spannen.
Dus ook het voorwiel wordt opnieuw gespaakt. De nieuwe spaken en nippels heb ik gedompeld in Oatrol, dit conserveert de spaken uitstekend en de spaken zijn zo over 10 jaar nog steeds te spannen.
Remvoeringen zijn ook aan de dunne kant, die heb ik in Engeland nieuw besteld. Deze zijn trouwens iets kleiner als die van een XL500s.
De velg is gelukkig helemaal netjes, die kan er zo weer in dadelijk:-)

Bijlagen:
image3[3].jpeg
image3[3].jpeg [ 129.61 KiB | 747 keer bekeken ]
image2[3].jpeg
image2[3].jpeg [ 125.03 KiB | 747 keer bekeken ]
image1[2].jpeg
image1[2].jpeg [ 131.04 KiB | 747 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 dec 2016, 18:49 

Owatrol is toch voor bootmensen? Een varende kennis van mij smeert alle roestplekken van zijn oude brommer in met dit spul. Gaat nooit meer roesten, zegt hij. Gaan die spaken zo nooit meer vastzitten?

Die voorremtrommel lijkt op een NSU autoremtrommel die ik heb liggen. Ik heb zo het idee dat Honda een paar dingen goed afgekeken heeft van andere merken. Ik ken nog een paar voorbeelden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 dec 2016, 20:24 

kees colijn schreef:
Owatrol is toch voor bootmensen? Een varende kennis van mij smeert alle roestplekken van zijn oude brommer in met dit spul. Gaat nooit meer roesten, zegt hij. Gaan die spaken zo nooit meer vastzitten?

Die voorremtrommel lijkt op een NSU autoremtrommel die ik heb liggen. Ik heb zo het idee dat Honda een paar dingen goed afgekeken heeft van andere merken. Ik ken nog een paar voorbeelden.

Ja dat is boten spul:-) Ik gebruik het de laatste jaren voor het lakken van allerlei metalen onderdelen, nieuw gemaakt of opgeknapt oud spul.
Het is een uitstekende roestbeschermer, en het is ook een perfecte hecht laag. De lak die je er daarna overheen schildert of spuit heeft een veel betere hechting.
Het is eigenlijk lijnzaadolie, dat gebruikte ze honderd jaar geleden al onder andere voor de stalen dekken van schepen.
Het blijft een beetje tectyl of olie achtig. Dus die spaken blijven zo mooi gangbaar, ook na 20 jaar:-)

Honda zal zeker goed rondgekeken hebben tijdens het ontwikkelen van haar eigen onderdelen. Dat is waarschijnlijk ook verstandiger als het wiel zelf opnieuw uit proberen te vinden:-)
Het voorwiel is inmiddels opnieuw gespaakt, nu nog wachten totdat de nieuwe remvoeringen binnen zijn.......

Laatst bijgewerkt door Jay op za 31 maart 2018, 08:11, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 dec 2016, 15:29 

1e foto:
Nieuw schetsplaatje gemaakt voor de montage van de zijstandaard. Nu nog netjes op z'n plaats lassen. Daarna de standaard zelf ook weer opknappen, deze is krom en het "voetje" moet ook vernieuwd worden.

2e foto:
Luchtfilterhuis schoongemaakt en opnieuw gemonteerd. Nieuw luchtfiltertje, nieuwe benzine filter en siliconen benzineslag gemonteerd. De carburateur had ik eerder al opgefrist.

3e foto:
Voorwiel ook weer opnieuw gespaakt. Wiellagers waren nog netjes, en de in Engeland bestelde remschoenen zijn binnen, maar zijn totaal de verkeerde.................... Vervelend om daar weer achter aan te moeten gaan, zonde van de tijd... Hopelijk krijg ik dit ook weer opgelost, een tegenvallertje...
Ook heb ik een verse 23 inch Yokohama offroad band gemonteerd. Ik stak nog wel even de binnenband lek met een van mijn banden lichters... dus band er weer af en alles opnieuw moeten doen. Is overigens niet de eerste keer in mijn carrière dat ik dit mee maak:-) Ik hoop in de toekomst nog ooit een 23 inch crossband te vinden, voor dit moment is mijn geduld op.

Bijlagen:
image3.jpeg
image3.jpeg [ 110.26 KiB | 696 keer bekeken ]
image2.jpeg
image2.jpeg [ 120.2 KiB | 696 keer bekeken ]
image1.jpeg
image1.jpeg [ 140.06 KiB | 696 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 dec 2016, 09:06 

Goeiemorgen. Shit van die bestelde remschoenen aan de overkant van de Noordzee. Waarom het fout ging? In Engeland hebben ze een andere maatvoering :lol: . Ga je niet zomaar even naartoe om te ruilen. Internetbestellen is leuk, totdat het mis gaat.

Dan die binnenband die lek gaat bij montage. Het zit allemaal niet mee. Vroeger ook altijd een gevecht met banden wisselen. Vooral oorlog met de bandenklemmen. En als ik zie hoe rap een collega van mij het kan. Hij rijdt enduro, soms zelfs zesdaagse en flitst de banden er op en eraf alsof het soepele fietsbanden zijn. Het ligt dus aan de handigheid. En aan geduld? Laat het vinden van de crossband aan Anton over.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 jan 2017, 21:05 

De uitlaat demper is weer gelast, gespoten en gemonteerd. Hierna kon ik de rest eigenlijk eenvoudig in elkaar schroeven.
Alleen wacht ik nog op de juiste remschoenen voor de voor-rem-trommel. Ben al ruim 10 dagen met de leverancier in Engeland op en neer aan het mailen..... Schiet niet op..
Beetje benzine in de tank, kijken of het kraantje niet lekt.. Dat gaat allemaal goed.
Dan ook maar even proberen of ie wil starten:-)
Chocke er op, een trap of wat en lopen weer:-) Dat wel, maar er zeikt onmiddellijk olie uit de linkerkant van het blok :shock:
Achter het aluminium kapje van het voortandwiel, ergens ónder het voortandwiel.....
Het is ook altijd wat....... Het moet iets zijn wat ik zelf verkeerd heb gedaan, toen ik de motor kocht was het blok hier redelijk goed dicht.....
Ik heb wel een ander carterdeksel gemonteerd, omdat de oude een breuk had.. Ik kan me er weinig bij voorstellen, maar het volgende klusje wordt dus het opsporen van het "gat"

Bijlagen:
image3.jpeg
image3.jpeg [ 139.66 KiB | 632 keer bekeken ]
image2.jpeg
image2.jpeg [ 130.25 KiB | 632 keer bekeken ]
image1.jpeg
image1.jpeg [ 138.99 KiB | 632 keer bekeken ]

Laatst bijgewerkt door Jay op vr 06 jan 2017, 20:26, in totaal 1 keer bewerkt.
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 jan 2017, 16:50 

mooie fiets Jay

Het is ook altijd wat....... Het moet iets zijn wat ik zelf verkeerd heb gedaan, toen ik de motor kocht was het blok hier redelijk goed dicht.....
Ik heb wel een ander karteldeksel gemonteerd, omdat de oude een breuk had.. Ik kan me er weinig bij voorstellen, maar het volgende klusje wordt dus het opsporen van het "gat"

hoort er bij ;)
Maken we allemaal mee

hoop niet dat het de keerring is , voortandwiel eraf motor laten lopen , in zijn 1 of 2 en dan bij de as goed kijken , er ontstaat dan een olie ring als het ware
Heb ik ook eens meegemaakt , shit moment ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 06 jan 2017, 20:24 

Nee, is niet de kering..... Het is echt een GAT. het blokt lekt als een slagaderlijke bloeding.....
Morgen de zaak maar weer eens ontmantelen, ik begin er routine in te krijgen :geek:
Anton attendeert me op verschillende uitvoeringen zij-carters, zoiets moet het zijn...

navogreen schreef:
mooie fiets Jay

Ik heb wel een ander karteldeksel gemonteerd, omdat de oude een breuk had.. Ik kan me er weinig bij voorstellen, maar het volgende klusje wordt dus het opsporen van het "gat"

hoort er bij ;)
Maken we allemaal mee

hoop niet dat het de keerring is , voortandwiel eraf motor laten lopen , in zijn 1 of 2 en dan bij de as goed kijken , er ontstaat dan een olie ring als het ware
Heb ik ook eens meegemaakt , shit moment ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jan 2017, 21:00 

Vandaag druk geweest met huis tuin en keuken bezigheden, maar vanavond toch even op zoek gegaan naar de olie lek van het XR blok.
Het voordeel van een grote olielek is dat hij makkelijk op te sporen moet zijn :geek:

Ketting er af, voortandwiel er af, en nu heb ik zicht op de plek waar de olie er ergens uit gutst..
Met remreiniger de zaak brandschoon gespoten, en de motor gestart. Eén trap en lopen, dat is wel in orde.
Onmiddellijk stroom de olie er uit.... Het lijkt er op dat de pakking over een lengte van een centimeter of 2- 2,5 weg is. Over die lengte stroomt de olie daar uit het carter als de motor loopt.

Ik moet het carterdeksel demonteren om te bekijken wat er precies aan de hand is. Het lijkt er op alsof er een verkeerd model pakking is gebruikt..
Of er zit een scheur in het carterdeksel, welke van buitenaf niet echt zichtbaar is. Wel zijn er beschadigingssporen van een afgelopen ketting te zien op deze plek. Of ik heb de pakking niet goed gemonteerd, wat ik me niet voor kan stellen. Ik was niet écht dronken toen ik het blok dicht heb geschroefd.

Van onze huisleverancier heb ik nog een reserve deksel liggen, op dit exemplaar heb ik aan de binnenkant afgetekend waar de olie precies naar buiten stroomt. Tussen de zwarte streepjes in zit de forse lek.
Dit deksel ga ik vooraf montage klaar maken, ga het tegelijk even parelstralen nu ik het toch onder handen heb :mrgreen:

Binnenkort leg ik de XR op z'n kant zodat de olie er in kan blijven zitten tijdens demontage van het carterdeksel.
Dan zal ik wel ontdekken wat er precies loos is, maar ik weet nu ik iig waar ik moet zoeken:-)
Wordt weer vervolgt.

Bijlagen:
image1.jpeg
image1.jpeg [ 123.74 KiB | 607 keer bekeken ]
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan 2017, 12:11 

Het is precies de plek waar een brekende ketting op een dot knotst. Een beschadiging kan dus aanwezig zijn. Maar dat zou je gezien moeten hebben bij het monteren. (Ik was niet écht dronken toen ik het blok dicht heb geschroefd. )
Rara???

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT