Honda XR Forum

Voor de XR en alle andere Honda 1 cilinders
Het is nu ma 16 dec 2019, 13:31

Alle tijden zijn GMT




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 08 jul 2019, 17:36 
Offline
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 08 dec 2008, 22:28
Berichten: 351
volgens mij is het zo dat je de ketting vervangt als je timing niet meer klopt, of als je spanner de boel niet meer op spanning kan houden.

dus monteren en kijken of je timing merktekens (krukas en nokkenas) een beetje kloppen (met 2mm verschil lopen ze ook nog steeds netjes ) , als het te veel afwijkt een nieuwe ketting monteren ....


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jul 2019, 16:30 
Offline

Geregistreerd: wo 21 okt 2015, 17:45
Berichten: 251
Hurbie schreef:
volgens mij is het zo dat je de ketting vervangt als je timing niet meer klopt, of als je spanner de boel niet meer op spanning kan houden.

dus monteren en kijken of je timing merktekens (krukas en nokkenas) een beetje kloppen (met 2mm verschil lopen ze ook nog steeds netjes ) , als het te veel afwijkt een nieuwe ketting monteren ....



Ok nog bedankt voor deze info... ik heb voor de zekerheid toch maar de nieuwe Prox ketting gemonteerd. de reden is omdat deze ketting wel heel precies met alles gelijk kwam te staan.. de oude ketting week al iets af. als de streepjes van het nokkentandwiel gelijk stonden met de cilinderkop dan stond die op het vliegwiel niet gelijk met de streep voor de T. wel met de T zelf en ik had begrepen dat je de streep voor de T moest hebben, die moet dan gelijk staan met het bolletje op de statorkap.

Afbeelding


dus Prox niet terug gestuurd maar de winkel een mail gedaan dan ik hem toch wilde houden.

nu kon ik eindelijk weer verder met de opbouw van het motorblok.

ik kwam daarbij nogal wat tegen .

zo had ik eerst vergeten de ketting geleider in de cilinder te stoppen. helaas kwam ik daar pas achter nadat ik de cilinderkop bouten op 30 Nm had gezet. tot overmaat van ramp heb ik nog een poging gedaan om de geleider er in te doen met de cilinderkop erop omdat ik weer niet alles los wilde halen. ik kwam daarbij tegen het eind rubbertje aan wat er zo afviel .deze zat dus niet meer zo goed vast .op de onderstaande foto is ook wel te zien waarom... zit op 1mm stukje rubber vast

Afbeelding

bij het kopen van een nieuwe geleider bleek het rubbertje beter vast als 1 geheel.
Afbeelding

alsof dat niet genoeg was kreeg Anton in de gaten dat er toch iets niet klopte met mijn nokkenas, er zat een dop waar de olie er normaal gezien in de nokkenas moet gaan. hoe deze dop daar is gekomen is mij nog steeds een raadsel maar het werd een hele discussie en uitzoekerij waarom deze dop daar nu zat.. ik heb wel de nokken laten slijpen voor een andere timing maar heb gesproken met anderen die zeggen dat ze daar geen dop voor in zetten dus hoe meer mensen hun mening erover hadden des te moeilijker het werd. maar goed na weer de distributie eraf halen is hij er nu uit ,toch wel met dank aan Anton anders had ik gewoon nietsvermoedend mijn kleppendeksel erop gedaan en de motor gestart en dan na afloop mezelf afgevraagd waarom hij nu is vastgelopen..

Afbeelding

boutjes van het nokkenas tandwiel heb ik vast gezet met blauwe locktite
Afbeelding

toen nog problemen met montage Kickstarter as. moe top een speciale manier waar ik nog even achter moest komen maar toch ook weer gelukt,

Afbeelding

vandaag ben ik bezig om de koppeling in orde te maken. ik zag al dat de stift die erin zat krom was. gelukkig had ik nog een stift liggen .deze goed bekeken en die is wel recht, dus dan gaat die erin....

volgende keer weer meer,


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jul 2019, 21:57 
Offline

Geregistreerd: ma 02 sep 2013, 19:07
Berichten: 770
Het blijft een avontuur als je zo diep in een blok gaat graven:-)
Zie jouw afbeeldingen trouwens niet......


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 jul 2019, 22:28 
Offline

Geregistreerd: wo 21 okt 2015, 17:45
Berichten: 251
Jay schreef:
Het blijft een avontuur als je zo diep in een blok gaat graven:-)
Zie jouw afbeeldingen trouwens niet......



Ja zeg dat wel. en het is voor mij de eerste keer dat ik een XR 600 4 takt blok reviseer en valt nog een hoop aan te leren, en je komt altijd wel weer wat tegen dat verder versleten blijkt dan je eerst zou denken. zo heb ik al veel onderdelen moeten vernieuwen waaronder de oliepomp. dacht eerst dat die nog wel goed was maar eenmaal open gemaakt viel dat toch tegen ivm diepe krassen in het huis.. .ook heb een nieuwer type pomp moeten kopen omdat de oude pompen niet meer nieuw verkrijgbaar zijn. hiervan moest ik enkel de paspennen inkorten om de pomp te laten passen op het blok. over deze oliepomp trouwens ben ik net achter gekomen dat de nieuwere types XR olie pompen vanaf 88 aan gedreven worden door een andere overbrenging die de pomp sneller laat draaien voor waarschijnlijk meer olie opbrengst.. olie pomp tandwiel op de krukas is een tandje meer naar het schijnt en het tandwiel op de pomp zelf een tandje kleiner. bij mij dus niet. maar de rotors zijn wel dezelfde als het goed is. ik neem dan aan dat dit geen problemen op gaat leveren als het nieuwe type pomp bij mij wat langzamer draait?


de foto´s zijn voor mij wel zichtbaar. ik ben dan benieuwd wat er bij jou staat ipv de foto´s?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jul 2019, 00:52 
Offline

Geregistreerd: ma 02 sep 2013, 19:07
Berichten: 770
Ik zie alleen de tekst: "afbeelding" en verder helemaal niets:-)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jul 2019, 08:30 
Offline

Geregistreerd: wo 21 okt 2015, 17:45
Berichten: 251
Nou heel vreemd. ik heb even mijn topic terug gekeken en had in het begin de foto´s te groot geplaatst. deze kon jij toen ook niet zien maar nadat ik ze verkleint had wel .. dus dan zou je deze foto´s normaal gesproken ook moeten zien want ze zijn verkleint of het ligt misschien toch aan je labtop dat hij iets niet ondersteunt ...


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 jul 2019, 14:07 
Offline

Geregistreerd: ma 02 sep 2013, 19:07
Berichten: 770
Ik kijk op een I-padje, maar zit wel buiten Europa, misschien ligt het daar aan..


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 aug 2019, 12:29 
Offline

Geregistreerd: wo 21 okt 2015, 17:45
Berichten: 251
Na inmens veel werk (wat vooral zat in het polijsten en schoonmaken van de oude onderdelen) en tegenslag dan toch eindelijk de XR 600 afgekregen. ik heb hem echter nog niet gestart want moet als laatste de klepspeling nog stellen/nalopen.

dit is hem geworden.. met CR 88 achterspatbord erop wat hem helemaal niet misstaat en meer cross uiterlijk geeft dan het originele ietwat lompe hoekige achterspatbord van Honda zelf.. ik vond het ook mooier om veel kapwerk erop te zetten zoals schijfrembeschermer en frame plastic etc. ik ben niet zo van het originele maar wel van de originele kleuren waarin ik hem gelaten heb. ik vind ,het kan altijd mooier, dikker en beter,

ik zoek ook nog een koplamprooster. heeft iemand die misschien nog liggen?

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 aug 2019, 18:12 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 26 maart 2009, 19:13
Berichten: 413
Woonplaats: Bollenstreek
Het uiteindelijke resultaat ziet er goed uit.

_________________
Rij ik voor een keer door het zand, is er van alles aan de hand.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 aug 2019, 20:31 
Offline

Geregistreerd: ma 15 dec 2014, 20:10
Berichten: 683
Mooi fietsje geworden Johan;)

Ben erg benieuwd hoe hij gaat lopen.
Laat hem vooraf even draaien met de boormachine op het vliegwiel om te horen of er niets fout loopt.
Hier voorkom je een hoop ellende en kosten mee als er net iets niet goed zit. En dit zorgt tevens dat er bij opstarten te weinig olie toevoer in de kop is, dit duurt nogal even voor het systeem en leidingen geheel gevuld zijn.
Wel tegen de klok in laten draaien dacht ik zo uit mijn hoofd.

Succes!

:mrgreen:

_________________
SAME OLD DIRT, SAME OLD BIKES, SAME OLD FUN.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling