Hurbie schreef:
volgens mij is het zo dat je de ketting vervangt als je timing niet meer klopt, of als je spanner de boel niet meer op spanning kan houden.
dus monteren en kijken of je timing merktekens (krukas en nokkenas) een beetje kloppen (met 2mm verschil lopen ze ook nog steeds netjes ) , als het te veel afwijkt een nieuwe ketting monteren ....
Ok nog bedankt voor deze info... ik heb voor de zekerheid toch maar de nieuwe Prox ketting gemonteerd. de reden is omdat deze ketting wel heel precies met alles gelijk kwam te staan.. de oude ketting week al iets af. als de streepjes van het nokkentandwiel gelijk stonden met de cilinderkop dan stond die op het vliegwiel niet gelijk met de streep voor de T. wel met de T zelf en ik had begrepen dat je de streep voor de T moest hebben, die moet dan gelijk staan met het bolletje op de statorkap.

dus Prox niet terug gestuurd maar de winkel een mail gedaan dan ik hem toch wilde houden.
nu kon ik eindelijk weer verder met de opbouw van het motorblok.
ik kwam daarbij nogal wat tegen .
zo had ik eerst vergeten de ketting geleider in de cilinder te stoppen. helaas kwam ik daar pas achter nadat ik de cilinderkop bouten op 30 Nm had gezet. tot overmaat van ramp heb ik nog een poging gedaan om de geleider er in te doen met de cilinderkop erop omdat ik weer niet alles los wilde halen. ik kwam daarbij tegen het eind rubbertje aan wat er zo afviel .deze zat dus niet meer zo goed vast .op de onderstaande foto is ook wel te zien waarom... zit op 1mm stukje rubber vast

bij het kopen van een nieuwe geleider bleek het rubbertje beter vast als 1 geheel.

alsof dat niet genoeg was kreeg Anton in de gaten dat er toch iets niet klopte met mijn nokkenas, er zat een dop waar de olie er normaal gezien in de nokkenas moet gaan. hoe deze dop daar is gekomen is mij nog steeds een raadsel maar het werd een hele discussie en uitzoekerij waarom deze dop daar nu zat.. ik heb wel de nokken laten slijpen voor een andere timing maar heb gesproken met anderen die zeggen dat ze daar geen dop voor in zetten dus hoe meer mensen hun mening erover hadden des te moeilijker het werd. maar goed na weer de distributie eraf halen is hij er nu uit ,toch wel met dank aan Anton anders had ik gewoon nietsvermoedend mijn kleppendeksel erop gedaan en de motor gestart en dan na afloop mezelf afgevraagd waarom hij nu is vastgelopen..

boutjes van het nokkenas tandwiel heb ik vast gezet met blauwe locktite

toen nog problemen met montage Kickstarter as. moe top een speciale manier waar ik nog even achter moest komen maar toch ook weer gelukt,

vandaag ben ik bezig om de koppeling in orde te maken. ik zag al dat de stift die erin zat krom was. gelukkig had ik nog een stift liggen .deze goed bekeken en die is wel recht, dus dan gaat die erin....
volgende keer weer meer,